Hög och låg effekt i plc:n

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

broberg skrev:Glömde säga att jag har den nyare skruven.
När kom denna då. Min levererades med brännaren 2006...

Spånen i botten "rinner" ut i hålen jag gjorde i i ändstycket och verkar fungera bra. Tar kanske 50-75 % verkar det som när jag tittar i skålen under skruven resp det som finns i slangen när jag tömmer den då och då.

Snackade med en annan granne idag som var så nöjd med sin pelletsanläggning och han gjorde av med två säck om dan..... Hälften så stor hydda som jag i princip.. Märkligt detta. Idag har det gått knappt en och en halv säck. :)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Vednisse skrev:Hur som helst ger min skruv ca:250gr/min med Vida 8mm, om det inte ändrat sig pga. spån i botten. Kör med 2,5 matn, 16 paus, 16 fläkt, ligger på låg effekt med andra ord...fick ojämnare förbränning åt båda håll. Längre skruvmatning vs kortare skruvmatning, blev lagom med 16sek paus.


/Vednisse
Jag testar runt här då jag tror att jag kör för hög fläkt men med 16 fläkt så väller det ut svart sot när jag öppnar brännarluckan.

Detta måste innebära att jag har en annan fläkt än er eller???
Har en sådan där liten "pistol" som mäter grader när man siktar med en rödprick och försöker få till så hög värme som möjligt med samma matning med olika fläkthastighet som möjligt då jag inbillar mig att jag då har maximal förbränning... Iofs så "skjutsar "jag då ut värmen snabbare ur pannan med högre hastighet men .. ja jag vet inte. Tempen på luckans överkant ligger på 170 grader just ni iaf.. SKulle vara intressant att veta hur ni andra tmv attack 2000 ägare med baffel har det då lågan skjuts framåt och sen tvingas bakåt för att sugas ut under plåten och bort in i de bakre tuberna. Jag har inte har några turbolatorer eller dylikt och skulle inte kunna ha det heller då det vore omöjligt och dessutom jobbigt att ta ur och sota dessa. Har bara 1,80 takhöjd nämligen..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Tror inte våra fläktvärden är jämförbara, Bionordic vs PelletsTeknik i PLC'n.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Om det är programmet med låg och högeffekt, är fläktvärdena lika.

Däremot är det skillnad med Bionordics program med pwm-styrning på tändelementet (början på 2006), frekvensen till pwm är ställd annorlunda på den.
Fläkten snurrar långsammare med samma inställning då.

PelletsTeknik har aldrig använt pwm-styrning på elementet.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Tack för det klara svaret. Bra att veta.
Undrar då när jag har dig på tråden så att säga Peter om det är någon idé eller vinning för mig att uppdatera programvaran hos dig till den nya?
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar