Ett enkelt draperi ger effekt (graf)

Skriv svar
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Ett enkelt draperi ger effekt (graf)

Inlägg av maglub »

Hej,

Jag har spenderat julen i min sommarstuga, som är på 3-rum + kök (vardagsrum/sovrum, gästrum, farstu/matrum).

Jag har lekt lite med 1-wire-termometrar den senaste tiden, så jag började logga på lite olika ställen. Då kaminen brakade ihop strax efter jul, är det bara direkt-el som värmer. Jag har två element i vardagsrummet (600w + 600w) och ett i köket (1000w).

* farstun/matrum - ej uppvärmt, dåligt isolerat
* vrum - midjehöjd
* vrum - golv
* vrum - tak
* ws-indoor/kök genom en väderstation från Claes Ohlsson
* ws-outdoor genom väderstationen
* outdoor - översnöad (ca 5 cm) 1wire

I och med att farstun inte är uppvärmd, ville jag skärma av det hela lite grand och satte upp ett tunnt täcke för dörröppningen (ingen dörr mellan köket och farstun), vilket genast gav resultat. Jag har inte någon loggning kvar för det experimentet, men jag fick ner temperaturen ordentligt i farstun och fick upp värmen i köket/vardagsrummet. Mission accomplished, även om mitt temporära draperi slutade ca 20 cm från golvet.

Men... Då min mor är sykunnig och är minst lika benägen som jag att överdriva, gav hon sig på att sy ett ordentligt draperi, genom att fodra två lager grovt tyg med ett täcke från IKEA, måttsytt till dörröppningen (ingen golvglipa) och så fick jag sätta upp det med riktig gardinstång och hela faderullan.

Var det någon skillnad på "hafs-draperiet" och "fin-draperiet"?

Ja!

Jag loggar ungefär var 10:e sekund, så upplösningen blir riktigt fin när jag bygger mina grafer.

Beskrivning på vad grafen visar:

1) Jag kom hem ca 22h00 från bion igår, temperaturen i farstun dippar ett par grader och en kvart att komma tillbaka
2) Jag tog ner mitt "ful-draperi", vilket ledde till att temperaturen steg i farstun och taktemperaturen i vardagsrummet sjönk marginellt.
3) Det nya draperiet är uppsatt

Bild

Vad hände?

Jo, jag vill påstå, genom att tolka grafen:

* Det läcker mycket mindre värme från köket till farstun. Temperaturen i farstun sjönk ca 6 grader
* Temperaturskillnaden mellan köket (med störst element) och taktemperaturen i vardagsrummet blev mindre, troligtvis för att elementet i köket inte behöver köra lika mycket (det står ca 40 cm från dörröppningen till farstun, där det innan nymonteringen var 20 cm golvglipa)
* Temperaturen i midjehöjd i vardagsrummet steg en grad (notera dock att det sjunkit igen, vilket jag tror mig kunna relatera till att utetemperaturen sjönk från -7 till -14 grader)

Lite kul, vad man (tror jag) kan spara på ett enkelt draperi!

Det hade varit roligt att logga el-mätaren också, när man gör sådana här förändringar.

//magnus
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Har också ett jättetunnt draperi till ett rum som vi inte använder. Det är enastående vilken skillnad det gör.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Att dra ner rullgardinerna när det är riktigt kallt ger märkbar skillnad på rumskomforten i min kåk, har stora 2glas fönster med ca 10cm luftspalt i.

En kall och mörk vinterkväll känner man kroppsvärmen stråla ut genom fönstret, helt otroligt. Ner med gardinen så blir det mycket mindre..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar