För hög matninng "dränker" brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Torin
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 29 dec, 2010 23:24

För hög matninng "dränker" brännaren

Inlägg av Torin »

Jag har en Biona 2000 som är installerad 2006. Den har gått fint bortsett från en stund i början när vi bekantade oss och jag lärde mig vilket underhåll jag skulle göra.

MEN i början av december fick jag stopp i brännaren. Första gången kan det berott på slagg i fallgöret.

Jag rensade kvarn och brännare och körde igång igen.

Men efter någon timmes körning fyller den brännaren med Pellets och kvarnen går full igen denna nu bevisligen utan slagg i fallröret.

Jag trodde då att det berodde på att fallslangen var knölig och lappad med silvertejp så beställde ny fallslang och servicepaket 2 (Rotor, Rosterpackning och Primärluftspackning).

Detta hjälpte inte....

Jag följde processen och det visade sig att det som hände var att temperaturen steg väldigt högt (över 800 grader). Detta i sin tur antar jag påverkat matningshastigheten som då var uppe i 83 % och därmed han inte brännaren med att förbränna pelletsen som alltså fyllde brännaren.

Jag tog ut servic och då funkade naturligtvis brännaren utan att han kunde märka nått direckt fel och matningen låg mellan 45 och 65 % vilket jag visserligen tycker är lite högt men den verkade funka då och temperaturen pendlade mellan 695 och 718 grader.

Brännaren gick en vecka för att sen åter fylla hus och kvarn samt denna gång köra ner rotor motorn :(

Beställde ny motor samt fotocell

Brännaren kan gå bra i en timme för att sen rusa upp i matning till över 60 % och ligger den för länge där så dränker den brännaren och fyller huset :( :(

Jag har inte ändrat draget i pannrummet, det är inte snö framför ventilen eller dyligt

Någon som har en ide ???
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Inlägg av Roberg »

Jag tror att max. matningen brukar vara inställd till 60%. Kontrollera om den är inställd på ett högre värde. Detta hjälper inte mot ditt egentliga problem, men kanske hindrar att matningen rusar iväg.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Putsa allt igen en gång sota sota, dammsug. Kolla alla anslutningar. Kan vara fel på givare eller fotocell. Välkommen till pelletsbrännarnas alfa romeo-värld- världens bästa brännare när den funkar
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Torin. Hur har det gått??

Fått någon ordning på bionan.

Låter som att det är för bra drag i skorstenen. Är kvarnen tät ?
Jag grejade med att öka avståndet mellan kvarnhjulen vilket resulterade i att kvarnen inte blev tät.
Vet ej om detta gjorde något med min matning. Men tätade efter en del strul med skenande matning och så verkade som att brännaren lugnade ner sig.

Fast jag vet ej om det till 100 procent var detta eftersom jag fixade med lite annat. Vet även att spjället till tändningen hade fastnat i öppet läge vilket också påverkade matningen.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Fremek
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 20:17
Ort: Östra Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Fremek »

Hej torin!

Hur går det med brännarn?

Jag har ungefär samma problem med min brännare nu fast den öser på när den är uppe i arbetstemp. Då varierar matningen mellan 50% och 70% hela tiden. Felet som jag ser det är tempgivarn som har koll på arbettempen i brännarn. Kör man en logg på brännarn när den går så varierar tempen mellan 680C° och 730C°. Jag tror att tempgivarn är dålig. Jag ska beställa en ny.

Kan var nått liknande fel du har fast lite värre. den tror att den är uppe i temperatur men i själva verket är den inte det och då fyllt brännarn med pellets. Känns logiskt för mig.

/Fredrik
DIOM 2000-96, BIONA 2000 tillv.nr. 2002, Injektor Rökgasfläkt, 100mm insatsrör, schuntautomatik, Medelmatning 55% toppar ca 65% i matning. :) Betyg 9 av 10 på brännarn :)
Skriv svar