Dagliga Driftsproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Dagliga Driftsproblem

Inlägg av Nikki_Sixx »

Hej,

Vi har en Biona brännare som vi inte är nöjda med. Dagligen så börjar den "pyselda" dvs att den matar pellets men ingen glöd blåses in i pannan. "Sur" röklukt sprids i hela huset.

Vi brukar stänga av brännare, ibland hjälper det att göra rent rosterplatten, vi andra tillfällen är sintringslucka full efter bara något dygn.

Dessutom har den nästa inga uppehåll mellan brännarcyklerna och det går åt grymt mycket pellets (drygt en pall i månaden)

Vi askar den två ggr i veckan och får ca 5 liter aska, är detta normalt?


Tacksam för tips så vi inte behöver vara i det j-la pannrummet så mycket.
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Känner igen just det du beskriver.

Har du kollat att sintringsluckan går lätt? denna kan fastna om det ligger en massa fastbränt sintringrester vid inloppet.
Vad menar du att sintiringsluckan är full? Är det så att det fastnar en massa sintringsrester som täpper till?

Mycket viktig sak är just rosterpackningen om den är dålig blir det just sånna fenomen med att rök går bakvägen upp i kvarnen.

Gör rent ordentligt. Kontrollera att rotorn snurar som den ska. den ska inte gå trögt eller stanna något under tiden den kör för eldning.

Har pelletsbrännaren gått bra förrut. Eller har ni problem med dåligt drag i skorstenen.

Just pelletsåtgången är inget onormalt det är ju just nu en jävligt kall vinter. Jag förbrukar ca 2-3 säckar per dag. dvs ca 70-75 säckar i månaden. Men det ska ju inte ryka in.

Vad ligger ni på för matning? den ska ju komm aupp i ca 35-40% när den kör för fullt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Inlägg av Nikki_Sixx »

Tack för snabbt svar!!

Vi har varit noga med rengöring och roster packningen bytte vi ganska nyligen och den funkar bra, sintringsluckan likaså. Det vi menade var sintringsbehållaren.. var kanske lite otydliga..

Och ja, eftersom det kommer rök framförallt ur pannan, så tyder väl det på dåligt drag i skorstenen, det konstiga är dock att den ibland kan funka 2 dgr på raken utan problem.... Borde inte det ryka in hela tiden då?

När den "pyseldar" är hela roster plattan full med förbränd pellets, det är som det bara glödgas och pannan rökfylls.

Matningen ligger på 20%, kan jag öka min matning till 30%?

Några tips?
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Det låter som att problemet är draget. Lite konstigt med tanke på vädret.
Något spjäll som står fel?
Hur är det med till luften?

Du ska inte öka min matningen. Den måste stå lägre än normaldrift för att regleringen ska funka.

Jag har också en Biona i Motala.
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Inlägg av Nikki_Sixx »

Hej Danei,


Håller med om att det verkar som draget är för dåligt, har bett sotare komma idag får vi se om det blir bättre.

När fläkten går så blåser det ut luft på vid fläkten, gör det även det på din Biona?
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

På min biona så läcker det lite här och var tycker man. Men fläkten verkar vara tillräcklig för att ge den mängd som behövs till förbränningen.

Det komer alltså rök ut ur pannna?? inte ifrån brännaren vid kvarnen.

kommer det rök ifrån pannluckorna så är de dåligt tätade.

Det är inte svårt att ta bort rotorn. Det sitter en insektsskruv under brännaren som håller fast den. Gäller bara att skruven sitter så att du kommer åt den. dvs att du kör brännaren manuellt så att rotorn snurra tills att skruven syns framifrån. (ta bort sintringsbehållaren)
Du kan göra detta genom att köra brännaren en uppstart med skruven frånslagen. Bara att stänga av brännaren när du ser skruven.

När du ska tar bort rotorn så följ med mä ett finger upp i hålet så inte distansringen far iväg. Du kan sedan sätta en skruvmejsel i hålet under tiden du gör rent rotorn. För det är lite bökigt att få grejorna på plats om de far iväg. (kugghjulet och distansringen.)

Oj vad mycket det blev. ja hoppas att det är till någon hjälp.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Torin
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 29 dec, 2010 23:24

Drag problem

Inlägg av Torin »

De problemen du beskriver hadde jag i början när jag köppte mitt hus där det satt en biona brännare.

Prova med att stålborsta brännarröret NOGA se till att set blir rent ända in i "fyrkanten". Gör detta varje gång du askar ur.

Sen tror jag du inte har några problem längre.
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Inlägg av Nikki_Sixx »

Hallå,


Problemet med att det ryker in från pannan är löst, det hade satt sig i skorstenen.


Har dock fortfarande problem med "pyseldning". Rotorn är kollad (har tagit bort den och rengjort). Skall prova att borsta brännarröret.


Tack för alla tips.
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Så bra. Att det löst sig.
Kollade du kanalerna fram till rotorn?
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Inlägg av Nikki_Sixx »

Hallå,


Det verkar som det löst sig.

Tror att det var rotorn som satt för högt. Fungerade utan stopp i 3 dagar och har askat idag. Får se hur det funkar framåt.


Tack för all hjälp!!!!!!
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
Fremek
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 20:17
Ort: Östra Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Fremek »

Nikki_sixx

Hej!

Var ligger din matning på idag efter sotarn hade varit där?

Jag hade ungefär samma matning och lite pysrök i källarn fast allt var sotat från skorsten till brännarn. Ringde Mbio o fick tips om att montera en takfläkt av modell som länken visar.http://www.ventbutiken.se/show_product_ ... rtnr=50004.
Sen flög matningen upp och pelleståtgången minskade med nästan hälften.

/fredrik
DIOM 2000-96, BIONA 2000 tillv.nr. 2002, Injektor Rökgasfläkt, 100mm insatsrör, schuntautomatik, Medelmatning 55% toppar ca 65% i matning. :) Betyg 9 av 10 på brännarn :)
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Nikki_six och Fremek: Har ni samma tillverkningsnummer på brännaren?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
kiixx
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 12:19
Ort: Klippan (skåne)

Inlägg av kiixx »

Nikki_sixx, shit nu blev man ju suge npå att se din pryl, själv bor jag i Klippan och har liknande problem... :)
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
Skriv svar