hur trcksätter man ett expansionskärl?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

hur trcksätter man ett expansionskärl?

Inlägg av Martin Sköld »

ja, det låter kanske puckat, jag har märkt att det inte är något tryck i blåsan. Men hur blåser man upp den? och till vilket tryck? måste man tömma systemet innan?

eller ska man anta att man behöver byta, för att det är "smygpunka"?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Från Armatecs tekniska broschyr:
Armatec skrev:avstängningsventilen mot systemet stängs, avtappningsventilen
öppnas för att helt tömma kärlet på fluid. Endast med helt tomt kärl finns förutsättningen
för rätt tryckmätning. Via kärlets luftventil kontrolleras och justeras förtrycket
med hjälp av en kompressor.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Kommer det vatten ur ventilen,så är det hål i blåsan.De brukar vara förtryckta med 0,6kg och likaså monterat vid kall panna.Jag bytte själv kärl för en månad sedan och när jag testade det gamla så blåste det rakt igenom,så där var det punka minsann.Hellst skall systemet vara trycklöst vid efterfyllning av luft.

Hur märker du att det fattas luft?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Inlägg av Martin Sköld »

Taxen skrev:Hur märker du att det fattas luft?
Det pyser inte när man trycker på luftventilen, det borde det väl göra?
Den visar heller inga BAR förrän man fyller på vatten i systemet, och då fyller den på väldigt fort.

Jag har även en mvp-mätare på pannan, och den rör sig inte i sync med mätaren på kärlet.

största anledningen till mistanke är väl att den avviker från hur den har betett sig föregående säsonger.

Det där med avstängning av övriga systemet ska kollas, vet ju inte ens om jag kan stänga mellan kärlet och pannan..

jag återkommer, fler tips är alltid intressant!
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ett nytt tryckexpansions kärl bör du kolla trycket i innan du installerar det ( sett att de kan ha ett luft tryck på 2,5 bar)
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag köpte från http://www.rinkabyror.se/ och då ingår säkerhetsventil också.
Nu passade jag på att sätta en kran mellan säk.ventil och kärl,så jag kan stänga av med kranen nästa gång kärlet går sönder.
När jag bytte så lät jag pannan kallna och sen släppte jag ut vatten genom säk.ventil till en hink.Det rann väl ut ca 3 liter,sen var det stilla.Tog bort kärl och ventil.Skruvade dit det nya och kollade tryck.Det var 0,6kg,samma som förtrycket.Eldade upp pannan till 85 grader och höll koll på tryckmätaren som visade 0,9kg.Fyllde på lite mer vatten så nu står den på ca 1kg,vid drift.Har bara självcirkulation,så jag är beroende på rätt tryck för att få runt värmen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar