sintringsluckan fastnar hela tiden.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

sintringsluckan fastnar hela tiden.

Inlägg av deasstore »

Tjena alla biona vänner.

Har ett återkommande problem med att sintringsluckan vill fastna hela tiden. vilket göra att brännaren bli full av skit eftersom den inte kan tömma det efter varje körning.

Kan detta bero på pellets som sintrar mycket???
Den verkar bara gå trögt i öppningsfasen. Så den liksom fastnar i stäng läge.

Är det någon som har en teori eller råkat ut för samma sak.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Inlägg av Roberg »

Jag har haft samma problem. Luckan verkade klibba när brännaren är varm. Jag försökte bl.a. rengöra luckan och anliggningskanterna, och justera vinkeln till dragstången så att mesta kraft erhålles från dragspolen. Det kommer rester i koppen, men numer brukar jag också rensa rosteret ca. en gång i veckan. Om det var dessa åtgärder som hjälpte osäker på, men den verkar fungera bättre efteråt.
Jag har hela tiden kört med samma pelletssort, som har en bra kvalitet.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
Fremek
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 20:17
Ort: Östra Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Fremek »

Tjenare

Sintrings och det andra sjället som jag inte kommer på vad den heter just nu har krånglat en hel del för mig med. Men vad lite smörja kan göra susen. Jag använder en olja som heter OMEGA 35 som varken brinner eller ska försvinna vid 2500C°. Pyttsar på lite sådan olja ca 1 gång per månad. Smörjer även rotorn rörliga delar undertill. Sen har den oxå fungerat som den ska.

Så smörj de rörliga delarna med en mängd av en droppe per månad eller när du sotar pannan. Sen kommer brännarn att fungera betydligt bättre.

En annan sak som jag har byggt är en liten asklåda på 100x100x40 mm och slällt under brännarn där sintringsluckan sitter. Problemet är att den lilla sintrings behållarn som sitter på brännarn är förliten. Bort med behållarn och ställ en lite söt asklåda på golvet under sintringluckan. fungerar kanon hos mig.

/Fredrik
DIOM 2000-96, BIONA 2000 tillv.nr. 2002, Injektor Rökgasfläkt, 100mm insatsrör, schuntautomatik, Medelmatning 55% toppar ca 65% i matning. :) Betyg 9 av 10 på brännarn :)
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Intressant lösning med en låda under.

Tycker dock att det verkar vara lite vanskligt att ha bara en låda under som varm aska/sintring ska hamna i. Känns som det finns en lite risk att det vill flyga iväg lite rester genom luckan under drift.

Jag tror att jag lokaliserat mitt problemet. Har upptäckt att det läcker en del luft från sintringsbehållaren.
Min teori är då: Eftersom varm luft från eldhärden kan blåsas ut via sintringsluckan och sedan ut genom behållarens anslutning. Detta gör att luckan värms fast. Den heta luften från eldhärden bränner fast luckan ihop med rostret.

Vet inte om min teori stämmer men man kan ju alltid byta packning och se om det gör nytta. =)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Jag hade av misstag böjt järngrejen-tråden=? som håller sintringsluckan på plats en gång och märkte det först när jag kom ner i pannrummet och det lucktade rök. Började kolla brännare och såg då att det kom ut rök mellan brännare och sintringslåda. Böjde om tråden så att den spände bättre till sintringslådan efter det har jag klarat mig problemfri med den saken
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Fremek
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 20:17
Ort: Östra Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Fremek »

/deasstore

Det kan läcka luft från två ställen. Ena stället är ifrån kylningen till rotorn. Om den isolerplattan är spruken kan det läcka fran i sintrngsfickan där behållarn ska sitta. Det andra stället är att packningen runt fästet till röret som går in i pannan är trasig.

Min brännare har jag lyckats o få helt tät. luften går där den ska. Man hör på fläkten att den varvar ner när den ska starta upp och tända pelletsen vilket den inte gjorde innan när det läckte som ett soll. Den brinner väldigt fint. Startar som den ska sen mina små ändringar i parametrarna. Fick bland annat ändra max matningen från 60% som är standard till 75% där den är idag. Det fick jag göra för att när den stanna på 60% så gick den o blev överhettad och stanna. öka matningen lite då och då. idag kan den gå upp på till nästan 75% i matning innan den börjar o svalna.

Jag vet inte om jag har haft tur o lyckats få den till att gå klockrent.
Fick reda på att om brännarn får ge 100% matning lämnar brännarn 33kw/h Sen kan man räkna ut hur många kw den ger vid den matningen som den går på.:)
DIOM 2000-96, BIONA 2000 tillv.nr. 2002, Injektor Rökgasfläkt, 100mm insatsrör, schuntautomatik, Medelmatning 55% toppar ca 65% i matning. :) Betyg 9 av 10 på brännarn :)
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Med det betyget på brännaren så är det bara till att gratulera till ett bra val.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Jag gjorde en fuling vad gäller sintringluckan.

Lossade insektsskruven som håller fast armen i axeln som går till luckan.
Vred sedan axeln så att luckan står ca 1mm öppen och sedan skruva åt.

Nu så har inte luckan fastnat på hela helgen. Ska kolla om det blir mer skräp i behållaren eftersom jag har en liten öppning under tiden som brännaren går.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

grrrr :x

Sintringsluckan vill fortfarande fastna. Ska ta bort packningar och kolla om det är något mekaniskt fel på något kring luckan.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej hopp nu verkar det fungera bra igen. Det enda jag har gjort är att justera fästet för drag armen. Så att den sitter närmare brännaren. Detta Gjorde att luckan glappar mindre i sidled.

vet ej om ni hajar vad jag menar men jag har ialf löst det. :D
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar