Ni som kör med Stora Enso pellets.

Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Mörkare pellets är inte sämre pellets.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nej, som regel är den mörkare pelletsen bättre eftersom den är hårdare pressat än den ljusa. Ju hårdare pellets, ju mindre volym behövs :wink:

Härrör däremot den mörkare färgen från järnoxid(rost), är det ett klart minus.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fredrik0
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 12:03

Inlägg av fredrik0 »

så ni menar att det ofta skiftar i nyanserna mellan pelletsen från samma leverantör? själv tycker att det verkar skumt.
84m2 boyta + källare
Nibe Pellux panna med VB brännare
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Ljusare är heller inte sämre,nu skjuter ni från höften....

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Färgskiftningar i pelletsen kan också bero på hur och hur länge råvaran (spånen) är lagrad före pressningen.

Är råvaran ny/färsk så blir pelletsen ljus, har den däremot lagrats en tid så blir den färdiga pelletsen mörkare.

Sedan om denna färgskiftning ger någon ändring i energivärde tror jag inte men vet ej med säkerhet om pelletsens "färskhet"det kan påverka detta.
Kanske någon annan som har läst/hört/vet något om detta?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Färgen på råvaran avgör färgen på pellets. Helt färsk sågspån är ljus.
Var väl bara norsk brunpellets som pressades vid så hög temperatur att den blev brun.
Har eldat med både Fogelfors och Solett som varit hårda och ljusa, Rindi och Bioenergi som varit mörka och mjuka.

Att det skiftar i nyanserna hos samma leverantör beror på hur färsk råvaran är.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Färg på pellets beror dels på råvaran ...gran /tall ....och även hur man torkar spån ...en del har rökgaser som torkar spån och andra har varmluft ...helt naturligt blir den som torkas med rökgaser mörkare
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Många verkar ha behövt ställa om bränaren alternativt upplevt problem vid byte till Stora Enso.

Jag upplever SE-pellets som väldigt korthuggen (=pellets på 10-15mm utgör majoriteten, nästan inga 50mm-stavar som dykt upp i andra fabrikat jag provat (Neova, Smålandspellets, Vida)).
Är det så att skruvarna matar mer när det är mindre bitar, vilket ger fetare eldning om man inte ändrar något?

Rätt eller fel?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är närliggande att tro. Jo kortare stavar, ju mindre luft och tvärtom, Men det finns bara ett sätt att komma underfund med det på: Väga. Ta ett litermått fullt med kort pellets och ett med normal eller lång och väg innehållet. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jöns
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 10:58
Ort: Vittsjö

Inlägg av Jöns »

jag ställde in min brännare vid byte då det troligen inte var gjort innan dess.
jag fick öka lite pellets men sedan gick det bra, är nu inne på min 3:e pall och allt rullar å för jävla bra.

Förra gången de kom och lämnare 2 pallar(tar 2 i stöten pga utrymmessjäl, får lätt plats 2 i källaren utan att det blir trångt, men 3 blri jobbigt) så beställde jag på lördagen och de kom på tisdagen. . . fick sms på måndagen att de kommer samma eller dagen efter.

snacka om snabba ryck!

har hittat en liten träbit i en säck och upplever nog att det är lite mer spån i SE än Telge, men det är inget problem för min del iaf.
140 kvm 2 plans villa från 1932 placerat i Vittsjö. Hel källare med full takhöjd.

NIBE Pellux samt PB 10 installerad våren 2008.
Ägt huset sedan Oktober 2010.

Tilläggsisolerat 1977 i samma veva som tegelfasaden åkte på.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Finns det fler brännare än Bionan som kompenserar för hur mycket bränsle som faktiskt kommer fram till brännaren. Jag skulle tro att jag kan köra spån om jag vill, även om jag inte testat.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Nu har jag kört slut på enso pellets och fått nytt från Forssjöbruk ..kan bara säga att det finns inte ett enda magnetiskt korn i askan ...ni vet att enso pellets innehöll fruktansvärt mycket metall
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

bergatorparen skrev:Det är närliggande att tro. Jo kortare stavar, ju mindre luft och tvärtom, Men det finns bara ett sätt att komma underfund med det på: Väga. Ta ett litermått fullt med kort pellets och ett med normal eller lång och väg innehållet. :wink:
Jag funderar faktiskt på att testa det. Men det är bara steg ett. Steg två blir att testa hur lång tid internskruven tar på sig att tömma ut samma mängd då min teori är att det är signifikant skillnad där utöver skillnaden i vikt/liter (2a blir att mäta samma volym, 2b blir att mäta tömningstiden för samma vikt). Just nu har jag tyvärr varken referenspellets eller en lämplig våg. :(
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Matsm
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 okt, 2009 14:27
Ort: Laholm

Re:

Inlägg av Matsm »

Ola Häggström skrev:Många verkar ha behövt ställa om bränaren alternativt upplevt problem vid byte till Stora Enso.

Jag upplever SE-pellets som väldigt korthuggen (=pellets på 10-15mm utgör majoriteten, nästan inga 50mm-stavar som dykt upp i andra fabrikat jag provat (Neova, Smålandspellets, Vida)).
Är det så att skruvarna matar mer när det är mindre bitar, vilket ger fetare eldning om man inte ändrar något?

Rätt eller fel?
Enl. min erfarehet så bildar för mycket lång pellets en "grotta" precis ovanför skruvintaget=långsam nerfallning till dito=ojämn matning. Detta är troligtvis känsligast på brännare utan internskruv.
Jag har ett Mafa förråd och vid vissa pelletsfabrikat så kan jag inte tömma tanken (bla. Smålanspellets) utan att att få drifstopp ett par gånger dom sista 3 säckarna. Med den Laxå-tillv. Smålandpellets inträffar det inte.
Det beror på min snåla startdos som då blir för liten om den tappar nån matning.
Detta har jag noterat med andra sorter också men det har tagit tid att komma underfund med orsaken till driftsoppen eftersom man inte kan se "grottan", skulle va önskvärt men röntgensyn, men man kan känna den med en pinne som man sticker ner = går lätt när man når "grottan" man hör även på matningen att den inte matar alls ibland samt att lågan går från normal till nästan obefintlig.
Jag har tillv. en omrörare, så löstes problemet, men den behöver jag inte anv. till vissa sorter.
Detta enl. min erfarenhet, kom gärna med era åsikter.
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ni som kör med Stora Enso pellets.

Inlägg av Icecap »

notti: jag har testat så många olika fabrikat pellets jag har kunnat få tag på (och det har blivit en del...) och med de flesta har jag testat att dra en magnet i en plastpåse genom askan. Och på samtliga har det varit magnetiska partiklar i, helt enkelt för att dessa skapas av de mineraler som finns i träet som pelletsen består av.

SE har haft samma mängd partiklar som andra jag har testat.

Så ditt påstående känns ganska mycket som skitsnack för mig, är det ingen magnetiska partiklar alls i askan är det inte trä som den består av!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar