Rök bakvägen ur slussen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ingto
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 19 apr, 2009 20:00
Ort: Gränna

Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av ingto »

Jag vill berätta följande, kanske matnyttigt för några. Jag märkte som det står i rubriken, speciellt vid hög effekt och vid renblåsning. Konstigt- slussvingar bytta för inte så länge sedan. Kollar, dom är som nya och helt OK. Hur är det med draget? Helt OK som det alltid varit.
På gamla analoga brännaren fanns en slang som pytsade luft direkt från en nippel på fläkten till nippel på bakkanten på matarskruvens hölje. Denna lösning har jag trott var borta på nya brännare. Så dock icke! En kunnig man tipsade om att denna förbindelse fortfarande finns, dock som ett liten rörstump mellan den rektangulära lådan som fläkten är monterad på och höljet för matarskruven.
Tar bort koppens överdel och röret som tändelementet är placerat i. Då ser man att i den lilla kanalen sitter pellar inkilade. Peta bort,montera samman, starta brännaren och allt funkar som det skall.
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av thomasx »

Mycket stort tack för detta tips!

Jag som trodde att jag visste allt som fanns att veta om denna brännare, sen långt tid tillbaka. Helst sanslöst att man inte kan få med sådan information i manualen. Med tanke på placeringen är det ju inte direkt långsökt att det sätter igen.

Efter rensning av röret upphörde all bakåtrök. Intressant att se hur liten betydelse slussvingarna egentligen har för rök bakåt. Den allmänna uppfattningen är ju att dessa ska hindra rök bakåt, och det gör dom nog i viss utsträckning, men jag har alltid förundrats över dels att det nog inte blir särskilt tätt men framförallt över att slussen naturligtvis kan transportera rök bakåt i samma utsträckning som den transporterar pellets framåt. Nu inser jag äntligen vad det verkligen är som hindrar rök bakåt, övertrycket skapat av denna rörstump. Jag läste för någon vecka sedan om en sådan lösning på ecotecs brännare, och tänkte att det vore smart med en sådan på denna också, så jag hade börjat fundera över hur jag kunde lösa det, men nu slapp jag :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av André »

Ska kolla detta då jag ska byta bussnigar samt sluus till veckan om bussningarna kommer
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av Eldvin »

Då du ändå är i tagen,smörj alla skruvar som utsätts för värme med kopparpasta.Då blir det mycke roligare då du ska plocka isär nästa gång .
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av thomasx »

Jag har aldrig smort några skruvar på min brännare, och det är alltid väldigt lätt att ta isär bärnnaren, koppen etc. så jag skulle vilja säga att kopparpasta inte behövs alls här. Det är ju inte precis så att skruvarna rostar ihop i denna miljö.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av Eldvin »

Inte rostar,,Men kan fastna bra nog ändå!
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av thomasx »

På vad sätt då som gör att kopparpasta hjälper?

Själv har jag som sagt var inte upplevt det en enda gång dom senaste 6 åren. Faktum är att dom långa skruvarna med mutter under som håller fast koppens överdel skruvar jag bara fast med fingrarna, och tar loss med fingrarna, varje år. Senast förra veckan när jag rengjorde brännaren.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av André »

Nja det har jag inte märkt att skruvar/muttrar skulle fastna, Hade isär kompisens biomatic för att kolla om de va mkt skit innanför luftslitsarna på koppen då detta inte gjorts trotts att han kört 100 ton pellets genom brännaren men dom va hur lätta som helst att få loss.. Va heller inget där inne så han hade gjort som jag sagt att alltid suga ur koppen o inte gräva upp med sked el liknande då man lätt trycker in skit i slitsarna :D
Han brukade alltid ta loss brännaren o töma koppen genom att sno brännaren upp o ner innan han hackar bort ev sintring + att han aldrig bränt upp nå filter i grovisen då han gör så..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av André »

Nu ligger nya bussningar hos en kompis men lite märkligt ändå att det slutat rycka in nu, Körde som sagt upp slutet i förrådet som va mycket spån/damm i o det va då det började med inrykning men efter ca en vecka med ny pellets så slutade det..
Funderar på om det kan ha tryckts in spån i "röret" som sedan försvunnit nu då det inte bara är spån man kör med :roll:
Som det är nu vet jag inte om jag ids byta slussvingar o bussningar då de varken ryker in el kommer ut massa spån från bussningen vid slussen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av thomasx »

Nä, spara reservdelarna tills dom behövs istället! :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av André »

Just vad jag tänkte.
Nu har jag iof en uppsättning nya slussvingar samt komplett sluss som jag fick med nya vingar på men jag vill gärna kolla hur länge man kan köra utan att byta något i brännaren, Har kört 32-33 ton nu o inget är bytt utan bara vänt slussvingarna en gång.. :D
Ser dom bra ut så vänder jag dom bara ännu en gång..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av thomasx »

Inte illla med slussvingar som håller så länge (om det nu finns något kvar av dom :wink: ) funkar bara luftkanalen så verkar det inte som man får någon rök bakvägen även utan slussvingar.

För min del höll orginalvingarna 2-3 år, sedan dess har jag bytt ungefär 1 gång/år, men då med hemmagjorda som är lite klenare (och gratis). :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av André »

Min brännare är från -05 men kompisens Biomatic från början på -06 höll dom inte många månader, Dom blev stenhårda o sedan gick dom av men mina va mjuka men böjda efter 5 år då ja tänkte byta så då vände jag bara på dom..
Nu har jag ju 2 nya uppsättningar slussvingar som jag fått av kompisar som tack för hjälpen med justering så jag tror jag ska kolla i helgen o vända alt byta dom..
Har fått ställa ner tiden för underhållsglöden från 90 min till 55 min annars brinner glöden upp o brännaren står o larmar o så vill jag inte har de :wink:

Fick även nya bussningar till slussen samt slang mellan skruv/brännare av en anna kille idag :D
Slangen har spruckit sönder på några ställen så de kommer mycket pelletsdamm på golvet nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
krix
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 15:20

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av krix »

Har sedan ett par månader börjat få problem med att det ryker in genom brännaren ut i pellets-intaget. i Måndags tog jag mig i kragen o tänkte att nu j**r ska det fixas. Plockade ner hela brännaren i beståndsdelar, putsade bort mängder med avlagringar (svart, ej blankt) (som jag tror uppstått under tiden den har stått o rykt in). och skruvade ihop den igen. Höll andan; startade upp... det rök in mer än någonsin. nu var det så illa så det gick helt enkelt inte köra den längre.

Efter många om o men hittade jag din post, och skruvade bort enl din instruktion, och jo visst,, hittade ett litet pytte-rör där du beskrev, och jo det var igensatt med stelnad svart gegga. (det enda röret jag inte lyckats hitta när allt låg i smådelar) Efter att ha pillat ut det och skruvat ihop så ... ryker det inte in någonting alls längre !!

Tack för ett underbart tips. Tack vare dig har jag varmvatten igen! Och sparade säkert ett par tusenlappar i service.

ps. Kan ju passa på att tipsa om ett jättebra medel jag hittade medan jag slet med rengöringen. "Nitor special". hittade hos färghandlaren, och är enl tillverkaren till för "Effektiv rengöring av braskaminens glasluckor". Är det inte alltför gamla/tjocka avlagringar, så nästan rinner sot/tjära av. rekommenderas varmt. Ej heller brandfarligt, vilket .. känns bra :) lacknafta hade ju lixom inte nån effekt på skiten. (millimeter tjocka stenhårda avlagringar var tvugna att få ligga o dra i medlet över natten, sen var det mjukt och lättare att få bort.)
Typbeteckning: BeQuem 15
Tillverkn.nr.år 4529 2005
Effekt kg/h ca. 3,2
Pelletsdiameter mm 8
Ansl. Spänning V 230
Effektbehov W 60
El. Tändning W 400
SP cert nr. 286301
kenols
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 08:54

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av kenols »

ingto skrev:Jag vill berätta följande, kanske matnyttigt för några. Jag märkte som det står i rubriken, speciellt vid hög effekt och vid renblåsning. Konstigt- slussvingar bytta för inte så länge sedan. Kollar, dom är som nya och helt OK. Hur är det med draget? Helt OK som det alltid varit.
På gamla analoga brännaren fanns en slang som pytsade luft direkt från en nippel på fläkten till nippel på bakkanten på matarskruvens hölje. Denna lösning har jag trott var borta på nya brännare. Så dock icke! En kunnig man tipsade om att denna förbindelse fortfarande finns, dock som ett liten rörstump mellan den rektangulära lådan som fläkten är monterad på och höljet för matarskruven.
Tar bort koppens överdel och röret som tändelementet är placerat i. Då ser man att i den lilla kanalen sitter pellar inkilade. Peta bort,montera samman, starta brännaren och allt funkar som det skall.
Tack för ett super tips
Problem:
Stopp ideligen,optovakt larm....pellets saknas.... kontrollera sluss
Rök i pannrum + lukt
Slussvingar ihopbeckade
Har bild på var hålets finns men jag vet inte hur man lägger in bilden på forumet
men jag skicka den via mail
Kenneth Smygehamn
ken-ols@hotmail.com
Ariterm Bimatic 20
Skriv svar