CPMS pannrum

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: CPMS pannrum

Inlägg av maggen »

Tror på dragande skruv istället för skjutande.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Intressant, någon särskild anledning till det?

Som jag ser det så har det ingen betydelse förutom att då måste jag göra en låsning för axeln mot lagret för skulle jag köra med en dragande skruv vill axeln dras ur lagringen.

Med en skjutande skruv ställer sig den grövre delen av axeln mot innerringen på lagret.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

76mm matarverket klart, påfyllningsautomatiken för dagbehållaren avstängd så man kan köra tomt och provmontera version 2. Gjorde lite smalare intag till skruven denna gång men det borde inte ha någon betydelse, blir ev en litet snedtak (ritat i rött) över en del av inloppet så inte det blir full fyllning av skruven just där pelletsen går in i röret så det blir packat mot kanten mellan inlopp och rör men det får jag testa om det behövs.
Matarverk_78mm.jpg
Matarverk_78mm.jpg (208.62 KiB) Visad 14481 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: CPMS pannrum

Inlägg av Roli »

Vilka grejer... 8) Jobbar du med stål och metall? Då kanske du skulle kunna hjälpa mig att få ordning på min skarvning med stödlager i mitten på min förrådsskruv?
Är själv ingen hejare på att svetsa plus saknar utrustning för att svarva.... Har försökt att fixa stödfunktionen/lagringen en gång efter det att original lösningen slets ut. Men den höll inte länge.....
Hör gärna av dig så kan jag "redovisa" vad som behövs, vilket egentligen inte är så mycket men det skall ändå göras och har ett "pris". Så kanske jag kan få igång mitt externförråd och slopa säckbärandet.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Nja... är väl elektriker (mest industri) men gillar att konstruera/bygga och lösa problem oavsett material.
Ska nog inte vara något problem, skicka över bilder, mått, vad du vill ha gjort så fixar det sig säkert.
Är fullständigt värdelös att ta betalt så du blir säkert nöjd med "prislappen". :)
Tror jag har gett dig ett förslag på lösning tidigare i någon tråd.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: CPMS pannrum

Inlägg av Roli »

Det förslaget kommer jag inte ihåg, men mitt minnet är j-vligt bra men förbaskat kort...... :wink:

Skall försöka sätta på pränt det jag skulle behöva fixa, tack så länga, återkommer via pm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Nya matarverket provkört med skruvdragaren, funka bra. Går så lätt man kan snurra med fingrarna och verkar mata jämt och fint över hela varvet.

Gjorde nytt prov med att köra 10 varv och väga hur många gram som matarverket skruvat ut.

541g
552g
490g
546g
521g

Har ju beställt en motor som gör 2,5 varv/minut men det tar nog några veckor innan den kommer. Ska nog prova med reservmotorn till nuvarande matarverk för skojs skull, den gör 1 varv/minut så det ska räcka.

Liten film på provkörningen.
http://youtu.be/Qye1a-UpZNs
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Har gjort lite prov med matarverket och upptäckt ett problem, efter ett tag vill skruven börja att vispa runt änden som inte är upplagrad.

Anledningen jag bygger om matarverket är att dels få jämnare matning och lättare att justera mängden/hitta tillbaka till samma inställning så det var bara att bygga om lite.

Hittade ett rör som passade exakt inuti skruven och gjorde nya axeländar och satte in ett lager i locket så nu är det en skruv med centrumrör som är upplagrad i bägge ändar. Monterade nya motorn med riktig axelkoppling och svetsade fast en plåt för snabbkontakten.

Bara att hoppas att inte kapaciteten minskat så mycket så att min 2,5rpm motor inte räcker till men med ett pris på runt 100-lappen så kan jag köpa en 5rpm om det behövs.

Har tyvärr hela dagbehållaren full så jag återkommer med resultatet efter provkörning lite senare när dagbehållaren är tom så jag kan byta matarverk.
Bilagor
2016-12-11 15.11.18.jpg
2016-12-11 15.11.18.jpg (144.36 KiB) Visad 14403 gånger
2016-12-11 15.11.02.jpg
2016-12-11 15.11.02.jpg (156.17 KiB) Visad 14403 gånger
2016-12-11 15.11.43.jpg
2016-12-11 15.11.43.jpg (174.1 KiB) Visad 14403 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Ja, första provkörningen gick ju bra men sen gick det åt skogen.

Efter jag ändrat PLC-programmet till pulskörning av matarverket så är matningen mycket jämnare,
förut hade jag en motor som snurrade 1 varv i minuten som gick hela tiden men nu styrs matarskruven på 3 olika sätt. Först går den utan pulsning för att skicka ner startdosen, sen när den tänt pulsar jag motor med 1,5s gångtid och 2s pausetid för att få lite reducerad starteffekt för annars är det lätt att det slocknar, efter någon minut när det tagit sig riktigt går jag över till drifteffekt som ligger på 2s gångtid med 2s paustid.

Efter jag kört några veckor och allt fungerat perfekt tog jag och finjusterade in brännaren med rökgasinstrumentet och då upptäckte jag att jag hade ganska stort syreöverskott så jag justerade ner fläkten. Efter ett dygn stannade brännaren med pellets upp i fallröret och en 2cm tjock kaka på rostret av halvt förbrända pellets. Rengjorde och försökte starta om men matarskruven var stum och motorns växellåda tandlös.

Kom till slut på vad jag gjort, troligtvis har jag ett rejält läckage in i pannan som pga draget lurade instrumentet så jag ställde in brännaren alldeles för fett. Det blev en glödande kaka som lurade fotocellen att det brann och pellets stockade sig i fallröret ända upp till skruven så den packade ihop totalt.

Hade ju en till motor så nu får det gå med "Seat of the Pants" inställning tills jag kollat över alla luckor och ev tätat sekundär lufthålen i brännaren. Får se om jag bygger någon typ av skydd för motorn, slirkoppling eller överströmskydd är nog bra att ha.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Nästa lilla förbättring: fjärravläsning och larm via WiFi och telefon.

Med ett billig WiFi relä med 1-wire tempsensor och lite jobb har jag nu så jag ser panntempen i telefonen
och kan slå på elpatronen + cirk-pump vid behov.

Har även ett larm som skickas till telefon via avisering om panntemperaturen understiger 50 grader eller om något annat i anläggningen larmar (driftlarm från brännaren eller låg nivå i bulkbehållaren).

Allt loggas också i en dator som kör ett hemautomations program.
2017-01-04 17.28.29.png
2017-01-04 17.28.29.png (163.94 KiB) Visad 14342 gånger
2017-01-04 17.28.54.png
2017-01-04 17.28.54.png (176.33 KiB) Visad 14342 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: CPMS pannrum

Inlägg av Roli »

Vill ha! Vad behöver man för att kunna se det där i telefonen?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Beror på vilken nivå man ska lägga sig på.

Enklast är en Sonoff HT10/16 med DS18B20 givare som man stoppar innanför isoleringen/i ett dykrör.
http://www.itead.cc/smart-home/sonoff-th.html
Och installerar deras App. Då kan man se tempen i siffror och styra en 230V utgång.
Lite begränsningar blir det, man kan bara se tempen i siffror, appen är ganska instabil, tempen maxar ut på 72 grader.

Vill man gå lite längre skaffar man en USB to RS232 Serial TTL Adapter Module UART PL2303HX från Ebay (30kr) och lägger in en ny mjukvara i Sonoffen, jag kör med ESPEasy.
http://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy

För att prata med ESPEasy kör jag ett gratis hemautomationsprogram som heter Domoticz.
http://domoticz.com/

Då kan man få fram kurvor och styra saker över WiFi, även styra relät i Sonoffen.

Domoticz kan även skicka ut larm via en del olika tjänster (avisering, mail, SMS mm) men det finns inte så många bra gratistjänster kvar.

Jag kör aviseringar till telefon med Pushover via Google (200kr engångskostnad), dom har en ganska bra finess i att skickar man en avisering med högsta prio måste man kvittera bort den i telefonappen annars kommer det nya varje 10:e minut.

Domoticz körs i en dator eller på ex en Paj/Linux om man inte vill ha en PC gående hela tiden.
Och det finns såklart Appar att köra mot Domoticz.

Sen är det bara lite konfigurering kvar som är ganska enkel när man lärt sig det.

Vill man ex skicka ett larm från Sonoffen får man löda in sig på brytaren som sitter i dosan.
Man kan även hänga på en drös givare/sensorer som använder 1-Wire för ESPEasy har inbyggt stöd för lite olika sensorer mm.

Finns även billiga relä kort med 4 eller 8 relän och WiFi transiver för någon hundralapp om man vill styra många saker men Sonoffen är ganska smidig eftersom den kommer klar med nätdel och låda. Finns lite olika versioner på Sonoff: http://www.itead.cc/sonoff-wifi-wireless-switch.html

Reläkort: http://www.aliexpress.com/item/LinkNode ... 12614.html

Har man kommit så här långt kan man fortsätta i oändlighet med WiFi styrning eller om man skaffar en RFLink av något slag kan man också styra en massa 433Mhz/868Mhz grejor från Nexa mm.
http://www.nemcon.nl/blog2/easyha
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Man ser ju när utetemperaturen började krypa under -25, tur det ska bara vara så här i två dagar så man slipper dra på mer effekt i brännaren. :)
Kallt.jpg
Kallt.jpg (87.64 KiB) Visad 14351 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: CPMS pannrum

Inlägg av Roli »

Äh, det där känns lite över min nivå.... Lägga in ny mjukvara och konfigurera sonoffen. Hm, jag vet inte ens vad en Sonoff är för något.... :oops:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Du ser dom blå texterna? Dom kan man klicka på så får man fram mer information. :)

Konfigureringen/omproggningen kan jag hjälpa till med.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar