Ej tändning!! Biona 2000

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
KalleKulo
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 17:52
Ort: Stockholm

Inlägg av KalleKulo »

Det kan vara så att reläet i styrskåpet som styr tändelementet är trasigt.
Det har hänt mig en gång.
Biona 2000 no 89 -02, Egor Duplomat -76
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

hur kollar jag reläet?

Är det bara att ändra? när jag går in på mbio:s hemsida där de visar hur man byter reläet skriver de att det "bara är att ändra till ett som inte används" hur vet jag vilket som inte används och vilket jag ska byta bort?

http://www.mbio.se/index.php?page=anvisningar under "styrskåp"
KalleKulo
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 17:52
Ort: Stockholm

Inlägg av KalleKulo »

Du måste börja med att kolla att tändelementet är helt.
Mitt förslag om reläet är bara om det visar sig att det är helt.
Du ser vilka reläer som inte används genom att de saknar sladdar på stiften nedanför/framför reläet.
Biona 2000 no 89 -02, Egor Duplomat -76
stiffan
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 dec, 2010 16:33

Inlägg av stiffan »

Deasstore: ringde precisa men de säljer endast till företag dessvärre. Har fått ett nytt tändelement men det gick efter två dagar så nu är manuell tändning som gäller igen.
Biona 2000, oljepanna wiessman
filipsebek
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 feb, 2007 00:22
Ort: Ransta

Inlägg av filipsebek »

Min pelletsbrännare Biona Active har oftast startat på 3:e försöket. Ibland på 4:a och om jag haft tur på 2:a. Ingenting man tänker på eftersom allt är automatiskt. Den fyller på med lite pellets och blåser på värme i två minuter och funkar inte det så lägger den i lite mer pellets och provar igen. Men den här eldnings-säsongen så har det alltid varit på 4:e och ibland ett 5:e försök. Och så kom jag till läget att jag var tvungen att byta rotor och vid samma tillfälle så bytte jag tätning i botten, så med nya reservdelar så tänkte jag att det skulle gå bättre… men det gick såklart sämre. Efter sjunde försöket så gav den upp. (Ursprungsinställning är max 4 men det har jag skruvat upp). Det betyder att en liten lampa tänds på styrboxen och efter någon timme så blir det kallt i huset. Oftast på morgonen så nu har vi vaknat i ett kallt hus tre morgonar på rad.
Bionan är känd för sin känslighet för drag – det måste vara rätt och därför har jag en rökgasfläkt i skorstenen. Förra året gick fläkten sönder men allt funkade i alla fall – förmodligen för att det var så kallt så blev det tillräckligt med drag i skorstenen i alla fall. Jag stängde av fläkten och hoppades att det kunde ha med saken att göra, men det gjorde ingen skillnad. Ringde min installatör och han föreslog att jag skulle vrida upp försökstiden – alltså att brännaren skulle försöka under 240 sekunder istället för 120; dvs brassa på med tändelementet (en varmluftsfläkt) under längre tid istället för många gånger (som bara överfyller brännarhuset med pellets). Startdosen är uppmätt till 1,5dl (61g), så den är rätt. Och så kunde jag mäta om inspänningen till elementet var rätt. Jag ställde tillbaka rökgasfläkten och gjorde allt han sa, och när jag ändå mätte spänningen (till 218 Volt – jo jag har lägre än de 230 Volt som idag är standard) så mätte jag upp motståndet i tändelementet till 37 ohm… och när jag ändå var där och rotade så tog jag ut elementet försiktigt och inspekterade det. Det är ganska känsligt eftersom det bara är en spiraltråd i folierat papper men den yttersta spetsen var lite svart-förkolnad så jag skrapade rent en millimeter, blåste rent inne i facket som den ligger i och la lite besviket tillbaka allt. Hade ju inte hittat något fel. Startade brännaren och den gick igång på första försöket. Och så gjorde den även vid nästa eldningscykel. Jag fattar ingenting. Istället för 6-7 försök så startar den det direkt bara för att jag skrapade lite med min nagel på en yta som är 1x3 mm. Kan ju knappast vara det men jag tänker inte pilla på nånting mera utan nöjer mig med att vara nöjd.
Fremek
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 20:17
Ort: Östra Ljungby
Kontakt:

Re: Ej tändning!! Biona 2000

Inlägg av Fremek »

Hej!

Jag har själv köpt en beg. biona 2000 till vår oljepanna av modell Diom 2000. Fungerar perfekt. Däremot när jag köpte den fick jag plocka i sönder den i mollikyler. Byta ut allt som var trasigt och monterat ihopa den igen. Sedan dess har den fungerat klockrent efter injusteringen av fotocellen som talar om om det brinner eller inte. Lite känsligt.

Det jag misstänker är att fotocellen inte är rätt injusterad. Är den fel injusterad så får man felet i displayen Låga ej detekterad. ett annat fel som det kan vara att har man en riktigt kvalitetpellets kan tändningstiden vara för kort. Alltså den inte hinner tända innan den gör om sin tänd cyklen.

Kan berätta att efter jag fick renoverat och tättat alla luftläcker och fått justerat tiderna m.m. så fungerar den riktigt bra. När den går för fullt så ligger matningen på rund 60% och ibland över. Fick öka maxgränsen på matningen från 60% till 70% annars blev brännarn överhettad.

Om er panna är förliten kan jag inte svara på. Det är ju några faktorer som spelar in i det hela. Hur stort är huset. Hur pass bra är det isolerat?

Vårt hus är 1½ plans villa på 150m2 + källare på ca 100m2. Det är byggt 1936 och har renoverats efter hand. Källarn uppvärms av spillvärme från panna och alla rör som finns i källarn.

Pannan är som sagt en Diom 2000 oljepanna år1996
kompliterats med Biona 2000
Satt på schuntautomatik till radiatorsystemet.
Monterat en skorstensfläkt för att få brännarn att fungera som den ska.

Vi har iaf inga problem med att hålla värmen som i vintras när det var minst -15C° och kallare. Spola upp ett gott varmt bad var inte heller några problem.
Så att säga så har den brännarn fungerat kanon efter mina metoder.

När det var så kallt gick där åt ca 2½ st 16kg säckar per dag. sen om det är mycket eller lite vet jag inte.

mvh: Fredrik

stiffan skrev:Hej!
Ända sen vi köpte hus i augusti har vi haft problem med våran brännare: Biona 2000. Vi hade en rörmokare hemma hos oss i september när "låga ej detekterad" inträffade för första gången. Då konstaterades att tändelementen var trasigt.

Vi har haft en rörmokare hemma återigen för en korrigering av skruven. Där rök oxå en säkring vid start.

Nu har det inträffat igen att det blir " låga ej detekterad". Har gått igenom allt material jag har men blir inte klok på skiten! Har tändelementet rykt igen? har någon säkring gått, vad kan det vara för fel???

Vi har oxå en oljepanna inkopplad till brännaren som är lite för liten enligt vår rörmokare. Han har rått oss till köp av en ny panna (ca 40 000kr inklusive installation) Vad anser ni om detta?
RolfH
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 12 jan, 2011 15:06

Re: Ej tändning!! Biona 2000

Inlägg av RolfH »

stiffan skrev:Hej!
Ända sen vi köpte hus i augusti har vi haft problem med våran brännare: Biona 2000. Vi hade en rörmokare hemma hos oss i september när "låga ej detekterad" inträffade för första gången. Då konstaterades att tändelementen var trasigt.

Vi har haft en rörmokare hemma återigen för en korrigering av skruven. Där rök oxå en säkring vid start.

Nu har det inträffat igen att det blir " låga ej detekterad". Har gått igenom allt material jag har men blir inte klok på skiten! Har tändelementet rykt igen? har någon säkring gått, vad kan det vara för fel???

Vi har oxå en oljepanna inkopplad till brännaren som är lite för liten enligt vår rörmokare. Han har rått oss till köp av en ny panna (ca 40 000kr inklusive installation) Vad anser ni om detta?


Vi har också haft denna brännare, den första fungerade i 40 timmar den andra i 50 timmar sedan fick MBIO -teknik komma och hämta elendet. Sedan installerade vi en PELEX som fungerat i 7 år utan några problem.

Mitt råd byt brännare Biona 2000 fungerar ytterst sällan och bemötandet var otrevligt då vi klagade.

Lycka till!!!!!!!!!!!!!
JMH Pålsboda
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 11:08
Ort: Pålsboda

Re: Ej tändning!! Biona 2000

Inlägg av JMH Pålsboda »

RolfH skrev:
stiffan skrev:Hej!
Ända sen vi köpte hus i augusti har vi haft problem med våran brännare: Biona 2000. Vi hade en rörmokare hemma hos oss i september när "låga ej detekterad" inträffade för första gången. Då konstaterades att tändelementen var trasigt.
quote]



Vi har också haft denna brännare, den första fungerade i 40 timmar den andra i 50 timmar sedan fick MBIO -teknik komma och hämta elendet. Sedan installerade vi en PELEX som fungerat i 7 år utan några problem.

Mitt råd byt brännare Biona 2000 fungerar ytterst sällan och bemötandet var otrevligt då vi klagade.

Lycka till!!!!!!!!!!!!!
Hej Rolf
Mitt första inlägg på denna sida...
Har följt detta forum under många år kan jag säga oxå.
Först vill jag säga att det är bra att din Pellx fungerar och ingen personlig kritik till dig Rolf för ditt inlägg.
Kan berätta att jag har som Rolf haft Pellx brännare i två av mina fastigheter, tyvärr så var det mitt sämsta köp på mycket mycket lång tid..
Mycket krångel med brännaren som stannade titt som tätt och rörmockaren kom med sitt instrument o justerade men sen så gick den i några veckor så var det dax igen... och när vi tvingades byta leverantör av pellets så dax att ringa till rörmockaren igen...
Och inte var rörmockarens tid gratis inte det vill jag lova. :cry:
Pratade med tillverkaren som om jag minns rätt som då hette Gordic på en mässa, snorkigare personer har ja då inte tidigare träffat på nån mässa kan ja säga.
Så man kan ju undra vem som skickat ut dem på en mässa.... gynnar ju iaf andra leverantörer vill ja lova... :lol:
Tyvärr så kommer jag aldrig mer handla en pinal från dem.
Och har gjort mig av med alla Pellx produkter har jag nu minsan. :)
Däremot så har jag pratat mycket med Jörgen på Biona och en mer sympatisk o hjälpsam person är nog svårt att hitta kan jag säga med mina erfarenheter.
En sak är säker iaf. Bionan passar mig bra som har teknik intresset och den har funkat bra för mig men tar dock lite tid i anspråk att sätta sig in i.
Så detta inlägg blir väl raka motsatsen till ditt inlägg Rolf..
Men ibland blir det väl tyvärr så att man råkar på både måndags ex och personer inte bemöter på rätt sätt och det är ju bara att beklaga.
Kanske min pellx hade funkat bättre om rörmockaren hade varit duktigare på pellets brännare, och kanske hade bättre och mer service minded personer på Gordic kunnat hjälpa till men det är ju skrivet i stjärorna...

Håller som bäst på att trimma in Biona Active brännaren i Calmar V33:an just nu, men har lite små problem så kommer att försöka få in ett inlägg här när tid ges... kanske någon har monterat i V33:an tidigare..?
//JMH
Hus nr 1 Calmarpannan V33 Biona Active nr 1568
Reserv Biona Active nr 1501
10m Isokern skorsten.
Hus nr 2 CTC 1100 Biona 2000 nr 1022
Reserv Biona 2000 nr 400
Skriv svar