Bygger pelletstank - bilder och fråga om rörinfästning

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

maglub skrev:Det enda jag inte riktigt löst, är hur jag skall hänga upp gummiduken (ca 1 cm gummiduk). Skall jag fästa den direkt på väggen, eller skall jag hänga den från taket?
Den skall hänga en bit (har sett uppgifter på ca. 5 dm, behöver kanske utprovas) från väggen. Annars blir det ju ingen "mjuk" uppbromsning av pelletsen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Inlägg av maglub »

Oj, med den lösningen känns det ju nästan som att det är omöjligt att fylla utrymmet "bakom" gummiduken. Då torskar jag ju en halv kubikmeter lagringsvolym.

Well, det är väl bara att bita i det sura, som man säger. Damm har jag tillräckligt av i källaren som det är.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

En halv kubikmeter luft är bättre än en halv kubikmeter finfraktion och smul :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Skall väl räcka med 50mm om den skall hänga fritt.Det gäller att "låsa" duken med ribbor så att låsningsytan blir som störst.Det räcker inte att bara spika/skruva,då det då endast blir dessa som håller duken.Om man tar t.ex.två ribbor på 20x20 och först fäster duken mellan dessa och sen skruvar fast i taket.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Inlägg av maglub »

Igår kom första leveransen.

Jag satte upp 5 mm industri-gummiduk i ena hörnet, ca 30 cm från väggen/diagonalt. I alla fall så mycket att "strålen" går in i den.

Det pös liiiite i ena hörnet, inte så att det störde, får kolla det lite senare och täta inför nästa leverans.

Jag hade beställt 3000 kg och det blev 3030kg inpumpat med ca 20 - 30 cm marginal till taket på silon och det låg redan lite i förrådet när bilen kom.

Så, summa summarum; jag är nöjd! Kostade ca 7000 kr hos Storaenso.
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Re: Bygger pelletstank - bilder och fråga om rörinfästning

Inlägg av maglub »

Tjenare!

I och med att jag fick en fråga på PM i dag om bilder på mitt förrådsbygge som fallit bort, fixade jag till bilderna och kom på att jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter.

Jag har fått dona och fixa lite med förrådet, som nu stått i närmare 4 år, men det mesta har varit skitsaker som berott på att jag inte helt och hållet vetat vad jag hållit på med, samt ibland bristande underhåll.

Utblåset på 160mm har fungerat klockrent, inga problem med det.

Det jag borde satt in på en gång var en gummimatta upphängd i taket för att bromsa pelletsen. Annars har det fungerat riktigt bra.

Ett tips:

Sätt inte fast transportskruven allt för permanent till "koppen" i botten. Förr eller senare måste skruven loss för service av något slag.

Jag har kompletterat med ytterligare ett par kapacitiva givare för att mäta nivån i stora förrådet.

Något jag borde ha varit än mer noga med, är vinkeln på väggarna i "tratten". Den ena väggen är inte har fullt 45 graders vinkel. Där samlas en hög med pellets i en driva när det börjar bli tomt i förrådet. Enkelt att skrapa ner iofs, men något jag skulle gjort bättre om jag byggt nytt.
Skriv svar