kamin funderingar

Skriv svar
turbo_kicken
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 dec, 2010 19:47

kamin funderingar

Inlägg av turbo_kicken »

Hej bor i ett 120m2 stort hes med vattenburets system ihopkopplat med en kökspanna Plus en LLVpump. funkar bra at elda när man är hemma men när man är iväg så blir det kallt. och LLVpumpen klarar inte att de tillräckligt med värme när det är kallare än -5 ute. (Har ingen acktank, och har inte plats med någon heller.)

Så jag funderar på om man ska köpa sig en vanlig pelletskamin eller en vattenmatlad pelletskamin och kopla ihop med mitt befintliga system.

frågan är hur man ska koppla in vattenrörena från kaminen. tror ni det går att koppla ihop dom på ett element?`

Sen undrar jag om man får köpa/montera "skorstens fria"pelletskaminer nu eller?

MVH blivande pellets eldare
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Det går alltså inte att komma åt att koppla in en vattenburen kamins anslutningar lite mer "centralt" än vid ett element? Jag skulle vara tveksam till att koppla in på ett sådant ställe, bara av det faktum att rören brukar vara rätt klena där + att det kanske blir "konstig" cirkulation.
turbo_kicken
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 dec, 2010 19:47

Inlägg av turbo_kicken »

Nja går gör det säkert med inga rör är synliga o går inte att kommaåt tyvärr. går väl o göra hål i vägen.

Ang. rören är dom grova så det är ett gammalt 2rörs system

någon har som har kopplat in ett sånt system?

Sen har jag funderat lite om man skulle göra det enkelt för sig att köpa en vanlig pelletskamin och hoppas på att man får ut värmen. har ju en luft/luft värme pump som man kan köra i fläktläge som förflyttar luften, för som det är nu på nollan ute så sprider pumpen ut värmen helt okej ca 20grader i hela huset.
Pellking1
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 12:16
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Komplettera med luftvärmekamin

Inlägg av Pellking1 »

Det kan vara en god idé att komplettera med en luftvärmekamin i ditt fall . Enkle installation och misstänker du dålig spridning så kan du välja en kanalansluten pelletskamin för att försa värmen vidare i kanaler .
Enligt Boverket är nu det tillfälliga certifikatet för "Drag" "skorstensfria system" utgånget
Cancerframkallande ämnen skall inte släppas ut i markhöjd utan rening !
Jotte
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 10:21

Inlägg av Jotte »

I bägge fallen bör man ju kunna spara in en del el till värmepumpen. Payofftiden beror väl mycket den fasta kostnaden för den vattenmantlade kaminen respektive luftvärmekaminen? Vad ligger kostnaden på dessa idag?
Pellking1
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 12:16
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Inlägg av Pellking1 »

Det skiljer ca 10.000-15.000 mellan vattenmantlad och en kanalansluten luftvärmekamin av liknande typ, men du har ju sedan en stor skillnad i installationskostnad . Installationskostnaden beror bland annat på avstånd till vatten , golvbrunn samt tank, alltså tid en VVS:are måste lägga ner samt material .

Rörkanaler för varmluft om kanalansluten kamin används blir oftast billigare att installera än värmevatten dragning och oftast är det även lättare att utföra själv

Du har inte större effektivitet med en vattenmantlad kamin , men eventuellt lite bättre värmekomfort genom jämnare värme i huset .
Det finns alltså ingen payofftid att beräkna.
Skriv svar