Funderingar kring acktank och braskamin/värmepump.

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Melker
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:18
Ort: Gotland/Guldrupe
Kontakt:

Funderingar kring acktank och braskamin/värmepump.

Inlägg av Melker »

Hejsan gott folk, ny här inne!
Har redan sökt runt lite men hittar ingen tråd som passar mina frågor, har även dödat några timmar på Google så nu var det dax att krypa till korset och fråga.

Mitt nuvarande uppvärmnings system består av en luft/vatten värmepump och vedeldad kamin från 80-talet med tokdålig verkningsgrad.
Huste är från 1844 och byggt i kalksten med hela 5 centimeter isolering i taket :roll:

Så något behövs görsa, tanken var att jag skall installera en vattenmantlad hybrid kamin som både käkar pellets och ved, har snokat runt lite på nätet och hittat några alternativ, tanken är en kamin som levererar runt 10kw.
Följdfrågan är bara hur stor acktank som kan vara lämplig?
Problemet jag har är att huset är väldigt litet utan källare, har endast krypvind så jag har inte plats med någon större tank.

Hittade ett räkneexempel på hur man räknar ut lämplig storlek på acktank och jag kan fram till att en på 172l skulle vara passande?!?
Känns som att jag har missat något?

Så vad kan vara lämpligt som tank?

Tack på förhand
yaowsa
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 jan, 2011 19:31
Ort: enköping

Inlägg av yaowsa »

åh, håller också på att leta info när jag såg Melkers fråga här.

Har liknande fundering.
vårt hus är byggt -69 mexitegel med källare.
Vi har vattenburen värme ,
kombipanna olja/el och 2007 kopplades en luft/vatten pump på systemet
(av föregående ägare)

har en "öppen spis" som vi funderar att sätta en kamin i , helst vattenmantlad, men jag hittar inget om ifall man måste ha acc.tank eller hur stor den måste vara.

var hittade du Melker, ditt räkneexempel?

är det någon som har några tips?
Jag vet att det är ganska lös info här men jag är helt grön. :oops:
Melker
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:18
Ort: Gotland/Guldrupe
Kontakt:

Inlägg av Melker »

hittade en PDF fil på nätet, vet ifs inte hur pålitligt det är men PMa din mail adress så kan jag maila över hela dokumentet.

Mvh
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men yaowsa om du har källare med panna ska du väl elda där och inte i öppna spisen för att värma huset.
Vattenmantlade kaminer och insatser brukar ligga på ett pris som närmar sig priset för en enkel pelletspanna.
Eldning i bostadsrummet ger smuts, aska, sot och utsläpp av cancerframkallande ämnen i bostaden. Har man ingen källare kanske man är tvungen.
En pelletsbrännare till kombipannan blir väl billigare och ger möjlighet att värma hela huset när luft-vatten pumpen går över i elpatronläge när det blir kallt ute.
Har själv en öppen spis som aldrig används. En insats av typ Keddy är såpass dyr att man aldrig får igen pengarna för installationen. Blir också en skorstenspipa till att betala besiktning och sotning av.

Är din luft-vatten pump kopplad direkt mot värmesystemet eller jobbar den mot någon tank?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
yaowsa
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 jan, 2011 19:31
Ort: enköping

Inlägg av yaowsa »

Varför eldar man i öppen spis om det inte finns behov för uppvärmning?
-för att det är mysigt. :)
Fast nu är kåpan för öppna spisen fel utformad på nått vis, för all rök sugs inte bort. :?

Därför tänkte vi sätta in en kamin.
och varför inte då en vattenmantlad som man samtidigt kan stödelda/värma under köldknäppar.
och funderingen var om man var tvungen att ha en acc.tank oxå

Det är fortfarande på planerings och klura stadiet än så länge :scratch:
Det kanske blir en "vanlig" kamin i stället

:D Men tack för ditt svar iallafall!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Man slipper gå i trappor också :)
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar