Sotning av Ecoflexen , svart lager i asklådan.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Sotning av Ecoflexen , svart lager i asklådan.

Inlägg av vatsug »

Hej Ecoflexare. Sotade pannan idag efter 944 kg. Tuberna såg bra ut, visst var det sot, men inget onormalt. Däremot var det en rejäl hög bakom rökgassjpället. Men frågan gäller asklådan , översta lagret var svart-mörkbrunt med lite ärt-stora oförbrända pellets . När jag kikade i asklådan för ca 14-dar sen var askan ljusgrå och fin . Men nu har det blivit kallt och blåsigt , så nu har den gått mer på 15kw-läget (matn 68% fläkt 40%) Fötut har den gått mest på 12kw-läget (matn 55% fläkt 26%).
Så varför blir den svartare sot+ oförbrända pelletsar med 15 kw-läget, båda är ju injust med instrument. Visserligen har jag ny pellets nu lite hårdare kanske, men samma vikt. Renblåsningen går ju oftare nu när pannan får gå mer (1 min/tim), kan det göra att det blåser över mer från koppen nu ?
Några teorier ??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja jag tror inte på renblåsningen för de ska inte spela nån roll då nivån i koppen ändå är nån cm ner om allt är som det ska men därimot om du haft sämre pellets med lägre energiinnehåll kan de behövas mer fläkt/lägre matning för att hinna förbränna allt.. När man ser genom synglaset ska du se istort hela översta slitsraden..
Annars påminner de lite om hur det blev med ecoflexarna som inte gick som dom skulle, Med mer än 11-12 kW förbränndes inte pelletsen efter ett tag/justeringarna ändrades över tid så att den började gå fet..

Nu hoppas jag/tror inte det är problemet utan möjligen att du har annan pellets, Hade du kollat upp tidigare vad den förbrukade i "15 kW" läget??
Gör man de o pannan är rätt justerad behöver man bara ändra ev matning vid ny leverans av pellets så effekten är samma behöver man inte ändra fläkten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag har minskat matningen med 1 % på hög , och det ser ut som sotet på rökgastermometern är mer åt det gråa hållet nu , förut var det mera svart. Inte så vetenskapligt kanske, men rökgastermometern visar ialla fall om man är på rätt väg. Ska kolla i asklådan till helgen och se hur det ser ut. Föresten, vilken funktion har " renblåsningen" igentligen, är det för att rensa luftslitsarna i koppen, eller ? Står inte ett ord om den i manualen.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är snarare för att öka syret om brännaren av någon anledning inte hinner förbränna all pellets så den bygger upp ett överskott av oförbränt..
Därimot är det bra att suga ur koppen istället för att gräva ur den vid rengöring, Stor risk att man trycker in aska i slitsarna om man gräver ur koppen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar