Defekt temperaturgivare? Brännaren försöker inte tända...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jens Westergren
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 dec, 2009 00:18
Ort: Grycksbo

Defekt temperaturgivare? Brännaren försöker inte tända...

Inlägg av Jens Westergren »

Hej,
Min första post här. Har en Pellx 20 från ca 2001. Så sista tiden har den börjat strula genom att inte tända trots att panntemperaturen sjunker neråt 50 grader, detta utan någon felmeddelande lampa. Genom att slå av och på den så brukar den fatta att det är dags att tända och gör det. Normalt ligger den på sina valiga 12 gradet, ca 70-80 grader.

Min tanke är att tempgivaren håller på att de upp? Men borde den inte strula även när det är dags att stänga av då?

Har sökt forumet men inte hittat något om detta problem?
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Vart sitter givaren? Det är inte glappkontakt bara?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jens Westergren
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 dec, 2009 00:18
Ort: Grycksbo

Inlägg av Jens Westergren »

Givaren sitter kanske 30 cm ner i pannan. Borde inte vara glappkontakt eftersom den startar om man stänger av den, utan att röra någon av sladdarna. Det rä en Erryl panna från 1975, Givaren ligger i ett vertikalt rör som går ner där den gamla temperaturreglering för oljebrännaren sitter.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Vad har du för stopptemp.nu?
Kan du ta ut givaren och lura den med t.ex.en tändare för att lura den att stanna.Lite is i en påse för att lura den att starta.
Vad har du för hysteres(start och stopp) temperatur?T.ex mellan 60-80 grader.

Tänk om jag hade läst allt du skrivit om start/stopp :oops:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jens Westergren
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 dec, 2009 00:18
Ort: Grycksbo

Inlägg av Jens Westergren »

Stopptempen är stabil på 80 grader, men starttempen som brukar vara 70 var 50 nyss, och då var jag ändå tvungen att bryta strömmen och sätta på den igen för att den skulle starta. Hysteresen är vi vanliga fall 12 grader. Jag får prova att plocka upp tempgivaren för att se om jag kan lura den.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

jens westergren skrev:och då var jag ändå tvungen att bryta strömmen och sätta på den igen för att den skulle starta.
När man bryter strömmen då startar väl brännaren upp som om det varit ström avbrott.

Och därigenom är brännaren inte beroende av tempgivaren där

Skulle det då inte kunna vara något programvaran.

Mycket osäker på detta, men vad tror ni , kan det ligga något i detta?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Tror att tempgivaren styr starten hela tiden.
Om man drar ur stickkontakten, fast med brytaren på,så vill brännarfläkten gå igång och blåsa ur i ca 10 minuter.Slår man av med brytaren och tempen är mellan start och stopp,så väntar starten tills tempen har gått ner under.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jens Westergren
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 dec, 2009 00:18
Ort: Grycksbo

Inlägg av Jens Westergren »

Jag tror att tempgivaren alltid borde styra starten, även efter strömavbrott. Tycker eventuellt att han stoppar lite väl tidigt jämför med tidigare, så då kan det ju faktiskt vara tempgivaren som läser för lågt. Kollade djupet på den och den sitter bara ca 10 cm ner i röret, men å andra sidan har den suttit där i 2,5 år utan problem. (sedan vi köpte huset)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

På min sitter givarkablen med kontakt, som måste dras ur för att få av kåpan :( Denna kontakt får stryk. Har ofta märkt när man rycker i den så startar brännaren. Puffarna tar med aska och skitar ner kontakten. Har funderat på att silicona där sladdarna går in från kortet till kontakt. Här även klämt ihop honorna några ggr på 10 år. Och skickat in kopparpasta.

Puffarna(explotioner) har minskat med v7.0 chip, så det är inte ett jätteproblem längre.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
bergkvist
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 dec, 2007 01:23
Ort: fagersta

Inlägg av bergkvist »

Jens Westergren skrev:Jag tror att tempgivaren alltid borde styra starten, även efter strömavbrott. Tycker eventuellt att han stoppar lite väl tidigt jämför med tidigare, så då kan det ju faktiskt vara tempgivaren som läser för lågt. Kollade djupet på den och den sitter bara ca 10 cm ner i röret, men å andra sidan har den suttit där i 2,5 år utan problem. (sedan vi köpte huset)
Har du kommit på nån lösning?? Har problem med att min tänder ca 4-6 grader tidigare än förut.
Eryl T2 Årsmodell 1974
KMP PX21 Inköpt 2006
Förråd Pall+pallkragar ca:800kg
1½ plan med källare tillläggsisolerat
135 kvm boyta 75 kvm biyta
uppvärmd yta ca: 170 kvm
10-11 meter skorsten i tegel
Jens Westergren
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 dec, 2009 00:18
Ort: Grycksbo

Inlägg av Jens Westergren »

Nej, ingen lösning, men problemet har självläkt... nu startar den i alla fall omkring 60 grader. Jag tänker köpa en ny temperaturgivare att för att prova om det hjälper.
Skriv svar