Ny modell på brännarkoppen.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
mats.o
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 09:44

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av mats.o »

Tack Broberg :D.
Har gjort mitt på det här området men helt klart ska jag titta in emellanåt.
Kör självklart Pellets :D.

Mats O
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av broberg »

psau skrev:Det har dock florerat ett par olika roster på eftermarknaden.
Jag har ett roster hemma med pinne som definitivt inte är MA253, men har även ett original roster som efter lättare uppputsning ser ut som nytt.
Du har ju tidigare envisats med att Bionordic använde billigare material i både roster och brännarhus!
Du fick ju "byta allt" på brännaren enligt en annan tråd någonstans.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av psau »

Korrigering, jag envisas fortfarande med att de i sluttampen fick in hus och roster i mindre lämpliga tjocklekar, eftersom jag inte kan analysera materialet kan jag inte med säkerhet säga att det inte är MA253 men ett skjutmått kan jag hantera och brännarhuset från 2008 har klenare gods än det från 2006.
Och det kommer jag envist fortsätta att hävda även om jag inte kommer fortsätta någon argumentationsövning här.
Självklart har jag inte mätt tjockleken i de utsatta delarna utan på skruvflänsen som inte torde tunnas ut pga eldningen.
Känner du dig osäker på om jag kan läsa av ett skjutmått så har jag nog brännarhuset och rostret kvar!

Och för att förtydliga ännu mer eftersom jag vet att vissa väljer att läsa det man vill, så gäller detta brännare från 2008 om det är många eller bara några få vet jag ej, men brännaren från 2007 och den från 2006 har ett helt annat gods i sina rör.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av Vednisse »

Jag har en brännare från -06 eller -07 som var sönderbränd i både brännarhus och roster (lågriktare bytt), om det beror på att den varit totalt feljusterad kan jag inte svara på.

Har inte kollat tjockleken på brännarhuset, men kan verifiera att godset i rostren från Bionordic är tunnare från ca:-07 och framåt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
mats.o
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 09:44

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av mats.o »

Hej Vednisse.
Ta jag inte helt så var de tidigare rostren (med Pinne) 3mm i tjocklek och tar jag inte helt fel ska de nya också vara i 3mm plåt tjocklek. Ska ta en titt ikväll på ritningarna för säkerhets skull.

Mats O
Skriv svar