Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Värmebaronen har ju ett nytt "moderkort", kolla om du har en glassäkring på ditt, det är det gamla kortet...gjorde susen för mitt "fläkt ur funktion-larm"

/Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Mr. Koni
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 20:04
Ort: Laholm
Kontakt:

Larm: Fläkt ur funktion

Inlägg av Mr. Koni »

Har haft en del sporadiska driftstopp med larmet "Fläkt ur funktion".
Fick efter kontakt med VB ny fläkt och nytt program. Bytte igår och hoppas det rullar på!
Micke81
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:26

viking bio fel!!

Inlägg av Micke81 »

hål i brännar rör. Garanti fel. Byte av bak elds lucka. 1st raster
Biomax, viking bio 2007!!
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av OPEC »

Papst-fläktarna verkar lägga av om det är mycket skit på det lilla integrerade kortet precis intill lagringen.
Skruva loss de tre små torxskuvarna som håller själva fläkttrumman i fläkthuset så kan man blåsa rent med tryckluft. På så sätt fick jag igång min redan kasserade fläkt, samt polarens som också larmade sporadiskt för fläktfel. Naturligtvis passar man på att även blåsa rent fläktbladen när den är isär. Papst fläkten är den nyare av de två (som jag känner till) som är i galvad plåt. Torin heter en äldre i svart plåt, som verkar må bäst av att istället bytas ut. //Rättelse: Torin är också i galvplåt men motorn och fläkthjulet är monterat i en svart plastgavel och utan anpassningskort mellan fläkt och styrkortet.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
monstermataren
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 13 nov, 2006 15:19

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av monstermataren »

Först var mitt innerrör skadat, det var hål på sidorna kan man säga. Beställde ett nytt och bytte det. Då såg jag också att gaveln hade lite sprickor så en tid senare köpte jag en sådan. I övrigt har jag någon gång då och då fått felet med fläkten. Mailade viking bio om att jag gärna skulle vilja ha ett sådant där motstånd men fick inget svar.
Chaneran
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 28 aug, 2014 20:23

Flamvakt som var glapp...

Inlägg av Chaneran »

Fick start/tändproblem med en gammal Viking Bio från -03. Brännaren fungerade skapligt bra mestadels, men så rätt var det var så fick jag tändfel i massor. Inga pelletar obrända på rostret dock, vilket jag först tyckte var en smula märkligt. Mätte så upp startdosen, konstaterade att den bara var ca60g, höjde till ca 100g men det lyckades inte åtgärda fixa felet. Fortfarande samma sporadiska problem. Brännaren fungerade några brinncykler, ibland flera dagar, för att så sedan inte alls vilja tända och fungera igen.

Började så misstänka flamvakten (eftersom det aldrig fanns obrända pelletar på rostret tydde ju det på att den ändå brunnit), men tyckte samtidig inte att det verkade riktigt att den skulle fungera ibland men inte ibland. Tycker att en optisk sensor antingen fungerar eller så gör den det inte alls...
Men, det verkade ju inte bättre, för brännaren gick ju ibland, sen när den stoppat på tändfel så krävdes ett stort antal omförsök, med både i och urkoppling av ström och/eller urtagning av brännare för kontroll av rostrets placering, falllucka etc. Aldrig hittades något som verkade knas, och rätt var det var så fungerade den igen...

Men, så plockade jag således ur flamvakten vid ett av tillfällena då den inte ville tända. Lös på den med ficklampa för att brännaren skulle indikera "låga" - och, en smula förvånande dock så reagerade den inte.
Trodde så klart först att den skulle behöva bytas (men fortfarande skeptisk till att den ju funkade ibland...), men efter en stunds mekande och pillande ser jag helt plötsligt att den kontakt som ansluter flamvakten till kretskortet sitter löst. Det visade sig att den hade ett stiftbrott! Ena stiftet var av och således var där glappkontakt!

Alla gånger jag tagit ur brännaren, kontrollerat roster och sotat mm. har ju lite nu och då resulterat i kontakt - respektive glappkontakt. Inte underligt jag fått gråa hår på problemet, som troligen inte är helt vanligt...

Hur som helst är problemet fortfarande olöst, jag vete katten hur jag ska lösa detta, kontakten verkar fastlödd i kretskortet, och där går min "hemma - mekare - kompentensgräns" för vad jag vågar mig på...
Nu är detta vår reservbrännare så jag kan fundera på lösning i lugn och ro medan vår ordinarie brännare puffar på.

Kanske det finns någon här som har stött på liknande problem och vet om man vågar sig på ett lagningsförsök själv, eller har någon annan smart lösning?
Panna: CTC2200 9 st turbulatorer, okapade.
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Rindi (småsäck från Byggmax)
Manuell shunt, elementtermostater.
Tvåvånings tegelhus med källare. Uppvärmd yta: ca 210 kvm (varav ca 25 golvvärme).
Skriv svar