Vad har ni för fönster?

Skriv svar
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Vad har ni för fönster?

Inlägg av foxmulder90 »

En stor del av värmen försvinner ju ut genom fönster och dörrar, så vad har ni för typ av dessa? 3-glas-fönster? 2-glas? Kopplade fönster? osv..

Vi har försökt att fixa iordning här hemma så vi har cirka 70% nya fönster och dörrar, då har vi främst använt oss av 3-glas-isolerglas med argon (vitlack trä), samt en del kopplade fönster då vi ville behålla husets "äldre" stil på baksidan.

Till hösten/vintern nu så hann vi inte byta 2 fönster och altandörrar till en del sovrum, så där försvinner mycket värme! Dessa rum blir lite kalla så jag tänkte bara köpa någon billig tätningslist, det borde fungera ganska bra?

Ni som har nya fönster och dörrar, har ni uppmärksammat någon minskad förbrukning? (om ni ni funderat på det?).
jan johansson
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 13 feb, 2008 21:20
Ort: Härjedalen

Inlägg av jan johansson »

öppna altan dörrarna och lägg in isolering i dom..
dom kan vara oisolerade..
Blir stor skillnad
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Ordet isolering fick mig att komma på en sak, hehe, hade glömt glasfiberull på insidan av två källarfönster, är nu fixat :)

Var nästan helt öppet uttill, så nu kommer det inte in någon kyla därifrån :D

Altandörrarna är oisolerade om jag inte minns fel :/ Tills vi köper nya så lägger jag nog lite isolering som du säger ;)
Davidh
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 04 mar, 2009 23:41
Ort: Jönköping

Inlägg av Davidh »

Bytte alla fönster i somras, elitefönster treglas så jag hoppas det drar lite mindre pellets i år.ska även försöka lägga på lite mer isolering på vinden i år har ca 12cm nu
ska du köpa tätnings list så köp en siliconelist finns i olika storlekar som man limmar fast med silicone
Exonom B20B 1970, Baxi eurofire 2009
94m² +141² 1970, värmer ca: 185m²
Ackumulatortank 500l 1983
funderar på vedpanna
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Vi böt till 3-glas elitfönster i december i fjol, och när jag nu jämför
förbrukningen ligger vi ca 5-6kg lägre per dygn i år vid samma temp.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

johano + Davidh

Kan bara gratulera till ert val av fönster.
då jag har haft elite's fönster i förra huset.
Fönster vi var storm nöjda med.
Både värme och ljud mässigt

I nuvarande huset lät vi montera Mockfjärds fönster.

Första och sista gången jag gör det. :evil:

Har tom funderingar på att byta ut fönstrena mot elite om pengarna skulle börja ramla in.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Det var ju en positiv minskning :) (fast alla minskningar i förbrukning är ju positiv)

Vi kör också med elitfönster fast under namnet Allmogefönster (lite annan profil eller vad man ska säga..)
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Är det bara vi som skall gå åt andra hållet? Dvs byta ut våra 90-tals lågenergifönster mot 100 år gamla fönster?

Här är en dålig och gammal bild på vårat hus, vilka fönster passar bäst huset, de slitna orenoverade på övervåningen eller de döda fönstren på nedervåningen?

Bild

Fönstren på gaveln på nedervåningen visar vilken charm det är i gamla fönster.

Bild

Så bara en massa annat blir klart så åker fulfönstrena ut och in med renoverade 100 år gamla fönster med lågemissionsglas på insidan vilket kan ge ett U-värde på ca 1.6. Vad kan 90-tals energiglas fönster ha för U-värde?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Danielmotala
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 11 nov, 2006 14:28
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Danielmotala »

Har precis bytt från original tvåglas från -63 till treglas plastfönster från Alu-plast. De gamla fönstren var kalla på insidan medan de nya är betydligt varmare så jag hoppas på en besparing där.
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Fönstertyp beror mycket på huset i sig, ska man ha PVC, alu eller trä?

Olika fönster passar på olika hus.

Själv föredrar jag träfönster med isolerglas, men vi har även fönster av "äldre modell", riktigt snyggt med utsidan i annan kulör/lack som framhäver strukturen i träet.

Men PVC-fönster gillar jag inte, känns som att plasten blir solblekt snabbt (sett med egna ögon), samt att dom är krångligt uppbyggda, en gång skulle jag byta isolerglas i en altandörr av PVC-slag, tog hela dagen eftersom hela dörren fick skruvas isär på alla ställen :D

Mycket ute på byggmarknaderna har blivit fake så det är svårt att hålla kvar vid kvalité nuförtiden :)
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Vad har ni för fönster?

Inlägg av Ola Häggström »

foxmulder90 skrev:Till hösten/vintern nu så hann vi inte byta 2 fönster och altandörrar till en del sovrum, så där försvinner mycket värme! Dessa rum blir lite kalla så jag tänkte bara köpa någon billig tätningslist, det borde fungera ganska bra?
Tätningslist gör stor nytta, särskilt vid blåst!
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Skriv svar