Skruven av

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Skruven av

Inlägg av Zwentomen »

Var på arbetsresa till skottland förra veckan och använde då följaktligen pellets som värme för att inte ha kallt i huset. Kollade med frun flera ggr under resan att allt funkade och jo ingan problem. Torsdag kväll kom jag hem och jo frugan hade varit i pannrummet och allt såg bra ut på förmiddagen....

När barnen slumrat in så tänkte jag att det var bäst att kolla läget. Och tada :D :D :D Bionan hade stannat. Provade att köra skruven manuellt och allt lät nästan ok. Men när jag sedan grävde fram skruven under några kg pellets visade det sig att skruven gått av. Nå inga problem när jag är hemma så jag eldade med Kruttorr björkved så ingen behövde frysa. Idag har jag öppnat upp och kortat av det yttre röret och allt verkar återigen vara ok.

Har ni andra stackars Bionaanvändare råkat ut för något liknande?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Skruven och brännaren har funkat utan mankemang en vecka nu så jag tror att jag igen litare på att allt är ok för tillfället. Imorgon skall jag börja elda med ved igen.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
zocke
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 03 feb, 2009 21:59

Inlägg av zocke »

Hej!

Jag råkade ut för något liknande.

Dels hade "änden" på skruven, som ligger i pelletsen, ätit sig igenom
metallen och dels gick växellådan sönder, så motorn snurrade men matade inte fram pellets!

// Zocke
Bor i funkishus från 1942 på 2*60 Kvm, som värms upp av en Nibe City från -98 med en beg. pellex från ca -00 med nytt brännarrör, ombyggd till tändelement och processor 7.3D20. allt för 5000kr. Efter att jag har tagit mej ur Biona träsket.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Just nu så har något pajat med skruven eller motorn.

Det går trögt och snurrar ibland.
Verkar inte vara några problem med att skruven fastnar och motorn stannar pga av det. Utan mer som att det går trögt på något sätt.

Såg att den lilla pinnen som sitter i inloppet på pelletskruven har kraftiga skrapmärken. Kan det vara så att skruven har blivit deformerad.? Så att den skaver och tar i plåten vid inloppet.
Oftast när det går trögt brukar ju hela skruven vrida sig och ligga i spänt läge. Men så är det inte denna gång, För när det går trögt så är skruven helt neutral. Å det smäller inte i den.

Motorn är jäkligt varm. SÅ något går trögt men vet inte vad. Kan det vara växelhuvudet som har pajat.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du nån liknande sån här kondensator till skruven?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ondensator
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

vet ej om jag har någon sådan kondensator..
Är de någon mer som har råkat ut för samma problem?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
ixs
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 27 mar, 2004 06:55
Ort: Alingsås

Skruvbrott

Inlägg av ixs »

Jo min skruv har gått av två gånger på 5 år.
Första gången såg den ut som den försökt att vränga sig, dvs totalt deformerad. Fick då skära av fjäderstålet och korta av plaströret.
Sista gången var igår, men nu gick den rätt av, exakt där slangen slutar i kvarnen.
Så det var bara att kapa lika mycket plast igen.
Och dra ut lite slang från pelletsbingen. Men nu kan jag inte korta den igen, så nästa gång få det bli fyra meter ny skruv och slang.
Man vill ju inte ha den tvärs över golvet.
Pe-Te-panna mod 1960
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Har haft 2 skruvbrott på 5 år. När jag byggde pelletsförrådet så var jag mycket noggrann och fick till en optimal böj på slangen och det funkade bra ända tills jag var tvungen att flytta på förrådet.
Rörmokaren skulle in och ansluta rören till golvvärmecentralen ovanpå panna och jag fick dra ut förråtdet. Vid återmonteringen blev det för tvär böj och strax därefter gick skruven av precis där den gick igenom förrådsväggen. Efter svetsning fick jag ytterligare ett brott 1 år senare.
Nu har jag ändrat skruvens längd och vinkel in i förrådet till en mycket snällare vinkel.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Väntar med spänning på kvällen. jag har nämligen varit på arbetsresa igen denna vecka och enligt frugan var allt ok med Bionan igår på kvällen...men men senast när jag sitter på tåget kommer nog något att hända :D
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

och dömm om min förvåning: brännaren hade gått klanderfritt hela tiden...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

:shock: Har du ritat kors i taket :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Enligt alla lagar så kommer brännaren att explodera och pannrummet brinna upp på min nästa arbetsresa :D
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar