Shunt på CTC 265

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Shunt på CTC 265

Inlägg av mikaelbe »

På in mammas CTC 265 så sitter det en ratt som jag alltid har trott är en manuell shunt. Min mamma säger dock att det är någon automatisk reglering av shuntningen. Denna har nu slutat fungera och endast 40 grader går ut på radiatorslingorna. Nu säger hon att hon kan vrida på ratten och tillfälligt höja temperaturen, men den sjunker snart ner igen. Nu har jag inte möjlighet att åka till henne och titta på några dagar, men är det nån som har nåt tips på vad felet kan vara? Om det är en manuell shunt, kan den ha fastnat? Den verkar gå att reglera, men den åker tillbaka i ett ursprungsläge på nåt sätt. Kan hon ha nån automatshunt efter denna manuella shunt som på nåt sätt kompenserar det som hon ställer in på den manuella shunten pga nån trasig utegivare?

Jag har aldrig sett nån automatshunt hos henne, den borde sitta utanför pannan i form av nån motor samt display, men jag får väl kolla in lite noggrannare.
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

Hm, besvarar mig själv. Kan detta vara nån tänkbar teori:
I våras byttes cirkulationspumpen ut och då plockades säkerligen panelen bort och därmed troligen även shuntratten. Sen så sattes shuntratten tillbaka men med en felaktig placering. Enligt andra inlägg jag läst så kan detta göra så att det inte "händer något" när man vrider på ratten.

Kan nog inte seriekoppla shuntar så enkelt som jag skrev först, tror det är en helt manuell shunt.
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

Nu har förvirringen klarnat. Det är en helt igenom manuell shunt och morsan lyckades nu höja framledningstemperaturen några grader.

Skulle vara bra med en shuntstyrning. Frågade Enertech om de hade nån, men de hade det inte längre. Har sett i andra inlägg om att man kan sätta dit en Esbe styrning med adapter för att få den vridande rörelsen omvandlad till tryckande. Är det nån som har ett bra koncept för detta och dela med sig av vilka delar som ni använder? Jag tror att det finns många CTC-modeller som har denna princip av shunt.
Skriv svar