Bakeld!

bolle
Ungskog

Bakeld!

Inlägg av bolle »

Hallå alla brännarfantaster!

Det har uppstått ett litet men ganska mycket störande problem med min anläggning som jag hoppas någon av alla er kunniga kanske skulle kunna hitta en lösning på.

När pannan gått upp i temp och brännaren gått på underhållsfyr ett tag blir det bakeld och sprinklern löser ut. Det händer som ni förstår praktiskt taget varje dag vilket blir störande i längden.

Jag kör en EP-mini från altbergs med en Albin trio 330 1993,
jag har ingen dragregulator och kör med rökgasspjället helt öppet.

Det har funkat förut men förra säsongen ballade det ur oberoende av väder.

Skulle bli väldigt tacksam för svar!

MVH Olle
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Förklaringen kan mycket väl vara att du inte har dragregulator, den är faktisk A & O vid pelletseldning.

I ditt fall där du kör med underhållseld (UH) kan den saknade dragregulator göra så att draget genom brännaren blir för högt varför UH bränner för snabbt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bolle
Ungskog

Inlägg av bolle »

Hej och tack för snabbt svar, men jag har ju kört två år utan dragregulator och det har fungerat fint.

Ursäkta min okunnighet men hur kan det det bli bakeld av att UH bränner för snabbt? UH är dessutom konstant med fyra min mellanrum.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och nu fungerar det inte eller hur?

Bakbrand kan komma av att UH-doseringen inte hinner med i samma takt som pelletsen eldas upp, detta kan orsakas av för högt drag genom brännaren eller för lös pellets i förhållande till inställningen - eller såklart en kombination därav.

Att det har fungerat ett par år utan dragregulator kan väl tillskrivas tur!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag får erkänna att jag inte heller förstår hur han lyckas få bakbrand av för högt drag.

Nu kommer jag inte ihåg hur en EP mini ser ut men det är väl en normal fallrörsbrännare, inte samma som EP standard med inbyggd behållare och horisontell skruv ?

Har du någon koll på hur lång tid det tar på UH innan den börjar bråka ? är det alltid samma tid ?

Om du väntar tills den går över på UH och känner på fallröret (om du nu har sådant) med jämna mellanrum, blir det varmare och varmare efter hand ?

Hur funkar sprinklern är det vaxproppsmodell eller är det någon form av termostat som sköter om den ? tänkte mest på om det är sprinklern som bråkar eller du är säker på att det blir bakbrand i brännaren ?

Det finns ingen möjlighet att du missat att aska ur/sota pannan någonstans ? men i så fall skulle ju draget ha försämrats också.

Det är inget annat som har ändrats jämfört med när det fungerade, skorstensmössa ? tilluftventiler till pannrum ? dörrar som är stängda nu som stått öppna tidigare ? nu spånar jag bara våldsamt här, om det fungerat tidigare och jäklas nu så borde något ha förändrats, frågan är vad ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Här är brännaren. En EP standard utan förråd. Alltså inte den nya modellen,
http://www.altbergsplat.se/Standard.htm
Brännaren är gjord för att köras på underhållsfyr och har ingen eltändning.

Blir det verkligen bakeld eller är det någon temperatursensor som ändrat sig så att sprinklern startar på för låg temperatur.

Att det skulle bli bakvärme under UH med för högt drag har jag svårt att tro snarare skulle bränslet ta slut och UH elden slockna.
Är det ingen baffel som hamnat fel i pannan eller något kajbo i skorstenen som bromsar upp röken?
Eller har internmatningsskruven slutat gå under UH elden så pelletsen inte matas fram i eldröret?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bolle
Ungskog

Inlägg av bolle »

Sprinklern löser ut en syrventil via givare, bytte både givare och ventil när det började bråka men det hjälpte inte.

Det satt en dragfläkt uppe i skortstenen som jag inte använde vilken sotaren tyckte jag skulle plocka bort för risken att den skulle täppas till. Dock är jag osäker på om det började krångla innan eller efter.

Har även bytt alla relän och sett över lödningarna på kretskortet.

Tiden tills sprinklern löser ut kan variera ibland, nu när jag startade upp den gick den ett och ett halvt dygn.
bolle
Ungskog

Inlägg av bolle »

Torsten skrev:Här är brännaren. En EP standard utan förråd. Alltså inte den nya modellen,
http://www.altbergsplat.se/Standard.htm
Brännaren är gjord för att köras på underhållsfyr och har ingen eltändning.

Blir det verkligen bakeld eller är det någon temperatursensor som ändrat sig så att sprinklern startar på för låg temperatur.

Att det skulle bli bakvärme under UH med för högt drag har jag svårt att tro snarare skulle bränslet ta slut och UH elden slockna.
Är det ingen baffel som hamnat fel i pannan eller något kajbo i skorstenen som bromsar upp röken?
Eller har internmatningsskruven slutat gå under UH elden så pelletsen inte matas fram i eldröret?
Jag hittar brända pellets i matarskruven så jag antar att det blir bakeld...
bolle
Ungskog

Inlägg av bolle »

Nu gissar även jag vilt med mina begränsade kunskaper på detta område, kan det vara så att när jag tog bort dragfläkten så blev skorstenen känsligare för vindbyar o dyl. och jag borde därför skaffa mig en dragregulator/begränsare?

Vad snabbt ni svarar här! Väldigt positivt överraskad! Tack
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Du säger att du tog bort dragfläkten.. Ja, fick du inte sämre drag i skorstenen då?? För den ska väll öka draget i skorstenen.

Nu när du tagit bort den så minskade draget och detta gör att skorstenen har för dåligt drag. Har man dåligt dra i skorstenen och att det samtidigt blåser lite så kan det blir lite av ett baksug.

En dragbegränsare/draglucka ökar inte draget. Den försöker bara hålla konstant drag hela tiden. Har du dåligt drag i skorstenen så kommer inte dragluckan att öka draget. Och den hindrar inte från att det ska bli baksug i skorstenen.

Det känns som att du skulle behöva något som ökar draget i skorstenen.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bolle
Ungskog

Inlägg av bolle »

Jag använde aldrig dragfläkten när jag eldade med pellets, den satt bara som en kork uppe på skorstenen.
bolle
Ungskog

Inlägg av bolle »

En annan sak.. vet inte om det har någon betydelse men jag tycker rökgastempen ligger lite lågt jämfört mot förut. Jag brukade ha 180-190grader men nu ligger den på 125-130...
PappaAndy
Frö

Inlägg av PappaAndy »

Hej !
Har också en EP mini , som strular lite från o till :cry:
Det blir bakeld i den med ,mest problem när tempen ute ligger kring 10+
Det jag provat med våran är bytt relän i styrkortet, bytt den interna skruven ( den äts upp med tiden) men den stannar ibland ändå , men angående rökgastempen vad har du för inställning på matningen? ska ligga mellan 2-2,5.

Hoppas du hittar en lösning på problemet.
EP Minibrännare -99
Eryl kombipanna -60 tal
Mafa midi pelletsförråd
bolle
Ungskog

Inlägg av bolle »

Bytte båda reläerna i vintras, den interna skruven har jag aldrig bytt. Har tänkt på att jag hittar mycket aska långt bak i brännarröret och att pelletsen hamnar lite långt bak när den matar fram.

Menar du att den stannar som i att skruven fastnar? Eller menar du att du fick bakeld pga att glöden lättare kom i kontakt med pelletsen i skruven när den var nött?

Jag kör med 2,5 på matningen, har även finjusterat hur många varv skruven snurrar när den går igång.
EP-mini, Albin Trio 330 DL 1993, 500L acc
bolle
Ungskog

Inlägg av bolle »

Just det, ang rökgastemp, gjorde rent fläkten på brännaren och även rökgastermometern så hamnade den rätt igen.
EP-mini, Albin Trio 330 DL 1993, 500L acc
Skriv svar