Komplettera luft/vatten värme med pelletskamin?

Skriv svar
sir_erken
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 16 okt, 2010 13:02

Komplettera luft/vatten värme med pelletskamin?

Inlägg av sir_erken »

Hej!
Jag har ett hus på 120kvm + 120kvm inredd källare.
Har vattenburen värem via främst element i huset. Värmekällan är en luft/vatten värmepump.
I källaren har jag en instats vedkamin som jag "myseldar" lite i då och då.

Har nu börjat fundera på om man ska sätta in en automatisk pelletskamin där istället. Skulle det kunna sänka värmekostnaderna tro? Tänkte främst ha den som stödvärme under de kallaste månaderna och sedan även som mysfaktor när man sitter där nere.

Bör man välja en vattenmantlad eller inte, fördelar/nackdelar?

Hur mycket jobb är det med påfyllning och askning?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Ska du ha den som stödvärme så är ju en vattenmantlad att föredra. Då får du ju ut värmen i huset.
Pellking1
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 12:16
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Inlägg av Pellking1 »

Visst är det bra med en vattenmantlad pelletskamin i din situation, men kostnaden att installaera är betydligt större samt att ju även kamin kostar mera.

Jag vet inte hur din planlösning ser ut men har man en kamin i källare eller på bottenvåning anser många att värmen sprider sig väl uppåt . Är planlösningen lite sämre ur värmesynpunkt kan en kanalansluten luftvärmekamin vara ett alternativ . Förutom att det kommer värme dit kaminen står kan värme transporteras i rör till annat utrymme genom en separat fläkt i kamin. Genom att en kanalansluten kamin har två separata fläktar kan du styra hur mycket värme som skall komma ut i rummet där kamin står respektive hur mycket som skall ut i kanal (er).

Som många som har värmepump för vattenburen värme går elpatron in när det blir kallt och då särskilt luft vatten värmepumpar . Genom att köra kamin när det är kallt då du behöver komplettera med värme från elpatron spar Du in uppvärmningskostnad.
Perioden på året då den behövs är ju även mörk och det är mysigt med en eldstad (rätt inställd behöver det inte se ut som en svetslåga utan kan ställas in så den liknar lågan från vedeldning.)

Många uppskattar även att de så snabbt kan höja värmen när det känns lite ruggigt
Skriv svar