-40 grader ute..

Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!

-40 grader ute..

Inlägg av Per-Erik »

enligt min panna.. :roll: tycket det var varmt inne i går kväll...

gissar att min (nya) utegivere har packat ihop... :roll:

Nu är Cirkulations pumpen avstängd.. samt att jag har sänkt shunten så mycket det bara går.. behöver ingen värme nu när det är så varmt ute..

gissar att max kyla den pallar dvs -40.. Hur vet jag det? jo det talar min panna om :D

det var en svettig natt.. :wink:

blir till att ringa installatören på måndag..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

he he .... :lol: :lol: :lol: det var inget roligt
att det var det felet :?
Ååå du som trodde att sommarvärmen hade kommit :roll:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Anki
Späd planta

Inlägg av Anki »

Vi har en likadan panna som du. Om vi stänger av cirkulationspumpen visar panelen - 40 ute. Kan det vara pumpen som blivit galen?
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

humm.. kan vara så.... den låter i allafall när den är i gång.. ett svagt brummande...

så funkar gör den nog... kanske.. :D

ajja ett fall för installatören.. vi får se vad det var sedan..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har man automatik till sin shunt/panna och stänger av cirkulationspumpen till värmesystemet, så skall man nog också stänga av automatiken.

Annars så tror jag att den kan bli lite konstigt eftersom den försöker reglera men det händer inget på framledningsgivaren.

Stänger jag av min c-pump så går min shunt till något av ändlägena (max eller min) beroende på vad innegivaren får för värden.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
freman
Ungskog

Inlägg av freman »

Hej!

Jag har nyligen installerat en biomatic 20+ och efter lite bläddrande i menyerna har jag hittat utetemperaturen, min står också på -40 men jag har varken utegivare eller shuntstyrning.

Hade dock tänkt automatisera shunten och då kan man ju lika gärna integrera det i pannan. Var hittar jag denna shuntstyrning & vad kostar den.

Lite dåligt att det inte är standard på en modern panna!!??
Jolle
Prima virke

Troligen NTC-givare

Inlägg av Jolle »

Vill bara inflika att troligen saknar era pannor kontakt med en givare av NTC-typ. Avbrott i sensorkretsen får avläsningen att tro att det är extremt kallt = högt motstånd i sensorn. Visningen presenterar nog sitt absoluta min-värde i det läget.
Per-Erik, du skulle kunna ohm-mäta sensorn för att se att kabeln är hel.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

freman skrev:Hej!

Jag har nyligen installerat en biomatic 20+ och efter lite bläddrande i menyerna har jag hittat utetemperaturen, min står också på -40 men jag har varken utegivare eller shuntstyrning.

Hade dock tänkt automatisera shunten och då kan man ju lika gärna integrera det i pannan. Var hittar jag denna shuntstyrning & vad kostar den.

Lite dåligt att det inte är standard på en modern panna!!??
Tja Shunt styrningen brukar nog inte vara standard.. Dock så finns det alltid som tillval..

Shuntstyrning finns på Rinkabyrör (Internet butik) fast jag vet inte hur man kopplar in den.. men det följer nog med en manual/instruktion.. Har för mig att priset är någonstanns 2000-3000:- vilket man troligen tjänar igen på några år... efter som du får jämnare temp..
Per-Erik
Energiprofet!

Re: Troligen NTC-givare

Inlägg av Per-Erik »

Jolle skrev:Vill bara inflika att troligen saknar era pannor kontakt med en givare av NTC-typ. Avbrott i sensorkretsen får avläsningen att tro att det är extremt kallt = högt motstånd i sensorn. Visningen presenterar nog sitt absoluta min-värde i det läget.
Per-Erik, du skulle kunna ohm-mäta sensorn för att se att kabeln är hel.
Humm.. tja det kan jag ju testa.. skadar ju inte direkt..
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

mmm.. hittade inte min multimeter.. :?

felet är i allafall löst.. installatören var här o enligt sambon jag citerar "bytte en pryl"... hon visste inte om det var ute eller inne.. men dom var nere i pannrummet "och höll på"..

:roll:

/say no more
Skriv svar