Hjälp med att installera lambdasond före draglucka

Skriv svar
foxmulder90
Lärjunge!

Hjälp med att installera lambdasond före draglucka

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jag vet att ämnet finns sedan tidigare men tänkte ändå ta upp det.

Köpte nyligen en lambdasond till min Dodge och råkade få fel, så jag tänkte använda denna lambdasond till pannan, dum idé eller?

Den har 3 st kontakter, en förvärmning, en för signalen osv..

Om jag nu vill att denna lambdasond ska läsa av värdena före dragluckan t ex. hur gör jag samt vilka instrument och verktyg behövs? Vilka värden söker jag?

Vore jätteroligt med lite info om detta, jag skriver just nu utan påläsning av ämnet så jag vet alltså inte mycket om det..

Jag vet dock att lambdasond betyder syresensor och att syret bör vara 7%, och det kan väl gälla för dragluckan också, för där mäter man väl med rökgasinstrument?

PS, jag vill ha en fast installation med display, jag kan köpa vad som behövs till (display osv) men vill helst inte köpa något färdigt instrument utan vill som sagt "bygga" detta så att det är "integrerat" =)

Tack på förhand!

Mvh!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Bumpar min egen tråd =)

Nu har jag beställt en snygg AD-omvandlare som passar pannan och pelletsbrännaren, spänningen bör i sådana fall vara mellan 1 volt(?)

Men nu kommer jag till ett litet problem, jag vill givetvis att förvärmning ska fungera (annars fungerar nog inte lambdasonden), så hur kan jag ordna detta på ett bra sätt, går inte direkt sätta i kablarna i el-uttaget =)

Sedan vet jag inte hur jag ska montera lambdasonden, gängan är aningen stor för att passa befintligt litet hål (som för närvarande är igensatt med en skruv).

Alla tips är välkomna =)

Mvh!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Tråden löst =)

Beställde bredbandslambda och lite andra grejer =)
Skriv svar