Var koppla in shunten på en cts 1200 Family

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Var koppla in shunten på en cts 1200 Family

Inlägg av erdhage »

Har en ctc 1200 family.
men sladden från shunten är avklippt var skall denna kopplas in??

tacksam för svar.

mvh johan
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Om det finns en shunt motor, så skall sladden gå till en dosa som innehåller shuntstyrningen. Om pannan har original CTC shunstyrning, sitter denna dosan längst upp på den gråa frontpanelen på pannan.

Bild

Shuntmotorn finns inte med på denna bilden, men om du tittar på panelen, ser du något som finns på din panna?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

Bild
kan det vara denna den skall in i??

var sätter jag själva avkännaren som sitter i slutet på kabeln??[/img]
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

Bild
så ser min ut nu
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag ser att du har en shuntstyrning som liknar min, så jag scannade från Installation och bruksanvisningen:

Bild
Bild
Bild

Framledningsavkännaren S3 skall tejpas fast på framledningsröret från shunten. Shuntmotorn ansluts med egen sladd till plintarna 3 och 4 i dosan - håll dock reda på vilken av trådarna som är "öppnande" och "stängande" annars kan det komma att antingen bli hiskeligt varmt eller så kallt så skjortan står rakt ut :lol:

Motorn skall anslutas med en tretrådig sladd, där den tredje tråden ansluts till nollskenan :wink:

Plintarna är nummererade inuti dosan, så all den tid du ser till att trådarna till motorn hamnar rätt, är det liten möjlighet att göra fel - och skulle det bli fel, så är det bara att höra av sig :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

då skall jag koppla in detta ikväll så får vi se
tack för hjälpen så länge..

gällande samma panna så löser jorfelsbrytaren ut när jag drar igång pappan på elpatronerna finns det nått lätt felsöknings knep på detta???
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

Hej igen har du en bild på dina inställningar så kan jag ha det dom utgångsläge när jag kör igång.
Kopplade in gamla oljebrännaren igår för att bli av med oljan tyvärr misstände den inatt och stannade så det vart kallt i källaren :(
bergatorparen skrev:Jag ser att du har en shuntstyrning som liknar min, så jag scannade från Installation och bruksanvisningen:
Edit: Försök att undvika "långa" citeringar då forumet blir svåröverskådligt. Nedkorta citeringen istället. Vilket jag har gjort. / Roli moderator
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Här är mina inställningar, som hos mig i Villa Korsdrag ger en inomhustemperatur om ca 21 grader:

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

Visst är det ett uppladdningsbart batteri som skall sitta under batteriluckan eller är det nått man byter kontinuerligt?

Verkligen tack för hjälpen ikväll kopplas det in och uppkommer då med bilder

mvh johan
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är nog bara ett vanligt batteri som sitter under batteriluckan - det vill säga: Det är en batterihållare som man lyfter ut. Detta batteri håller minst ett år, så det är ingen stor kostnad. Det tar över strömförsörjningen till klockan i fall det blir strömavbrott, så i princip kan det hålla ett par år :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar