Har fått ett gäng "provapå" säckar 6mm Bionorr och nu körde jag tomt och rengjorde för ett test.
Till min förvåning ger skruven mindre pellets med 6mm jämfört med 8mm, men det som stör mig mest är att det matar sjukt ojämt.
Har lånat rökgasinstrument men det går inte att få någon stabil förbräning så mätning känns ointressant, brännaren går problemfritt ändå förvisso.
Körde ca:16kg genom skruven innan jag började väga, på 1min matning är lägsta vikt 125gr och högsta 320gr . Dock sällan över 180gr, med 8mm Vida låg jag skrämmande jämt på 250gr/1min.
Tycker skruven borde vara packad nu när 25-30kg gått igenom, får kolla om det är bättre om ett par dagar.
Hej har inte satt mej in i tekniken med pelletsbrännare och matning men är det så illa att den långa skruven från förådet av pellets bestämmer hur mycket pellets det kommer till brännaren och inte den interna skruven, varför gör man så när man kan ha en min och max nivå i brännaren så sköter den interna skruven doseringen av pellets, som jag förstår att en del brännare har men inte alla. Är det så illa ?
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Ja, det finns olika typer av brännare. Nackdelen med interskruv i brännaren är att man har en massa fler rörliga delar som slits och kan krångla. Typ motor, drev, kedjor, tappar, lager, bussningar, slussvingar mm.
Fördelen är väl jämnare matning, men det brukar inte vara några problem med direktmatade om installationen är korrekt utförd, vissa modeller är känsligare.
Verkar som det tog lite längre tid för 6mm pellets att packa sig i skruven. Såg jämt ut i morse när den gick så jag justerade in den med rökgasinstrumentet och den gick med stabila värden. Men jag fick sänka off-tiden ganska rejält och öka något steg på on-tiden, samt lite mera fart på fläkten.
Så jag insåg att skruven ger mindre med dessa pellets, skruven är fixerad i botten så jag vet att läget är exakt samma som innan och lutningen är 42-43gr.
När jag började testväga så låg det jämt några mätningar för att sedan skena iväg ibland. Var lite mera vaken i skallen idag så jag klockade "testmatningen" och vissa gånger så gick den 80sek istället för 60sek. Något lurt med programvaran? vid drift klockade jag on/off-tiderna och de verkar stämma.
Hur som helst så ger skruven 185gr med 6mm, jämfört med 250gr 8mm, Tycker alla säger att skruvarna ger mer med de mindre pelletsen vilket känns rimmligt....
Nu behöver internmatning inte att betyda alla de bedrövligheter du beskriver faktisk! Vissa har det så, det är ju en o annan tråd om rörsprintar som inte vill sitta, ombyggning till kedjedrift, byte av slussvingar, hur man gör egna, vänder på dom och annat skit men på t.ex. Janfire NH är det en motor med integrerat växellåda som har doseringsskruven direkt fastskruvat på utgående axel och sedan ett hål i bortre ändan där en stålbit håller den på plats.
Så det kan vara mycket enklare och det fungera ju så pass bra att det finns som tillbehör till minst en brännare...
Och jag har testat att köra "allt" i min brännare, 6mm & 8mm Vestmarka (har faktisk ett par säckar liggande) och en massa andra 8mm, alla utan problem i matningen. Dock var det besvärligt då jag körde med torv/trä-pellets men det var sintringen som var "intressant".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Nej, jag skrev bara lite exempel på detaljer som kan finnas vid internmatning. Samt att rörliga delar slits vare sig man vill eller ej, det är ett faktum.
Sen kan det ju hålla länge på beroende på konstruktion, en del brännare har ju problem med roster/ brännarrör osv.
Hade säkert övervägt Janfire NH när jag bytte brännare om jag hittat en ny för 9000kr som jag gav för min Bionordic.