Koppla tank/panna själv???

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Koppla tank/panna själv???

Inlägg av Said »

Hej.

Nu har jag fått hem material från Rinkaby rör för att koppla ihop panna/tank mm.
Eftersom jag vill lära mig nya saker funderar jag på att fixa det själv.

Det blir lödning.
Lödningen verkar jag ha koll på. Jag har provlödit (?) ett par kopplingar och det verkar fungera mycket bra och blir väldigt snyggt enligt mina amatärögon :)
Själva systemkopplingen har jag klart för mig efter att läst på här på forumet.

Men som alltid finns det ett par frågor som jag hoppas att få svar på av er som gjort detta. Både amatörer och proffs.


# Var finns fallgroparna? Även de mest självklara :)

# Hur kan jag testa mina lödkopplingar INNAN jag fyller systemet med vatten (750 liters tank)?

# Är det enklast/bäst att FÖRST kapa rör, koppla upp ALLT och sedan löda, eller att löda kopplingarna allt eftersom???


Hoppas som sagt på massor av tips och erfarenheter.

Tack på förhand
Said
750 tank med pelletspanna........
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Hej!

Jag håller precis på att löda ihop min andra installation och tänkte dela med mig lite erfarenheter.

Var väldigt noga med rengöring och flussmedel när du löder. Sedan är det viktigt att absolut inte röra delarna innan det svalnat riktigt. Gör man det har man en läcka, var så säker. Det är ett elände att få tätt när man väl börjat fylla vatten. Alltid är det någon vattendroppe som kommer farande och sabbar lödningen.

Jag bruka tråckla ihop de rör som liksom hänger ihop och se till att de passar och att skarvarna går ihop riktigt. Sedan rengöra med skotchbrite på med pasta och sedan löda alla kopplingar på en gång. Kopplingar som sitter nära går snabbara att värma också. Sedan är det ju så att visa kopplingar inte går att få ihop om man inte löder allt på en gån

Att kolla tätheten innan man fyller vatten vet jag inte om det finns någon metod för. Skulle knappast tro det.

Tänk också på att det på några ställen kanske kan vra bra att kunna ta isär en koppling och då är klämkoppling bättre.

Sedan ett sista tips spara inte på avstängningskranar. Dom kan vara guld värda om man behöver koppla ifrån en del för sevice.

Jo en sak till: Automatiska luftventiler och se till att det är uppförsbacke till avluftarna. Luft i systemet kan sabba funktionen och det är otroligt vad mycket luft det kan bli då man eldar pannan. Särskilt efter pannan är det viktigt. Det bästa är om det kan ta sig ut till expansionskärlet om du har ett öppet sådant.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Said »

Hej

Tack för tipsen.

Ingen annan som har något att tipsa om?

Kom igen nu :)


Said
750 tank med pelletspanna........
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Om du följer rådet med klämkoppling i föregående inlägg, eller på något annat sätt bygger ett delbart system, borde det inte vara så svårt att göra ett täthetsprov med hjälp av tryckluft och en tryckmätare... plugga båda ändarna av en rörsektion, sätt en t.ex. bildäcksventil i ena pluggen och en tryckmätare av något slag. Pumpa i lite lagom med luft i sektionen så ser du ganska snart om det läcker nånstans...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Skulle föreslå att du då stryker såpvatten på alla kopplingar så upptäcker du små läckor lättare.

Jag är nu klar med min installation och har i dagarna fyllt upp vatten. Jag hade läckor i tre lödningar plus att jag helt missat att löda en skarv :oops: Tyckte först att det var lite klantigt men efter att ha räknat det totala antalet lödskarvar till över hundra så få jag väl vara nöjd. Två av läckorna är dessutom så små att jag har all anledning tro att dom tätar till sig efter någon vecka.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Jag hade räknat med att luft skulle komma fram till tanken och där gå att avlufta... Men jag blev tvungen och kapa ett rör och sätta dit en avluftare
jag gick upp i en böj i taket i pannrummet så det blev en luftficka..

1 otät lödskarv.. det pös lite.. Stängde den sektionen och lödde om.

Jag tänkte först hårdlöda men insåg att rören blir lite väl mjuka efter
att man hårdlött.. så jag har mjuklött allt i stället.
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Skriv svar