Problem med rök mm. Har en Thermia bequem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mathias
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 26 maj, 2005 00:09

Problem med rök mm. Har en Thermia bequem

Inlägg av Mathias »

Hej.
Har problem med rök som tränger upp via pelletsförrådet.
Detta problem hade jag även förra sommaren.
Är det någon som har något bra tips angående detta.

Får även mycket beläggning i askkoppen, också mer under sommar halvåret.

Det finns 2 lägen på brännaren sommar/vinter, när jag köpte huset sa den tidigare ägaren att man alltid skulle köra på vinter. Varför vet jag ej, men är det någon som har koll på detta?
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Det låter som att du har för dåligt drag i skorstenen under sommartid som ger mottryck i pannan. Då trycks röken bakåt genom brännaren.
Har du en underförbränningspanna kan man öppna förbigångsspjället lite för att förbättra rökgasvägen. Även spjället till skostenen skall öppnas om det är inskjutet.

Utan att veta säkert så verkar slussen vara otät. Det borde inte vara öppet för röken att gå bakåt till pelletsförrådet.
Skulle tro att det går en hel del tjuvluft genom slussen även vintertid då du har ett bättre drag.

Att beläggningen ökar i brännkoppen är inget ovanligt, då brännaren går kortare tider och glöden i brännkoppen blir
liggande längre än på vintern då brännare går ofta.

Kan det vara så att vinterläget är med underhållsglöd och sommarläget med eltändning ??
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Problem med rök mm. Har en Thermia bequem

Inlägg av André »

Mathias skrev:Hej.
Har problem med rök som tränger upp via pelletsförrådet.
Detta problem hade jag även förra sommaren.
Är det någon som har något bra tips angående detta.

Det finns 2 lägen på brännaren sommar/vinter, när jag köpte huset sa den tidigare ägaren att man alltid skulle köra på vinter. Varför vet jag ej, men är det någon som har koll på detta?
Det måste vara som Mats H skriver att slusen inte är tät för röken ska inte kunna komma ut den vägen.. Hur gammal är brännaren??

Sommar läge = start stopp o då tar det ca 15 min att tända kanske slussen va otät för förra ägaren oxå därför som du fick rådet att alltid köra på vinterläge.. Detta pga för dåligt drag på sommarn..?? :?
Vinter = underhållsfyr håller alltid en glödbädd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Thermiabequem
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 14:16

Inlägg av Thermiabequem »

Tjena !

Jag vill lägga till att vinter/sommarknappens funktion kan kopplas bort på en DIP switch på kretskortet. Om jag inte missminner mig är det den sista switchen (SW 7 ?) och jag tror att knappen är bortkopplad från fabrik. Dvs det spelar ingen roll hur den står om man inte aktivt sett till att den är aktiv :oops: rörigt ? Om den är aktiv och i sommar läge försvinner nog underhållsglöden och effekten minskar, det sista var en gissning. Resonemanget gäller ej 15D ty jag har den analoga varianten.

Thomas
Thermia Bequem 15 (analog) i Diompanna,
Tyresö,Fjollträsk
PeeWe
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 27 feb, 2005 21:14

Inlägg av PeeWe »

Angående Vinter/Sommarläge på Thermia Analoga brännare= Innerbär inte att den starta om med Eltändning, utan innebär att du halvera effekten. Vinterläget ger full nominell effekt medans sommarläget halvera den. I och med detta så stämmer inte intrimningen som är gjord på Vinterläget och om du ställer om denna till sommarläget. Är switchen Ej aktiverad så spelar det ingen roll om du ställer den på sommarläget den jobbar med samma inställning som vinterläget ändå :-) hohoho!

Bättre att du Ej aktiverar switchen utan låter detta vara som det är. :lol:
Gissar att dina problem är att ditt sommarläge är aktiverat, Har du för övrigt bra undertryck i skorstenen??? Och det ryker bakåt, så har du täppt i sekundärtillförslen, lossa slangen peta ur skiten som bildas där efter ngt. år blir som en liten beläggning(hinna) och stoppar upp flödet den vägen.
Lycka till......
Är *Päsare* vilket då är ett utdöende yrke! Men Ni som minns Kroblom/ÅsaNisse Lilla Fridolf, Ni vet vad en päsare är :-)
Skriv svar