Fråga driftlägen, igen..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Fråga driftlägen, igen..

Inlägg av vatsug »

Hej, kör nu med alla 3 driftlägen, dvs min 9kw låg 12kw hög 15kw. Panntemp 80 grader. I vanliga fall startar brännaren vid 75 grader i min-läget och går upp till ca 81 vid avslag. Igår tappade hustrun massor m varmvatten så panntempen var nere på 65 grader innan brännaren startade, men då gick den direkt in på höglåget. Hade tyvärr inte möjlighet att följa hela fasen, men var ner lite senare och då gick den på min-läget o panntempen var 78 grader. Brännaren ska ju starta när vattentempen sjunkit 5 grader under börvärdet , för att sen gå över i låg-läget, om vattentempen sjunkit med ytterligare 2-7 grader. Är det så att, om vatten tempen sjunker med ytterligare 2-7, går hög-läget in ??
Dvs när panntempen var 65 grader så gick den automatiskt in på hög-läget, för att sen stega ner och avsluta med min-läget.
Har jag rätt ??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
mike_the_spike
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 mar, 2009 11:49

Inlägg av mike_the_spike »

Så gör min panna med,va jag vet så stämmer detta,den vill ju upp till inställd temperatur så fort som möjligt.

Micke
Tegelhus från -45
Boyta ca 115 + källare 65.

Ctc ecoflexpanna från 09
Wilo cirkpump
Tigex draglucka
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt riktigt vatsug, Då tempen sjunkit 5° går den igång på min o sjunker den ytterliggare 2-3° går den över på min o när panntempen gått ner 10-11° under börvärdet går den över till hög.. Det omvända när tempen jobbar sej upp igen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar