Hjälp med Albin futura

Skriv svar
Kirrander
Frö

Hjälp med Albin futura

Inlägg av Kirrander »

Hej,

Behöver verkligen Er hjälp med 2 frågor.

Bor i ett 180 kvm stort 30-tals hus. Snart 3 år sedan installerades en Janfire NH pelletsbrännare till den befintliga Albin Futura (olje)pannan. Det hela fungerade anmärkningsfritt tills i vintras då fukt/kondens började samlas under själva plastskyddet över knappanelen på pannan och trycket i expansionskärlet sjönk. Servicetekniker tillkallades, expansionskärlet byttes och problemet med fukt respektive sjunkande vattentryck var löst. Dock hade vissa av knapparna på panelen slutat att fungera, gissningsvis av fukten. Knapparna "tariff", "enbart el" och "enbart olja" fungerar exempelvis fortfarande men dessvärre ej "olja och el". Det har tidigare varit det val vi haft aktiverat, men nu står pannan på "enbart olja". Om jag förstår det hela rätt, så innebär det att när vi åker hemifrån vintertid och pelletsbrännaren skulle strula står huset utan värme då elpatronen inte slår på "enbart olja".

Fråga 1. Finns det någon lösning på detta? Sätt att komma förbi felet på panelen? Måste styrkortet bytas? Vet någon var man i sådant fall kan hitta ett "nytt" styrkort respektive få hjälp med arbetet (bor i Örebro)?

Sedan några veckor slår pannan av och signalerar "övertemp". Som jag förstått det sker detta om panntempen överstiger 95 grader. Servicetekniker tillkallades och programvaran i brännaren uppdaterades. Han trodde att felet var inställningen "+ underhåll" vilken ändrades. Problemet kvarstod. Successivt har därför "önskad panntemp olja" minskats till nuvarande 60 grader (vilket är det lägsta som går). Trots detta överhettar pannan och slår av, även om inte lika ofta.

Fråga 2. Finns någon som har en förklaring och lösning på detta eller har min panna "gjort sitt"?

Tacksam för all hjälp!

Mvh Peter Kirrander
Peter Kirrander
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Pannan behöver inte ha gjort sitt men temperatursensorn (överhettning) kan ha behov av ombyte skulle jag tro. Jag har dock ingen information om din panna så det kan vara att jag är helt fel ute.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Kan du bekräfta att det är över 95 grader i pannan dom gånger den slagit ifrån?
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Verkar som om styrkortet är skadat.
Janfirebrännaren är smart nog att klara förbränningen själv med hjälp av bara ett överhettningsskydd. Men då har du ingen styrning på elpatroner, shuntautomatik och liknande.
En dykrörstermostat + en kontaktor kan ju klara att dra igång elpatronerna om pelletsen tar slut.

Vill du ha full funktionalitet finns väl 2 alternativ.
Inköp av en begagnad Albin Futura att ta reservdelar från.
Kontakta www.kalixpannprodukter.se för att se om dom har något styrkort i reserv. De kan allt om albinpannorna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar