Sotningsintervall?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Sotningsintervall?

Inlägg av homann »

Var hos en återförsäljare som påpekade att det räckte att sota pannan en gång om året (dra tuberna), och att han hade kunder som aldrig rengjorde brännaren.

Gäller alltså Ulma 2000 + pannan.

Är det ett rimligt påstående, eller lite åt glädjehållet?
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Den säljaren skulle jag akta mig noga för. Har han varit i beg. bil branchen tidigare kanske.
Ska du ha ekonomi i eldningen och likartade förbränningsförhållanden så gäller det att hålla tuberna rena. Har man inte automatsotning av tuberna så är det lämpligt att dra tuberna en gång i veckan.

En framåtbrinnande brännare som ej har automaturaskning måste rengöras varje vecka.
Framåtbrinnande brännare är väl mer tänkta att komplettera en redan befintlig oljepanna eller vedpanna.

Ska man ändå skaffa allt nytt så varför inte en Ariterm Biomatic 20+
http://www.ariterm.se/13_Pelletspannor.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag brukar sota (panna och skorsten) 3 gånger per år. Om sotarn gör arbetet kanske du slipper. Det beror på hur effektivt du vill ta hand om värmen. En gång i veckan låter lite överdrivet för mina rutiner.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja en gång i veckan är nog att ta i om det gäller stående tuber.
Att tuberna Ecoflex klarar sig så bra utan sotning kanske beror på att de inte har några turbulatorer som samlar upp sot. Måste ju bli bekväm sotning i alla fall då man slipper att dra ur ett antal sotiga turbulatorer. :)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Inlägg av homann »

Det vore bra om någon med Ulmapannan ville svara,jag tror det blir mer relevant svar då. Spekulera kan jag göra själv. :-)

Fabrikanten säger

"Pannans tuber bör rengöras 4-5 gånger per år (kan variera något beroende på förbrukning och
pelletskvalitet) eller när rökgastemperaturen har stigit med ca 50° sedan föregående rengöring."

Ulma har stående tuber utan turbulatorer.

Vad gäller brännaren så är det spakrengöring på den.

Någon med erfarenhet från denna panna?
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Hej!
Jag har Ulmabrännare i Ulmapanna.
Fabrikantens uppgifter stämmer bra. Jag rengör inte mer än varannan eller var tredje månad och då är inte heller askbaljan helt full. Sedan får man säkert något bättre eldningsekonomi om man gör det oftare men det är nog en allmän regel för alla system. Själva spaken för brännaren drar jag när jag ändå går förbi, någon gång i veckan eller varannan.
Sotaren som var här senast skrev upp fabrikatet då han inte sett en så ren pipa vid pelletseldning innan. Detta var tidigt i våras efter den hårda vintern så det är ju gott betyg!
Så med andra ord får man väl säga att försäljaren tar i för mycket. Man kanske ev kan klara sig med enbart spaksotningen, utan att ta isär brännaren för att rengöra höljena, men då blir nog också ekonomin lidande.
Har svårt att tycka att säljaren är seriös och du borde kanske mejla Ulma en rad....Själv har jag plockat isär brännaren en gångi halvåret och det har funkat alldeles utmärkt.

Något säljaren borde trycka på är de goda förbränningsresultaten och den snabba uppstarten.
Något Ulma borde tänka på är att 500:- för en ny sotspak är för mycket.

Vänligen/ Eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Har precis varit inne på Ulmas hemsida och det går tydligen att få tryckluftsuraskning som tillval...Står dock inte vad det kostar...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
christer72
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 13:32
Ort: Kristinehamn

Re: Sotningsintervall?

Inlägg av christer72 »

Halloj. Jag brukar dra tuberna ca 1 gång i veckan då det bara tar någon minut på Ulman med medföljande borste. Brukar även sticka in armen i pannan när jag tagit ut brännaren och borsta väggarna med en stålborste efter tips från min sotare.
Vh Christer
px 21-06
Ulma 2000 120m2+70m2 kall o dragig 20-tals kåk
Kulvert mellan husen.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Sotningsintervall?

Inlägg av brushuvud »

Bra tips med innerväggarna:) tackar!
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar