Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av Loranga »

Har precis dragit igång med pelletsbrännaren i pannan så det kommer nog att dyka upp en del nybörjarfrågor
så jag gör en tråd för det tänkte jag (fritt fram för andra med, såklart).


Hur mkt kan man lite på att pannan beräknar pelletsåtgången och kvarvarande pellets i förrådet rätt?
Väger den pelletsen kanske?
Min påstår att det bara går åt 2,5kg pellets per dygn (har inte haft behov av att dra på elementen än...)
kan det stämma på två vuxna och använder mest diskmaskin före handdisk?

Hur pass "vita" ska lågorna vara? På LÅG blir de ganska gula men på HÖG blir det typ vit-vitt så man
nästan får svetsblänk om man stirrar in i röret.

Dragbegränsaren sen, den har jag inte sett röra på sig alls de gånger jag varit nere och kikat.
Är det olika för olika årstider kanske, borde draget kontrolleras av kunnig med instrument?
Senast redigerad av Loranga den mån 20 sep, 2010 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Förbrukningen verkar inte ha stabiliserat sig om man säger så :-)
Idag var den uppe i 7,6kg/dygn.. låter mycket?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Låter lite mycket men det kan vara att skruven fylls på till lagom täthet så här i början. Jag gör väl åt en 75 kg/månad på varmvatten så här på sommaren.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Ok... igår var den uppe i 12 kg nånting per dygn...
Den står inställd på 25,5kg/timme men det kanske inte påverkar förbrukningen?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ang pelletsförbrukning mm så måste skruven kalibireras först, Men det kanske du gjort redan?

Jag har skrivit här på forumet om inställningarna som du kan testa med, Kontrollera först effekten genom att mata brännaren manuellt ner i internförrådet under 10 min brännaren går.
350 gram/10 min ger 10 kW sedan fläkt 25%
520 gram/10 min 15 kW fläkt 33%

10 kW på låg o 15 kW på hög räcker för dom flesta men har du ett högre behov pga t.ex stort bad så kan man köra 10 kW på min 15 på låg o 20 kW i hög

Vid 20 kW ska de gå 695 gram/10 min med 50% fläkt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Du kan ändra värdet på hur mycket pellets den externa skruven ger brännaren i kg/h. Den variabeln påverkar hur din förbrukning presenteras.
Jag tror att pannan sen räknar ut ett medel på de sista 7 dygnen eller nåt liknande, jag kan ha fel där...

Jag har en SPG skruv som ger ~9,6 kg/h. Min dygnförbrukning för varmvatten under sommaren ligger på ca. 3,8-5 kg/dygn
vilket också stämmer bra med resultaten från min logger.

Sen är det viktigt att kalibrera in brännaren som André skriver, för mig gjorde det skillnad på förbränning, pelletsåtgång mm.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

André skrev: Kontrollera först effekten genom att mata brännaren manuellt ner i internförrådet under 10 min brännaren går.
350 gram/10 min ger 10 kW sedan fläkt 25%
520 gram/10 min 15 kW fläkt 33%

10 kW på låg o 15 kW på hög räcker för dom flesta men har du ett högre behov pga t.ex stort bad så kan man köra 10 kW på min 15 på låg o 20 kW i hög

Vid 20 kW ska de gå 695 gram/10 min med 50% fläkt
Nu kommer många frågetecken.

Jag må vara dum i huvudet...
Ska jag "tvångsköra" den i 10 minuter på 10kW med 25% fläkt?
Och då ska den ha ätit 350gram? Vad gör jag om den fått i sig mer eller mindre?

Ska man ändra matningen i procent (var det i meny 3 och hur kommer man dit?)?

Och sen ska jag tvångsköra den i 15kW i 10min o göra likadant och se så den har tagit 520gram?

Sista frågan... ska jag dra ner matningen från skruven, alltså de där 25,5kg/h?
Eller ska man mäta upp det och sen justera? Är det att "kalibrera skruven" månne?



Tack för tålamodet till "Prima virket" (förtjänar inte den rangen än :P)
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Det är lite att lära sig i början men du kommer snabbt in i det. :)

Att komma in i servicemeny mm. kan du läsa omhär.

1. Förbrukning
Förbrukning per dygn ändrar du under "Pelletslager" --> "Matningsfaktor". Där anger du hur mycket din skruv matar till pannan per timme.
Bara att koppla bort slangen från skruven till brännaren och låta pelletsen hamna i en burk istället. Sen kör du skruven i 10 min, väger det och
tar den mängden x 6.

2. Kalibrera förbränning
Jag gjorde så att jag väge upp en mängd pellets. Sen tog jag bort slangen från skruven och fyllde brännarens internförråd.
Då jag kör med tempdiff 20 gr. (ställer du in i servicemenyerna) så går brännaren automatiskt upp i högeffektläge och kör i minst 10 min.
Allteftersom, fyller man på pellets tills det gått 10 min. Sen är det bara att väga hur mycket pellets det är kvar i burken.
Utifrån det får du justera "Matning" och "Fläkt" i servicemenyn så att du hamnar i närheten av det som André skrev. Själv behövde jag någon % mer luft.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Loranga skrev:
Jag må vara dum i huvudet...
Ska jag "tvångsköra" den i 10 minuter på 10kW med 25% fläkt?
Och då ska den ha ätit 350gram? Vad gör jag om den fått i sig mer eller mindre?

Ska man ändra matningen i procent (var det i meny 3 och hur kommer man dit?)?

Och sen ska jag tvångsköra den i 15kW i 10min o göra likadant och se så den har tagit 520gram?
De tror jag inte du är :wink:

Ställ matning låg på 50% alt i minläget om du vill köra med alla effektlägen aktiverade, Fyll intern förrådet fullt o börja ta tid o under 10 min fyller du internförrådet från hushållsvåg då ser du hur mycket den dragit..
Under 350 gram ökar du matningen el ökar om den tagit mindre..
För 15 kW krävs ca 70-75% matning (ibland upp till 82% har krävts har jag märkt)
För 20 kW 85-100% matning

För att komma till effekt menyn håller du in båda pilknapparna sen blädrar du med höger pil till du kommer där det står "effekt" då bläddrar du med plusknappen tills det blinkar (5) vänta tills feman slutar blinka då går du in i effektmenyn med höger pil..
Där finns effekt, tankdiff, underhållsglöd mm

Lättast är att öppna shunten manuellt helt öppen så pannan får gå länge så man hinner göra om test om de inte är rätt från början, För egen del med acktank har man iaf minst 2 timmar på sej att kolla då brännaren startar :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Tack för svaren!
Nu har jag kalibrerat skruven, trodde det värdet var hur mkt man VILLE att skruven skulle ge i timmen... smart :-)
Nu tar den 5,5kg per dygn låter kanske vettigt utan att justerat med brännaren än. Får ta det senare i veckan.

Nu matar jag på med nya frågor när jag fått svar på de första...

Undrar om ni har mekat med era "kurvor"?
Vad ändrade ni i så fall?
Någon som kan förklara vad respektive värde betyder i kurv-menyn?
Hittade inget i boken om det.
Skulle t.ex. vilja att den börjar shunta ut vatten tidigare (vid högre utetemp. än idag), blev lite svalt inomhus idag.

Värmestopp eller vad det heter, är det när man vill att pannan ska sluta styra radiatorvattnet?
Testade att höja den för att se om den började shunta ut tidigare men fick ingen respons.

Acktankar ja... det har vi funderat på. Är det värt att stoppa in eller mår brännaren/skorsten bättre av att gå oftare kanske?


Många frågor... säg till om jag ska slå ner på tempot, vill lära mig :-)
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Här finns instruktion till shuntstyrningen http://www.mrpellets.se/thermia/shunt.pdf

Du måste nog antingen ändra kurvan el kompensera, Men lättas är om du kompletterar med en innegivare oxå.. Men det är bra om du får till hyfsat bra innetemp utan innegivare först..

Nja ni vinner inget på acktank då vattenvolymen är rätt stor i pannan vilket gör att ni kommer få ökade förluster från tank o rör, Årsverkningsgraden (elda hela året även enbart för vv) är 85% i din panna vilket inte går få så mycket bättre..
Du vinner mer på att lära dej hur du justerar in pannan o gör det vid varje nyleverans av pellets :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Jaha då läste jag i fel papper, hade glömt bort att jag stoppade i styrningen själv.
Tack för det, du kan agera som mitt extra minne om du har tid över ibland!

Vilken innegivare fungerar? Måste vara deras egna o var hittar man den i så fall?
Har en innegivare från en CJB, antar att den inte fungerar?


Tillägg:
Varför vi har funderat på acktank var för att ha solpanel på taket för åtminstone tappvattnet. Kanske bättre att köra det separat i så fall och inte blanda in radioatorvattnet från pannan?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ibland är de lättare att minnas om man är flera som hjälps åt :D

Använd Ariterms, Har för mej att du ser samma info som i dislayen på pannan el om det bara va inne ute temp :roll:
Men tycker man det är lite kallt inne för att man ä lite frusen för tillfället är det bara att knappa upp innetempen.. :D

Många ggr kan det va svårt att få rätt temp inne om det tex är blåsigt med bara utegivare, Detta fixar innegivaren till..
Men det är bra om man kan få till så att shuntstyrningen sköter det ganska rätt med endast utegivaren o alla radiatortermostater fullt öppna först..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Vågar någon tala om var den finns till bra pris?
Själv har jag ingen aning... kan pma om reklam är fult kanske?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tror inte det skiljer just nått i pris mellan olika åf, Hör med Mr.pellets http://www.mrpellets.se/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar