Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Ja men det kostar i pellets. Frågan är om det är värt det om du bara skall göra det tillfälligt och frågan är hur mkt du måste höja.

Jag skruvade upp rökgasfläkten utav helvete och det höjde tempen. Men inte så mycket som jag hoppats på.

Vad har du för planer? Insatsrör?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Ja kanske insatsrör, om det ens går att få i...
Eventuellt skicka ner insatsröret i gamla 200x200 pipan och dra ut i nya pannrummet.
Känns bättre att håla skorsten lite torrare än att spara några spänn på pellets, den slukar ju pellets i vilket fall :-)

Men är det då rökgasfläkten man ska dra upp föra tt få upp tempen?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det vill inte jag rekommendera eftersom det ger fel i förbränningen (luftöverskott). Eftersom pannan har rökgasfläkt, så ser denna till att skorstenen "vädras ut" efter varje körning. Annars är det en god idé att sätta in ett insatsrör i skorstenen. Eftersom alla moderna pannor kör med låga avgastemperaturer så kommer det nog att bli krav på det efter hand. En annan sak är ju att insatsrör kan anpassas pannan så att pannan får optimala förhållanden att arbeta under :wink:

Minns jag inte helt fel, så skall Biomatic'en ha ett rör om 120 mm, så det går väl i den nuvarande pipan?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Ja det kan få plats, beronde på hur glad den slangen/röret är i att glida ner i en 150 pipa som svänger lite...
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Alltså egentligen när man tänker efter, hur allvarligt är det egentligen med kondensen. Förstår ju att den inte är bra men alla tidigare 84år som huset har stått.
Man har väl inte varit hemma jämt och eldat? Regnat och snöat rakt ner har det väl gjort hela tiden.

Vill bara få lite proportion på det.
Jag är inte speciellt sugen på att stoppa i ett insatsrör egentligen men måste man så blir det väl så.
Men kan man inte dra upp effekten för att få hetare luft?
Eller dra ner för att få längre gångtid och därmed mer tid som skorstenen värms upp?
Då borde väl rent teoretiskt tempen stiga mot slutet?
En riktigt dragbegränsare och en huv ovanpå som skyddar mot tillförd väta också?

Eller är det här bara smålänningen i mig som vaknar?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag kör med lägre effekt på pannan eftersom det ger en djupare uppvärmning av murstocken som alltså är ett trögt medium i betydelsen att den tar lång tid på att bli varm, och sedan håller den länge på värmen. Rekommendationerna går dessutom lite isär vad beträffar värme i skorstenstoppen: 80 grader 1 meter ner, 60 grader 1 meter ner, 70 grader 60 centimeter ner Bild

Alla verkar glömma att det är när det varit varmt, och svalnar som vattenångan ändrar aggregationsform från gasformig till vätskeformig, och det är då kondens avlagras. Frostsprängning vill man lättare kunna få i vedeldade hus där man eldar kanske 1 gång per dygn - eller rentav varannan dag eftersom skorstenen då hinner svalna rätt mycket mellan varje eldningstilfälle. När det gäller pellets, så vill de flesta av oss att brännaren skall ha långa gångtider för att undvika stilleståndsförluster och på så sätt få högre verkningsgrad. Därmed vill temperaturen i mustocken hos en pelletseldare faktiskt vara högre i snitt än hos en vedeldare - trots att vedeldaren ofta kommer mycket högre upp i temperatur vid varje eldningstillfälle. Så om man använde en hygrometer och uppmätte fukten i skorstenen hos en vedeldare som snittvärde genom ett år, och hos en pelletseldare, så skulle pelletseldarens skorsten visa sig vara torrare i snitt. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Loranga skrev:Ja kanske insatsrör, om det ens går att få i...
Eventuellt skicka ner insatsröret i gamla 200x200 pipan och dra ut i nya pannrummet.
Känns bättre att håla skorsten lite torrare än att spara några spänn på pellets, den slukar ju pellets i vilket fall :-)

Men är det då rökgasfläkten man ska dra upp föra tt få upp tempen?
Med rätt effekt på pannan fungerar det bra i din nuvarande skorsten.
Skorstenen värmer bostaden och du förlorar INTE den värme du släpper ut från pannan. Den värmen avges i huset.
Någon räknade ut att man sparar ca. 4 säckar pellets på en säsong genom att sänka effekten på pannan under alla rimliga gränser "för att spara pellets".
Då ska detta jämföras med vad en glidgjutning av skorstensfolket kostar, mer än en årsförbrukning av pellets.

Hela resonemanget om att spara pellets genom att elda med låg effekt är fullkomligt löjligt och saknar alla proportioner.
Långa gångtider är inte heller till fördel i din panna. Tvärtom, går den på underhållsglöd är det en fördel om effekten är normal så att eventuell tjärbildning från underhållsglöden bränns bort.
Att det kan vara en fördel med längre gångtider om man eldar med 10 år gamla konstruktioner av oljepannbrännare där varje brännarstart är ett vågspel är en helt annan historia. Finns nu modernare konstruktioner att köpa.
Att skorstenen skulle bli varmare av att eldas med för låg rökgastemperatur är också en konstruerad myt. Fysikens lagar gäller också här. Det hela handlar bara om att få ut de stora mängder vatten som bildas vid förbränning av pellets ut ur skorstenen över skorstenstoppen medan det fortfarande befinner sig i gasform. Detta är bara möjligt om man har tillräcklig rökgastemperatur.

Andre har också en gång avlivat myten om att pannan blir effektivare vid låg effekt. Pannan är tillverkad så att bästa utbytet av värmen från rökgaserna får man om strömningen i rökgångarna är turbulent. Vid för låg effekt på brännaren blir strömmningen mer lamellär och rökgasen avlämnar mindre av sin värme till pannan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Ok, så för att minska kondensproblem ska jag alltså:
ha högre effekt som medför kortare gångtid
och INTE
ha lägre effekt som skulle medföra längre gångtid

Har jag förstått det rätt? Kör idag HÖG-läget på 15kW så då ska jag höja det till 20kW?
Spara pellets är inte intressant i detta läget, vill som sagt hellre ha torr skorsten än spara några kilon.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nu är det min tur att säga att Torsten pratar i nattmössan: När pannan går långa pass, så tillför den hela tiden skorstenen värme och det snabbare än skorstenen hinner stråla bort. Biomatic'en har en verkningsgrad om 91 %. Stoppar du in 15 kW så kommer 9 % av det att lämna pannan genom skorstenen - alltså 1,35 kW. Höjer du till 20 kW, så blir det 1,8 kw. Men: Låt oss säga att pannan går 30 minuter per timme vid 15 kW, så innebär det att du får 0,7 kW per timme som värme skorstenen, vid 20 kW går pannan kanske endast 15 - 20 minuter per timme, och var är du då? Jo, du får då endast 0,6 kW per timme som värmer skorstenen - alltså avsevärt mindre. Är du ängslig för kondens, så rådgör med ett företag som kan skorstenar.

Och bara för att ta detta med långa gångtider: När brännaren står still, så läcker lite av pannvärmen ut genom rökgaskanalerna och ut via skorstenen. Av säkerhetsskäl, så får man inte ha självstängande spjäll på pelletsbrännare eftersom efterglöd - som det alltid blir av fastbränsle - som svälts på syre vill bilda gengas, och det kan ge en redig smäll när brännaren börjar blåsa in luft för att starta upp igen. Rörbrännare som Torsten ser så föraktfullt på, har lika bra tändningssystem som undermatade brännare. KMP hade en period tändsystem som inte alls var bra, men de övriga tänder och kör som på räls.

Så för torr skorsten: Långa gångtider och rätt justerat dragbegränsare, så är det ingen fara. På toppen av alla skorstenar, vill det kunna bli blött av is och snö som smältar, för att motverka detta: Skorstenshuv - ett gammalt välbeprövad medel mot vädrets makters härjingar. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Haha ok
Ja en fråga har lika många svar som det finns kunniga, får väl helt enkelt sluta lata mig och prova båda sätten och se vad som passar min skorsten :-)

Ny dragbegränsare ska det bli i alla fall!
Huv har jag funderat på enda sen vi flyttade in, sa någon att jag var lat? :oops:
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Du vet skorstenen är ju inte precis det första man tänker på när man just flyttad in i nytt hus. Det är alltid omvälvande att skulle installera sig i nytt boende. Och beträffande huv, så är det en sådan där höstgrej i Vi I Villa: Man läser om det, tänker: Nu skall jag beställa, men så får man den där räkningen man inte - hrm - "räknat med" (kan vara vad som helst från bildäckl till tandläkarn), så innan huven kommer in i tankarna igen, så är redan hösten i full gång - och det är för sent. Så inte är man lat för om man inte klarar att hålla jämna steg med att som hender och sker i våra dagar inte. Men om några månader är det sommar - och då vet vi hur det går: Allt skall hinnas med, och innan vi hinner njuta av sommaren, så är den där ¤#%¤#& hösten där igen. Så är villaägarens öde :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Loranga: En fråga har inte lika många svar osv..
Här är det Bergatorparen som inte förstår någonting och talar mot allt vetande.
I den här tråden påstod han att dragbegränsaren är stängd under eldning och stänger när pannan stannat!
viewtopic.php?t=9796&start=0
Det var tydligen innan Bergatorparen själv skaffat dragbegränsare.
Dessutom påstår han att det finns kapillärkrafter i skorstenen!!

Att han har fel är en sak, det kan alla ha. Men att om och om igen återupprepa en helt felaktig sak är dåligt. Du vill ju ha ett riktigt svar på frågan.
Svaret är som redan sagts att enda metoden att få ut vattnet från förbränningen är att rökgastemperaturen i toppen på skorstenen är så hög att vattet är i form av vattenånga och försvinner ut i luftem.

Rekommendationen om långa gångtider ger precis motsatt resultat: Låg rökgastemperatur, vattnet kondenserar under långa pass i skorstenen och blir kvar där tills nästa eldning då brännaren stannar, dragbegränsaren stänger och vädring uteblir.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Ok. Ja får testa som sagt, förhoppningsvis kan vi prioritera om helgen så jag hinner med att sätta mig en stund imorrn.
Jobbarkompisens skorsten rasade i förrgår, är det ett tecken att man själv ska ta sig i kragen? :-/
Stackarn....

Om jag nu ska få upp den i 20kW då gäller 85-100% (695gram på 10minuter) matning och 50% fläkt?
Kör idag med 15kW...
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det den äldre Biomatic så är det 85-100% matning (695 gram/10 min) o 50-52% fläkt som gäller för 20 kW.

Går ju även om man inte vill höja effekten el om det inte räcker till för att undvika kondens att lägga imellan brickor under plåten ovan tuberna så man släpper lite rökgaser ut i skorsten.. Inte optimalt med tanke på skorsten men iaf bättre än att sabba skorsten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Mycket smart med brickorna, funderade faktiskt på om man kunde fula till det på något mer sätt.
Det slutade på 96% matning, och fläkten ställde jag på 50%.
Hur vet man vad man ska ställa den på? Kolla askan och utvärdera?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Skriv svar