höja tempen i källaren, Förslag?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Problemet är egentligen en konflikt mellan att ha ett lågt flöde i systemet, som är det ideala om man har ackumlulatortankar, och att få värem på ett element i källaren. Poängen är ju att skicka ut vatten med så låg temeperatur som möjligt som cirkulera så långsamt att det hinner lämna så mycket energi som möjlilgt innnan det kommer tillbaka till tankarna. Detta för att få ut så mycket som möjligt av varje laddning av tankarna. Ibland rekomenderas en tempdiff på 10 grader mellan utgående och retur till tankarna. Den diffen behöver jag göra allt som går för att ens komma i närheten av och lösningen är just en låg hastighet på vattnet.

Om jag skulle höja pumpen och ta bort strypningen på returen skulle den vara nästan lika varm som utgående vatten. Då är frågan om det är värt att göra det för att få ett enda element att fungera eller om det finns något annat sätt att göra det. Jag tycker det fungerar så otorlogt bra i övrigt att låta thermomatik styra temperaturen. Termostaten sitter på nedervåningen och överkottsvärmen på övervåningen styr vi ner med radiatortermostater. Att höja tempen på shunten och styra hela huset via readiatortermostaterna känns inte optimalt.

På sommaren skulle det i och för sig fungera bra att göra som du Andreas beskriver.

Jag får se till sommaren då jag ska göra lite justeringar på anläggnignen. Kanske att jag separera kretsen i källaren på en egen shunt. Det är i och för sig bara två element så jag vet inte hur en så liten krets fungerar.

/Mats

Ana Matronic
Nej jag har inte separat krets i källaren. Framgår ovan och det är väl egentligen lite av det tråden började med :)

/Mats
Senast redigerad av senmathal den mån 03 jan, 2011 15:31, redigerad totalt 1 gånger.
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Du har ingen stryp som du kan öppna i termostatventilen heller?

En fläktkonvektor eller större radiator kommer ju dessvärre inte att hjälpa mot för lågt flöde. Antingen får du sätta en större ventil i radiatorn eller plutta upp flödet eller framledningstempen. Kanske ingen dum idé att sätta det direkt efter pannan.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Jo men pannan är ju varm bara när det är nyeldat.

En tanke jag lekt med är om det funnits en liten cirkulationspump som gick att sätta på röret till elemtet. För att förtydliga mig så är det i själva elemtet cirkulatonen uteblir inte i rörstammen till källaren. Lire märkligt är att det andra elemtet i källaren blir varmt. Om det beror på att det är mindre vet jag inte. Det som inte blir varmt är ett väldigt avlångt element

I källaren ska ju returen från stiga uppåt för att nå returen och det är ju lite mot naturlagarna att det kallare vattnet stiger uppåt. Samtidgt ska det varma vattnet neråt. Förmodligen är det det som gör det svårare för vattnet att cirkulera i källaren.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Har du kontrollerat att radiatorventilen inte satt sig? Om du har en lång radiatorer med lågt flöde bör du koppla igenom radiatorn. Alltså tillopp och retur på vardera sidan om radiatorn. Risken finns annars att du inte utnyttjar hela radiatorns area. Men ju större radiator, ju högre flöde krävs för att utnyttja den till fullo så det är inte säkert att det räcker ändå dessvärre.

Det pratas en hel del om små decentraliserade pumpar men jag vet inte om det blivit verklighet än. Hittade inget på Wilos hemsida. Det kommer nog att komma inom en snar framtid. Jag tror dock inte att det är rätt väg att gå om man inte har det på samtliga radiatorer.

Du har cirkulationspump på systemet eller är det självcirkulation?

Såg att du har innegivare. Har du funderat på att prova och se vad som händer om du sätter den i källaren istället?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Jo jag har cirkulationspump i systemet och det är som sagt ett väl fungerande system förutom just detta element. Termosten är borttagen och stiftet har jag kollat att det är max utåt elller vad man säger.

Nu måste jag pinsamt erkänna att det faktiskt sitter en begränsningsventil på elemntet. Eftersom det inte finns på något annat elemnt i huset har jaginte ens sett efter. Jag kunde skruva upp den ventieln något varv så jag får se om elemntet blir varmare. Tyvärr sitter dock in och ut på samma sida på elemntet, Naturligtvis hade det varit bättre om det sutti diagonalt.

Problemet är nog inte var givaren sitter. oavsett om jag satte den utom hus skulle nog inte cirkulationen öka i elementet. Och som jag nämnt kanjag få det att funger genom att höja pumpen och ta bort strypning på returen till tankarna. Men grejen är att jag egentligen inte vill det då ett lågt flöde är fördelaktigt för resten av systgemet. Om det inte går på något annat sätt så får jag väl endera överväga att öka cirkulationen eller att ha det lite kallt i källaren.

En tanke som slog mig är att innan jag bytte panna och instalerade tankarna satt pumpen på returen till pannan. Nu kan jag dock inte säga hurvida elementet var varmare då. Kallt i källaren har det nog allti varit av flera anledningar. Bland annat en dåligt isolerad vägg som är helt i dagen.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar