pellets fastnar i fallslang

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

pellets fastnar i fallslang

Inlägg av deasstore »

upptäckte igår att brännaren hade stannat pga.
Larm: Ingen låga detekterad.

De var då fullt i fallslangen men inte i brännaren vilket tyder på att stoppet blivit i fallslangen??
Hur är detta möjligt när slangen pekar rakt ner. (en väldigt liten böj finns)

Ska kolla detta lite närmare när jag kommer hem idag.
Tror inte att orsaken varit för dåligt drag.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har du kollat så att det inte har blivit stopp in i själva brännaren. Jag måste med jämna mellanrum knacka på den hårda skorpan som uppstår på väggarna i metallrörer som leder in pelletsen till brännarutrymmet. Om inte så får jag samma fel. Hålet blir mindre och mindre och tillslut kommer inte tillräckligt med pellets fram.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du menar att slangen var full med pellets men inget i fallröret ner i brännaren så har det ju fastnat på ett eller annat vis något annat alternativ finns knappast, det kan inträffa skumma saker, själv så råkade ju ut för att det var fullt med pellets i slangen men nästan inget trillade ner i brännaren, det visade sig att det kommit ner en bit wellpapp i förrådet som följt med skruven och satt sig på tvären i slangen...

Det kan vara lurigt, även en relativt liten böj kan ställa till det om det finns en kant eller nått som pelletsen kan fastna i.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Jo.. visst kan möe kluriga saker hända. Ska kolla om det ligger något främmande föremål i den pellets som kommut ifrån fallslangen när jag tog bort den.

Inget har fastnat i fallröret.

Kan ju va så att jag behöver ny fallslang. Var finns sådan billig att köpa. En meter för nästan 200 spänn låter som ockerpriser.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

deasstore skrev: Kan ju va så att jag behöver ny fallslang. Var finns sådan billig att köpa. En meter för nästan 200 spänn låter som ockerpriser.
Det är ju trots allt en säkerhetsdetalj som brinner av kontrollerat vid bakbrand. Priset ligger nog där någonstans.

Det är inte så enkelt att slangen inte lutar tillräckligt i hela biten från skruven till brännaren.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

För liten lutning har jag inte på slangen. Den går nästan spik rakt ner.

Att slangen ska vara dyrare för att den brinner av kontrollerat köper jag knappast. Men det klart jag köper ju ingen slang med järnarmering i.

Men jag antar att det bara att betala. å så mycket är det ju inte. =)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Glömde säga vad jag hittade i spånhögen som jag fick efter jag hade rensat kvarnen.

Det låg en tidningsremsa bland spånen.

Vet vem som varit där och fyllt på med sådant i förådet.

Han är 1 meter lång och tror att han bestämmer över allt och alla i huset.
Han har välutvecklad selektiv hörsel. Gnäller när det inte passar honom och påpekar allt man gör fel. Ibland har man lust att döpa om honom till "tjata" för det känns som att det är de enda man gör.
Vem är han??...min 3 åriga son.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Nu har det stannat igen.
Fast denna gången var det fullt i hela brännaren.

Kollade till fotocellen. Då såg ja att den var
halvt på av toppen och stod lite på trekvart.
Tryckte ihop toppen och tejpa den så nu fungerar den igen.

Men hur fungerar den igentligen .
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Lars W
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 11:09
Ort: Skattkärr/Karlstad

Inlägg av Lars W »

Klibbar fast i fallslangen gör det på grund av att pannan har ett för högt mottryck stundtals. Har samma problem med min vår och höst när vädret svänger fram och tillbaka samt att pannan nu står längre intervaller då värmeuttaget är lägre.
Jag brukar plocka bort en extra tabulator i min panna när det börjar på våren och då slutar det på en gång..

Samma med koksbildning i fallröret. Så fort pannan får för högt mottryck i brännaren bildas koks i fallröret. När du inte kan hålla på mitten av fallröret med näven har du för högt mottryck i pannan och bör minska det.
CTC1100 -98, Biona 2000-06, 6m Skorsten, 100mm Insatsrör, Mbio Rökgasfläkt med varvtalsbegränsare. Provar all pellets jag kan komma över.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Okej.

Det är oftast så varmt på mitten av fallröret så det går inte hålla där mer än några sekunder.

Antar att mottrycket inne i pannan inte har något med hur pass bra draget är. hmm. Det jag menar är att jag har fortfarande bra drag. (dragluckan står öppen o är inställd på 15pa.)

Mitt problem var att fotocellen i kombination med skit i pelletsen. Gjorde att det stannade.
Fotocellen var av högst uppe på toppen. Den är ju inklädd med något gummiliknande överdrag och de hade spruckit. Så att toppen hängde lite på sne.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar