B16GL mina första intryck...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

B16GL mina första intryck...

Inlägg av Vednisse »

Kom över en splitterny B16GL av senaste modell till ett riktigt pangpris.
Har inte installerat brännaren, använder dock skruven till min Eurofire för tillfället.
Verkar vara en rubust brännare och bra brännare, några saker reflekterar jag dock över...
Skruvmotorn låter ganska högt, den gammla modellen ska tydligen låta ännu mer?
Det finns ingen luckbrytare, säkerhetsrisk? eller finns det något annat som stoppar brännaren om den skulle hoppa ur pannan?

Brännaren levereras med stickpropp, vänder man den fel så går inte fasen/ledaren över brännaren säkring.....

Nåja, färdig klagat. Jag blir säkert nöjd om jag bestämmer mig för att köra med denna istället för Eurofiren :) . Vill gärna ha automatisk rensning av brännaren, speciellt om jag byter till en panna med bättre askurymme eller sätter den i veddelen på min nuvarande.
/Vednisse
Senast redigerad av Vednisse den sön 15 jan, 2012 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Inlägg av Sandviken »

Hej Vednisse :)

Har haft min B16GL i 4 år nu är nöjd med den :D

Skruv som låter :?: Det ända som jag hör av
min brännare är när pelletsen faller ner i röret,
ibland på natten när det är knäpp tyst i huset :wink:

Har kopplat in den över termostaten i pannan så
jag vet att fasen är på rätt ställe :idea:

Slang till eldvakt :?: På min sitter eldvakten i ett
litet rör bredvid fallröret, fotocell med sladd :?

Har köpt ett tändelement att ha utifall, men har
inte bytt något än :shock:

Mvh Sandviken 8)
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Andra intrycket...
Vad jag menade är att motorn (Shinmyung) har ett ganska högt väsande ljud, SPG-motorerna går tystare. Det är var bara en reflektion när jag fyllde skruven och den gick konstant, vid drift är det inget man stör sig på.
Ska även säga att packningen till brännarhuset inte saknades, det sitter tydligen en metallram runt packningen för att den inte ska gå i sönder på de nya brännarna.

Tänkte provköra den i Söndags, den gick inte i oljeeldstaden pga. att fallröret sitter så långt fram på brännaren att det tog i anslutningarna till elpatronerna. Så det fick bli askluckan i veddelen, inte heller helt bra för att luckan över inte går att öppna, får se om jag bygger om och sänker fallröret.
Brännaren på plats och den tände efter ett bra tag, men sen varvade inte fläkten upp som den ska. Efter lite felsökning och konsultation med pelletsteknik var vi överens om att det var fläkten var kass.

Styrprogrammet som låg i PLC'n var ungefär som en TV utan fjärrkontroll, det gick inte att ställa in eller använda vissa funktioner. Det enda som gick att ändra var frånslagstempratur, hysteres, stoptid på skruven vid normaldrift och troligen fläkthastigheten vid normaldrift om den fungerat. Underhållselden gick inte att ens stänga av fast man såg menyn, samma sak med med kalibreringen av tempgivaren som visade 14gr för mycket i samma dykrör som panntermometern och Eurofirens temp givare satt.
Nu har den gått ett par dagar med ny fläkt och ett enormt mycket bättre styrprogram. Har inte kopplat in tryckluftsrensningen ännu, är förvånad över att rostret blir i det närmaste helt rent med den vanliga ureldningen (kör med vidapellets). Hade bra och stabila rökgasvärden också med min "påkänslaintrimning". Får utvärdera ett tag nu...
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar