uttag och retur till radiatorkrets

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

uttag och retur till radiatorkrets

Inlägg av senmathal »

När jag snickrade ihop en vedpanna med acktacnk i mitt förra hus så var det självklart att ta ut vattnet till radiatorerna i toppen på tanken och returen i botten. Nu har jag lagt märke till att man ibland tar ut vattnet längre ner och att även returen i en del system tycks sitta längre upp.

Vad är anledningen till att koppla på det viset? Tänker försöka ta tid på mig nu när jag står i färd med att installera en ny vedanläggning och även förbereda för solfångare. Vill försöka få allt så rätt som möjligt utan att det drar iväg i kostnad alltför mycket. Jag har redan två äldre Borötankar varav en med 160 l förådsberedare. Tyvärr är det ju inte allför många anslutningar på tankarna.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar