uttag och retur till radiatorkrets

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

uttag och retur till radiatorkrets

Inlägg av senmathal »

När jag snickrade ihop en vedpanna med acktacnk i mitt förra hus så var det självklart att ta ut vattnet till radiatorerna i toppen på tanken och returen i botten. Nu har jag lagt märke till att man ibland tar ut vattnet längre ner och att även returen i en del system tycks sitta längre upp.

Vad är anledningen till att koppla på det viset? Tänker försöka ta tid på mig nu när jag står i färd med att installera en ny vedanläggning och även förbereda för solfångare. Vill försöka få allt så rätt som möjligt uta att det drar iväg i kostnad alltför mycket.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

OBS detta har gällt där jag varit med och installerat.
De på forumet som har tank och experimenterat har säkert fler och bättre argument/beskrivningar.

Övre uttag beror på hur du prioriterar, varmvatten eller värme, förutsatt att du har beredare i tanken.
Prioriterar du värme tar du ut i toppen.
Prioriterar du VV tar du ut på sidan eller under beredaren.
Sedan kan det ju vara så att takhöjden inte tillåter att man tar ut i toppen.

Nedre uttag beror på om du ansluter sol eller någon annan värmekälla eller hur kopplingen ser ut mot pannan.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Ja jag misstänkte att det kunde vara något sådant. I min förra anläggning där jag bodde tidigare värmde jag vattnet i en elberedare.

Har man en slavtank kan man ju få ut hett vatten till värmen ur den.

Tack för svaret! Får se om det kommer fler synpunkter. Inte lätt att i förväg tänka ut hur man vill ha det. Nu har jag funderat på en tappvattenautomat som kanske gör det hela lite annorlunda.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tas värme ut i toppen på tanken är de lätt att ev luft åker ut i radiatorsystemet så i toppen bör det bara finnas en avluftare
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Jo jag hade ett ständig bubblande system i mitt förra hus. Men jag hade automatiska avluftare både här och där och dragit rören så det mesta bubblade iväg till expansionskärlet på vinden. Men det är otrolifgt vad mycket luft som kan finnas i systemet. Särskilt när det är nyfyllt.

Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar