Hårda klumpar i askan?

Skriv svar
maxal
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 21 jun, 2006 21:47

Hårda klumpar i askan?

Inlägg av maxal »

På senare tid har jag haft problem med hårda klumpar i askan, känns nästan som metall? Eftersom jag använder asksug så har det blivit helt omöjligt att suga upp askan, istället får man skovla ut skiten.

Uppgraderade min EcoTect Bioline 20 till senaste programvaran, det uppkom i samband med detta. I samma veva fick jag även en laddning pellets som var mycket mörkare om det kan ge någon ledtråd?

För övrigt är jag fruktansvärt trött på pellets, skitigt, meckigt, grejjer går sönder hela tiden och inte speciellt billigt heller. Funderar på att slänga ut skiten, trött på det här. Men vad ska man ha istället... vi får inte borra (vattentäkt).
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Luft/vattenpump med pelletskomplement under kallare tiden av året kanske kan vara ett alternativ.
Vid ett par minusgrader får ju luftvattenpumpen det svårt och går in med el då kan det vara bra o ha t.ex. pellets som tillskott om man vill hålla nere elräkningen.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
maxal
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 21 jun, 2006 21:47

Inlägg av maxal »

Nja vill nog helst bli av med pelletspannan helt, köpte både ny panna och brännare för 4 år sedan så några kronor behöver jag få tillbaka för att kunna göra en ny investering. Vi pratar ju om 100' - 150' kronor... :(

Tillbaka till ursprungsfrågan, varför får jag metall-liknande klumpar i askan? Hela askan är full med dem! Svar mottages tacksamt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag testade en gång en speciell pellets som sintrade kopiöst, det var slagg som i ett järnverk, glasaktigt och klumpar. Det berodde på stora mängder mineral då det var en 95/5% blandning av torv & trä.

Om dina klumpar påminner om glasaktig massa är det sinter pga. dålig kvalitet pellets, det kan bli så om man kör med ett stort luftöverskott men då "klibbar" det oftast fast.

Så är klumparna så att de smulor om man klämmer (hårt?) på dom eller är de som glas/sten?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Som referens..

(På senare tid har jag haft problem med hårda klumpar i askan, känns nästan som metall? Eftersom jag använder asksug så har det blivit helt omöjligt att suga upp askan, istället får man skovla ut skiten.

Uppgraderade min EcoTect Bioline 20 till senaste programvaran, det uppkom i samband med detta. I samma veva fick jag även en laddning pellets som var mycket mörkare om det kan ge någon ledtråd? )

SVAR: allmän info i ämnet sintring....
" Sintringen av olika minneraler " Kan se ut på lite olika sätt beroende av
vilka ämnen restprodukten askan innehåller....

Hur uppstår sintring
SVAR: Genom hög temperatur som ger en värmeoxidation av olika grundämnen...i regel är det mer förbränningsluft än bränslet behöver
detta ger högre temperatur än som behövs för bra förbränning...

Hur kan sintring undvikas
SVAR: Genom att sänka förbränningstemperaturen...
OBS bara liten ändring i taget och följ upp askans utsende
VIKTIGT är att bränsle / luftblandning stämmer !

---------------
När jag nämner grundämnen så är det grundämnen som följer med
växtnäringen upplöst i fukten / vatten som träden behöver för att växa.
Senast redigerad av Olle45 den fre 02 apr, 2010 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Kolla med leverantören likaså det kan vara en dålig pellets som du har fått, annars är det till att justera enligt rubriken ovan från Olle 45.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
maxal
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 21 jun, 2006 21:47

Inlägg av maxal »

Tack för utförligt svar, ska provas genast! :)
Skriv svar