Hur har er biona fungerat under vintern.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Hur har er biona fungerat under vintern.

Inlägg av deasstore »

Som rubriken lyder..
Hur Har Bionan klarat sig under denna kall vinter.

Min bedömning är klart godkännt.. även fast jag kört med dålig pellets så har det fungerat klockrent.
Det känns ju skönt med tanke på att en hel del har haft problem med pelletskvaliten.
Hade ett litet problem som är orsakat av mig. Effekten var för dålig när det blev så där kallt. Men när man själv är så snål och väntar på att köpa en ny rosterpackning så får man skylla sig själv.=)
Innan bytet låg den och körde på bara 30-35% matning. vilket var väldigt lustigt..tyckte jag. (med tanke på att det var -22°C)
Bytte packningar och vips så var den upp och körde på 50%. Vilket behövdes för att klara av värmebehovet.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Tackar som frågar.

Har eldat lite på 1 ton bra pellets problemfritt denna vinter. Före det att jag tog mitt förnuft till fånga och körde med "förmånlig" skitpellets så hade jag ständiga driftstörningar. Men efter att jag fick mina 2 ton undermåliga pellets bort ur förrådet så har allting funkat klanderfritt.(blev tvungen att byta lite packningar och rortor efter att elände som jag hade med skitpelletsen....

Nu eldar jag med kruttorr björkved och livet leker igen
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Lars W
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 11:09
Ort: Skattkärr/Karlstad

Inlägg av Lars W »

Klart nöjd med min brännare, den bara går och går sen Mars -06. Får ta bort koks i fallröret några gånger/år det är väl det enda som jag får va uppmärksam med. Supernöjd som sagt :)
CTC1100 -98, Biona 2000-06, 6m Skorsten, 100mm Insatsrör, Mbio Rökgasfläkt med varvtalsbegränsare. Provar all pellets jag kan komma över.
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Inlägg av Roberg »

Jag bytte till den nya brännkammaren i somras. Den gamla fungerade bra trots grava brännskador, men vågade inte köra en vinter till. Kring jul var rotorn helt slut (den andra på 4år). Jag har haft lite problem med sintringsluckan eftersom dragreläet inte längre orkade öppna den. Luckan verkar klibba lite när den är varm. Det har gått att justera vinkeln på armen, så att den tycks fungera igen. Med den nya brännkammaren och nytt program går brännaren med ett flammande ljud , som vid en matning på 50% eller mer så blir det ett så kraftigt dån att man blir orolig för att pannan kan ta skada. Lågan verkar ändå ganska jämn och normal. Finns det fler som har upplevt detta? Jag tänker då mest på att den brinner med ett flammande ljud. Annars förutom när rotorn tog slut har jag inte haft några allvarligare driftsstörningar.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Det dära dånet har jag också när min brännare kör. Inga problem för mig.
För att brännaren ska orka värma huset när det är riktigt kallt. Så måste den komma upp över 40% matning annars så går det väldigt segt.
Dånet har jag assosierat till att den matar på bra och fungerar som det ska.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Jag har också ett riktigt dånande ljud när brännaren går som den ska.

Denna vinter har varit bra.
Ett fel jag fick var temgivarekretsen som gick sönder och i samband med det bytte jag rosterpackning. Då gick den verkligen fint efter det.
Vid bytet såg jag att rotorn var riktigt dålig och just nu har jag faktiskt driftsstopp. Har inte orkat kolla vad det är ännu, men jag misstänker att rotorn måste bytas. Men nu är det ju vår och ganska varmt så det är inte speciellt prioriterat. DEt får nog bli ett jobb till september.

Trots 2 driftsstopp är jag nöjd. Jag har kört på Svanpellets och då blir det väldigt lite aska. Jag askar ur var 3:e till 4:e vecka. Det som är noga är att tömma sinterkoppen var minst var 90:e driftstimma annars blir det fullt.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Skriv svar