Varför golvvärme?
Varför golvvärme?
Som rubriken lyder; varför golvvärme?
Fördelar jämfört med t.ex gamla hederliga radiatorer?
Förutom att tjejens fötter inte blir så kalla mot mina ben när vi kryper till sängs då...
Fördelar jämfört med t.ex gamla hederliga radiatorer?
Förutom att tjejens fötter inte blir så kalla mot mina ben när vi kryper till sängs då...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
termiken
Jag gillar att gå på varma golv utan skor. Ur rent funktions synpunkt värme stiger! Tillsäts värmen i golvet ökar det comforten rumet upplevs lagom varmt kalla golv ger oss en önskan att öka börvärde dessutom är det mer estetiskt utan paneler under fönster.
Nackdelarna kallras från fönster dyr installationskostnad går det hål på en slinga blir det dyyyyyyyyyyrt.
Tror det flesta hus i nyproduktion installerar golvvärme.
Finns hus med takvärme men det installeras inte längre kyla lämpar sig fysiskt att tillsätta uppifrån värme underifrån.
Nackdelarna kallras från fönster dyr installationskostnad går det hål på en slinga blir det dyyyyyyyyyyrt.
Tror det flesta hus i nyproduktion installerar golvvärme.
Finns hus med takvärme men det installeras inte längre kyla lämpar sig fysiskt att tillsätta uppifrån värme underifrån.
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Takvärme låter bakvänt! Precis som du säger så stiger ju värmen och då borde det ju vara korkat att försöka värma uppifrån. Men det är väl 25-30 år sen man installerade sånt, skulle jag tro.
Hur blir det ekonomin med golvvärme då? Du nämnde hög installationskostnad och dyra reparationer vid läckage, men hur ser driftskostnaden ut? Betalar sig den dyrare installationen?
Hur blir det ekonomin med golvvärme då? Du nämnde hög installationskostnad och dyra reparationer vid läckage, men hur ser driftskostnaden ut? Betalar sig den dyrare installationen?
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Om installationen betalar sig...... är nog tveksamt rent ekonomiskt, kanske.
Men du får en annan komfort och slipper en massa radiatorer på väggarna.
Men du får en annan komfort och slipper en massa radiatorer på väggarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Golvvärme är även ett lågtemperatur system, mycket låg faktisk och det medger fler olika värmekällor. Om värmen i huset kräver 25°C som högsta temperatur kan en VP köra mer effektivt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Om du funderar på golvvärme så betyder väl det att du funderar på att göra om golven? Om du funderar på trägolv går det bra med vilket som, men om du funderar på keramik(klinker) så är det självklart med golvvärme ur komfort synpunkt. I gamla hus bör man också ta i beaktning att isoleringen kan vara lite dålig så golvvärmen kan få svårt att räcka till, då är det bra om man har en plan för kanske några stöd radiatorer.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Funderade bara av ren nyfikenhet. Vissa golv i huset kommer visserligen att göras om de närmaste åren, men antagligen blir det inte golvvärme då. Om inte annat för att det finns en hel del annat som känns mer lönande att lägga pengar på i det här huset. Byta dörrar, fönster och isolera vinden m.m.
Som så många andra har påpekat i andra trådar så finns det ju en stor kunskapsbas på detta forumet inom allt möjligt rörande uppvärmning av hus.
Som så många andra har påpekat i andra trådar så finns det ju en stor kunskapsbas på detta forumet inom allt möjligt rörande uppvärmning av hus.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Börja då med att isolera vinden, där har du största vinsten. Fönstren är tveksamt om dom inte är väldigt dåliga så dom ändå behöver bytas,lång payoff tid.
//Lövet
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Först dörrarna (entré, terass och garage) sen blir det vinden. Garageporten och terassdörren håller på att falla i bitar, de har antagligen suttit där sen huset byggdes så det känns mest akut...
Men största vinsten ligger absolut på vinden!
Men största vinsten ligger absolut på vinden!
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
-
- Gallringsobjekt
- Inlägg: 32
- Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
- Ort: Ransäter
Jag tror du tänker helt rätt. Men ett litet inpass till din första fråga: Jag läste en kurs som hette Värme och Ventilation på universitetet för många år sen. Då fick vi lära oss att kroppen mår bäst av cirka 25 grader vid fötterna och cirka 18-19 vid huvudet. Det behöver alltså inte vara lika varmt i rummet om det är varmt på golvet. Det minskar isolationsförlusterna för huset totalt sett.Schpermis skrev:Först dörrarna (entré, terass och garage) sen blir det vinden. Garageporten och terassdörren håller på att falla i bitar, de har antagligen suttit där sen huset byggdes så det känns mest akut...
Men största vinsten ligger absolut på vinden!
Detta i kombination med att man kan öka den inlagrade värmemängden i en acktank gör att golvvärme regerar.
Obs att det är ganska dyrt att lägga golvvärme, men det är ofta vettigt att tänka golvvärme tycker jag. Kolla med en liten rörmokarfirma om de kan tänka sig att hjälpa dig med det svåraste, så kan du göra mycket av jobbet själv.
Obs också att golvet blir lite högre med isolering och spårskivor, kolla lite olika upplägg på t ex uponor.se för att få idéer.
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56