Shunt på ackumulatortank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
O.M
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 feb, 2008 20:32
Ort: Örnsköldsvik

Shunt på ackumulatortank

Inlägg av O.M »

En enkel fråga som jag inte hittat svar på..

Om man har en ackumulatortank med varmvattenslinga och vill också shunta från tanken, är det bara att ansluta en shunt (sån som är på pannan annars?) i toppen från tanken?

Det är en kombipanna med underförbränning och keramik (Alpha Keram) som jag funderar på att sätta in då jag får den gratis..

Om jag shuntar samt tar varmvattnet från tankarna så måste det väl räcka med en laddomat 21?

I normalfallet tar man ju annars en laddomat 4030 till en kombipanna.

Tacksam för svar..
TMV Alpha Keram, 1000L acktank, Laddomat 4030 och Janfire Flex-A
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Har du beredare i tanken,Ladomat 21 eller 10,Har du beredare i panna 4030 som pumpar tilbaka vattnet. Shunten sätter du på tanken om den har beredare,annars på pannan. Grova rör mellan tank å panna,skulle strömmen gå så laddar 21:an genom självcirkulation,men de gör inte 10:an.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Till den pannan bör du inte använda acktanken då du kör pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
O.M
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 feb, 2008 20:32
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av O.M »

Varför skall acktanken inte användas om man eldar med pellets? Är det ineffektivt eller vad är anledningen? Får man inte långa gångtider?
TMV Alpha Keram, 1000L acktank, Laddomat 4030 och Janfire Flex-A
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har du en panna med stor vattenvolym som du kopplar till acktank. Så förlorar du mycket i uppvärmningsförluster samt får ett system som blir trögt.

En bra panna för att anslutas mot acktank skall ha en vattenvolym kring 50 liter eller mindre. Pannor med volymer över 100 liter är mindre lämpliga, det fungerar men ger förluster......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
O.M
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 feb, 2008 20:32
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av O.M »

Vilket av dessa alternativ tror ni är bäst till den pannan (TMV Alpha Keram kombipanna)

Alternativ 1

2 x 500 liter acktankar som är "tomma" och en laddomat 4030 för att återladda pannan.

Alternativ 2

Acktank med varmvattenslinga och shunt samt laddomat 21 mellan panna och tankar.

Tacksam för synpunkter..
TMV Alpha Keram, 1000L acktank, Laddomat 4030 och Janfire Flex-A
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Alternativ 1 borde vara bättre för då kör du allt från pannan och tankarna kan kopplas bort vid pelletseldning.
Ska du elda i huvudsak med pellets och med ved någon gång går det väl för sig, men räkna inte med bästa pelletsverkningsgrad i pannan.
Ska du elda mycket med ved blir du inte nöjd med vare sig pannan eller dom små tankarna. Att pannan är gratis är nog ingen tillfällighet för svårt hitta något bra användningsområde.
Arbete, rör, laddomater, ventiler osv. blir kostnader det också och då får du ändå bara ett dåligt system som du kanske byter ut om något år.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
O.M
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 feb, 2008 20:32
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av O.M »

Jag inser att det inte är ett optimalt val för vedeldning, men det kommer nog gå pellets till stor del också.

Installationen kommer inte att vara så dyr eftersom jag tänkte köpa "tomma" ackumulatortankar begagnade till bra pris och de går ju att använda senare också om man kompletterar med en tank med vv-slinga och shunt i ena tanken.

Sen har jag pressverktyg själv och tänker installera allt själv.

Alternativet är att ha kvar min gamla Albinpanna utan varmvattenberedare eller elpatron etc, men den har sån liten vattenvolym så den kan inte producera så mycket varmvatten och tappar snabbt värmen om brännaren stannar. På sommaren kommer en varmvattenberedare att värma vattnet och pannan stängas av.

Varför skulle pelletsbrännaren bli så ineffektiv i den pannan? Kan det bli sämre än i min Albinpanna från 70-talet?
TMV Alpha Keram, 1000L acktank, Laddomat 4030 och Janfire Flex-A
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Om du får den gratis,,Å på sikt kan hiva TMV,n så shunten i tanken å varmvatten.Man måste inte värma hela tanken då du kör pellets.Finns ju termostater. Albin R.I.P
Skriv svar