Vilken öppningstemperatur ska man ha på termiska ventilen?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
mliungman
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 14 okt, 2007 22:24

Vilken öppningstemperatur ska man ha på termiska ventilen?

Inlägg av mliungman »

Jag tänkte hemmakoppla en ackumulatortank till min gamla kombipanna. Jag är medveten om de problem detta kan medföra, men chansar på att det i alla fall blir bättre än nuvarande system. En fråga har jag dock: vilken öppningstemperatur ska jag ha på den termiska ventil som sitter mellan pannan och tanken? Vilka aspekter bör jag ha med i beräkningen? Ni som svarar bör ha i åtanke att jag inte har en optimal lösning map panna etc, utan sannolikt måste kompromissa pga min förhållandevis ineffektiva panna.

Tack på förhand!
Senast redigerad av mliungman den tis 09 feb, 2010 10:37, redigerad totalt 1 gånger.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

I vanliga laddomat 21 brukar det vara vanligt med 72c eller78c patron.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
mliungman
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 14 okt, 2007 22:24

Inlägg av mliungman »

Precis! Och det finns ju ytterligare flera temperaturer att välja mellan. Men varför? Beror det på pannans möjligheter att värma, eller ackens möjligheter att bevara eller finns det andra skäl till att man inte bara har en standardtemp?
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

Det är väl som du skriver att det är pannans möjligheter att värma vattnet.
Om en liten panna klarar värma inkommande vatten t ex 2 grader och en stor panna klarar höja 20 grader, kan du ju skicka in 88-gradigt vatten i den lilla för att få ut 90, medan på den stora måste du skicka in 70 för att få in 90.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Skriv svar