Brännare i Ulmapannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Brännare i Ulmapannan

Inlägg av Mort »

Kan man sätta en annan brännare i Ulmapannan eller måste man köpa till deras om man köper pannan? Har redan brännare me ndet vaerkar som den inte kommer att gå att ha kvar då?
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Säljs pannan utan brännare ? Hade för mig den bara såldes komplett.
Vad har fått dig att fastna för den pannan ?
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Inlägg av Mort »

Varför jag fastnat för Ulma.. Svårt med pannval tycker jag. Känns lite som att det som är effektivt och folk tycker är bra går inte in så bra hos oss.. Har sett den säljas både med och utan deras brännare. Verkar bra men vi har ju som sagt en så det känns onödigt.
Stående tuber hellre än tvärsom, sägs vara bra vilket ger sotning ovanifrån...

Takhöjden uppmätt till ca 187-190 men panna står på en upphöjning. Tänkte då att om det finns en panna som verkar bra och har stående tuber men inte är lika hög...då lät ju 122 cm bättre än runt 150.
Shuntautomatik , inomhusgivare och larm om sotningsbehov lät ju dessutom bra. Har sett den säljas både med och utan deras brännare. Verkar bra men vi har ju som sagt en så det känns onödigt.
Men jag är ju inte direkt kunnig men det jag läste på deras hemsida lät bra. dock verkar den ligga nere nu.

Men ärligt talat vet jag varken ut eller in just nu.. Mer än att vi vill ha en bra trygg och säker panna som är lättskött och lättsotad helst innan vår lilla röda från .64 lägger av.
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Såg imorse en helt ny aldrig installerad Focus PE-20 för 15000 kr på blocket, begagnad Ecotec brännare ingick.
Liggande tuber är inte optimalt, men det är ingen katastrof.
Fördelen med liggande tuber är att det är skitlätt att sota, går på nolltid.

Jag tror tiden man lägger på att sota med liggande och stående tuber inte skiljer många minuter på att år. Har man en brännare som ändå måste askas ur kan man likaväl dra de liggande tuberna också.

Har man däremot en brännare typ Janfire NH eller Iwabo S2 med automatisk uraskning då finns det helt klart fördel med liggande tuber.
Tänk på att många pannor med stående tuber kan man dra tuberna nerifrån på. Uppe dammsuger man bara. :wink:
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

bebop skrev:Såg imorse en helt ny aldrig installerad Focus PE-20 för 15000 kr på blocket, begagnad Ecotec brännare ingick.
Liggande tuber är inte optimalt, men det är ingen katastrof.
Ja ingår brännaren också är det ett kanonfynd om man ska ha en panna sotad framifrån, helt oanvänd verkar det som. Men det gäller att slå till snabbt.

Till frågan vad det passar för brännare i Ulma pannan. Det finns ingen pannlucka utan ett hål i pannan på 154mm. Passar Ulma brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Inlägg av Mort »

synd att man inte kunde ha annat än just Ulma brännaren..
men får klura vidare. Takhöjden med upphöjningen gamla panan står på ihop med rören i taket gör det lite bökigt att välja panna. Fast det klart, om det går smidigt att sota uppifrån utan att man måste tar ur saker för att sota upptill.. Men vill ha kvar Viking bion.
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
christer72
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 13:32
Ort: Kristinehamn

Inlägg av christer72 »

Hej. Jag har en KMP 21 i min ulma. Har kört så sen 06. Funkar mkt bra. Man ska tänka på att köra in brännaren så långt det går i pannan bara , den är nämligen lite kortare än Ulms brännare.
px 21-06
Ulma 2000 120m2+70m2 kall o dragig 20-tals kåk
Kulvert mellan husen.
Skriv svar