Byte av impeller

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Byte av impeller

Inlägg av Stugsittaren »

Efter tre år och ca 9 ton var det dax. Se själva:
Impellerbyte

Jag förstår att röken dök upp i garagets mellanförråd efter ha gått igenom 8 meter skruv. :shock:

Samtidigt blir man förvånad att det måste gå så här långt innan det märks. Alltså bör man kunna bygga vingar själv som är halvtäta utan att det blir problem. Eller?

Är det så noga med vilket material man använder? Det blir ju inte speciellt varmt i slussen. Jag kan tänka mig att klämma dit en styvare gummimatta eller annat material (typ truckvänlig kylrumsdörr).

Som jag ser det bör jag kunna skära till 60 mm breda vingar och klämma i dem i den gamla hållaren så att ytterkanterna på vingarna kommer ca 102 mm från varandra i ca 3-4 mms material (de måtten den nya har).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Har haft min Ecoflex lite längre än Du har. Installationen skedde i mars 2006. Har även använt mer pellets än Du har, och har inga som helst problem med slussvingarna. Så jag antar att det kommer snart som ett brev på posten....

Var köpte Du din?
Pris?
Besvärligt att byta?
Gärna bilder på bytet om Du har, kan vara bra inför framtida byten.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vilken "specialkonstruktion".........

Kan det vara så att det blir fler och fler som börjar experimentera med egna vingkonstruktioner och då får dom inte sälja sina "dyra" reservvingar.

Då tar man fram en ny konstruktion som blir svår att kopiera och vips så går reservdelsmarknaden upp igen........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Verkar vara en ojämn kvalite på slussvingarnas gummi..
Mina är 5 år nu o har gått över 21 ton genom men har inga sprickor el bitar som lossnat, Dom va bara böjda annars såg dom ut som dom nya så jag vände bara på dom o den lät som ny med flopp ljudet..
Men floppljudet bestod inte lika länge som då brännaren va ny..

Kompisens biomatic som är drygt 1 år nyare hade vingarna spruckit sönder o stora bitar va borta, En vinge hade gått av direkt vid infästningen :roll:
Biomaticen är från -06
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Är det av säkerhetsskäl som det skall vara gummi?
Kan det annars gå med att skära/såga bitar av en skärbräda?Det finns ju de av plast på ca 7mm.Lätt att få tag på i vilket varuhus som hellst.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

"Skärbräde"-materialet är inte speciellt böjligt, vilket är ett krav för att vingarna skall täta i slussen. Så det är nog inget alternativ.

Att det sedan "måste" vara gummi tror jag inte. Det finns många andra material med egenskaper liknande gummi, men det måste vara böjligt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

nissetib skrev:Har haft min Ecoflex lite längre än Du har. Installationen skedde i mars 2006. Har även använt mer pellets än Du har, och har inga som helst problem med slussvingarna. Så jag antar att det kommer snart som ett brev på posten....

Var köpte Du din?
Pris?
Besvärligt att byta?
Gärna bilder på bytet om Du har, kan vara bra inför framtida byten.
Undrar om sotningsrutinerna har stor betydelse. Jag har låga rökgastemperaturer på runt 110 grader. I första hand beroende på inställningen av plåten under sotluckan i andra hand kan det dröja lite länge ibland mellan sotningarna. Detta skulle kunna leda till att röken försöker gå andra vägar och "sliter" på vingarna.

Vad säger ni? Är det så att ni som har gamla vingar också sköter sotning på ett bra sätt (och tvärtom)?

Köpte min av ett kamincenter som har Ariterm. Men kolla både CTC:s och Ariterms hemsidor för ÅF. Det verkar vara samma pris (kartellvarning?) men det är ju samma produkt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Inlägg av hajof70 »

Gummi införskaffas lämpligtvis på t ex http://www.kuntze.se/. Bor ni i Sthlm så ligger det i Västberga och jag kan nog tänka mig att man kan få lämpliga spillbitar gratis....
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Skriv svar