Inkörningsproblem

Skriv svar
Göran.J
Ungskog

Inkörningsproblem

Inlägg av Göran.J »

Håller på att trixa fortfarande.Installatören var där hemma och vi kortade skruven från 2,15 till 1,8m men fortfarande tycker jag att den matar ojämt,igår kväll ringde tillverkaren av Green energy och vi diskuterade problemet.Jag förklarade att när jag kör skruven manuellt så kommer det fortfarande ojämt.Någon riktig förklaring på det har vi inte kommit fram till.Men därimot har jag haft för låga tider .såsom vid start dos 30sek som
vi ökade till 35sek vid driftmatning har jag haft 1,2sek och skruven vilade 15sek,det tyckte han var för lite så vi ökade till 1,6sek och skruven vilar 20sek, nu återstår och se om det blir bättre man kan ju hoppas. :?:
Är det någon annan som kan berätta hur era skruvar beter sig,och hur lågan är i pannan, jag själv har en Focus Pe20 och Mafaförråd.
MatsS
Ungskog

Inlägg av MatsS »

Hej!
Jag har ingen större erfarenhet av olika brännare och skruvar, men jag har haft tidigare en brännare vars matarskruv matade direkt i brännare och det gick inte att få den att fungera bra!
Jag valde att byta till en brännare med internt förråd som klarar att mata pellets jämnare.
Problemet jag hade vara av samma typ som du upplever med antingen för mycket eller för lite pellets i varje matning från skruven, och sedan var det skillnad på hur mycket pellets jag hade i förrådet, när det var fullt matade skruven i regel för mycket och när det var lite i förrådet matade skruven alldeles för lite och det spelade ingen större roll hur jag monterade skruven i avseende på lutning.
Jag funderade först på att skaffa eller bygga någon form av doserare som monteras mellan skruv och brännare som kan dosera jämnare till brännaren, jag har sett någon nämna något om dessa doserare men ej sett konstruktionen av en sådan, men som sagt jag har en Janfire nu med internt förråd och den funkar mycket bra. Så mitt tips försök att få till någon form av mellanlagring med en liten skruv som matar till brännaren så är det lättare att justera och få brännaren att gå riktigt bra.

/Mats
Skriv svar