Låg driftkostnad

Skriv svar
ublegend
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 31 okt, 2009 20:20
Ort: Ljungsbro

Låg driftkostnad

Inlägg av ublegend »

Hej!

Jag är ute efter så ekonomisk och låg driftkostnad som möjligt. Jag är lite ny här på forumet och har förstått jag spelar i div 6 eller nått.

Vad påverkar driftkostnaden? Ni pratar om rökgastemp (200) och allt möjligt. Nu kommer kanske lite dumma frågor.

Pellets: Jag tycker jag ha märkt att pellets ska vara hel, stenhård och dammfri. Just nu kör jag med Fågelfors 6mm. Förra pallen var från SCA den var ganska hel och hård men mycket spåndamm i påsar. Vad är bäst? Jag klagade till SCA och dom säger att de ska ta bort 8mm och ersätta med 6mm. Är den bättre?

Element: Påverkar det något om man sänker temp på elementen eller rent av stänger av nått? (solsidan t ex är mycket varmare än i källare) Har bara nya termostater.

Temp: Inne funkar ganska bra har mellan 22-23grader. Har börjat stänga av pannan när jag kommer ihåg. Tar ca 4-5 timmar innan man känner att det blir lite kallare. (18 grader) (vid ca -5) Detta kanske inte är så ekonomiskt när det är minusgrader? Tar ju längre tid kyla ut beroende på uteklimat och sol. Vi har sovrum i källare bredvid pannrum. Har funderat att sätta en timer så den bara går 1-2ggr på natten. Ekonomisk? Tystare längre stunder i alla fall.


Dilemma?

Har installerat PX21 pelletsbrännare på min gamla oljepanna. Isolerat den gamla vattenberedaren och satt en givare mot plåten där.. startar när vatten/plåten? går ner till ca 60-70grader. Finns även en pump som drar runt vattnet. (går på rökgasgivare) Går sedan ganska länge.. lite för länge kanske. (över en timme) Pannan går ca 2-3ggr per dygn. (ca 16kg pellets om dagen går åt (VT & HT)) Har vattenburen värme till element och detta sätt funkar utmärkt ner till en utetemp på 5 grader.

Nu när det är minusgrader har jag kopplat bort och satt en annan givare direkt på pannan. Nu startar pannan 1ggr i halvtimmen och går ca 15min. ca 32kg pellets går åt.

Frågor.

I ena alternativet går pannan lite väl länge.. startar som den ska men går alldeles för länge då själva vattenberedaren (plåten) tar lång tid att värma upp. (vattnet blir nog varmare fortare)

I alternativ två går den lite väl ofta elementen är varma minst en timme efter pannan stannat.

Är det någon som har bättre förslag på hur man kan göra och något alternativ som kanske ligger mitt i mellan?
PX21 Fågelfors Pellets
liten 40-talsvilla på 64kvm + 64 källare bytt från olja. Utbyggd nu 104kvm vattenburen golvvärme i nya delen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att pelletsen ska vara stenhärd är fel!
En del har flexskruvar som kan mosa sönder en lös pellets och då bör pelletsen vara hårdare, annars har hårdheten ingen betydelse om brännaren är ställd rätt.

Och 6mm kontra 8mm är ung. samma sak, vissa matningar kan bättre dra igenom 6mm, andra matningar har detta ingen betydelse med.

Och självklart påverkar det om man stänger av element men varför skulle du? är det inte vad du har termostat till att klarar automatisk?

Och varför stänger du av pannan? En del har testat med dygnssänkning och med så kort tid sparar man inget, ska du spara ska du istället skruva ner på temperaturen, väljer du 20°C inne istället för 22°C inne får du en faktisk vinst men att slå av brännaren och slå på när det blir kallt ger ingen märkbar vinst, bara sämre värmekomfort.

Om du har en cirkulationspump till att driva pannvattnet till beredaren är det lika bra att ha termostaten i pannan, på det vis har du någon säkerhet för att pannan inte sprängs om pumpen går sönder.

Men varför ens en beredare? Finns sånt inte i pannan?

I mitt tycke är ditt driftsätt helt käpprätt åt skogen.

Om du inte vill ha brännaren att köra på natten pga. oljud bör du först kolla VAD som låter, en del har problem med att ljud sprider sig från upphängningen av doseringsskruven, dessa har ofta isolerat med ett gummiupphäng (Biltema, till avgassystem eller liknande), detta brukar fixa det problem.

Sedan ska du inte stänga av brännaren! Låt den styras av termostaten och har den korta gångtider kan det vara lämpligt med ett termostat med större hysteres. Ett vanligt oljabrännaretermostat har ofta 5°C hysteres, själv har jag en elektronisk med 28°C hysteres men det finns olika lösningar, vissa billigare och andra dyrare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Ahhaaa

Inlägg av Gotte »

Icecap Tack för tipset
Gummistropp från lastbilspressening skall jag testa med.
Matarskruven har ju faktiskt ett fortplantande ljud för sig.
ublegend
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 31 okt, 2009 20:20
Ort: Ljungsbro

Inlägg av ublegend »

Heter nog vattenbehållare.. vattnet värms upp av pannan. Har överhettningsskydd i pannan. Pumpen används till att cirkulera vattnet genom vattenbehållaren så det blir varmt fortare.

Pling-plong ljudet när pelletsen ramlar igenom skruven är det som stör, inte pannan direkt.

Reglerar temp inne genom elementen.

Blir mindre damm om den är hård och hel, så det är en fördel.

Tack för hjälpen men fatta inte det sista.

Kan nog få ner driftkostnad om jag har någon annan lösning för varmvatten på sommaren.
PX21 Fågelfors Pellets
liten 40-talsvilla på 64kvm + 64 källare bytt från olja. Utbyggd nu 104kvm vattenburen golvvärme i nya delen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Hur mycket pellets går det åt då?
Och du vet om att årets 3 kallaste månader drar runt 50-55% av årets pelletsförbrukning?

Hysteres = skillnaden mellan "slå på" och "slå av".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ublegend
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 31 okt, 2009 20:20
Ort: Ljungsbro

Inlägg av ublegend »

Jo det är nog så att nu när det har varit så kallt har det knappt räckt med en pall i månaden. Annars när det är plusgrader går det väl inte ens åt 10kg om dan. Gick nog åt ca 6,5 pall under vårt första pelletsår.

Detta är väl inte någon ofantlig driftkostnad men det känns lite stor skillnad mellan mina alternativ. Jag tänkte det fanns nått bättre sätt. Inget av mina alternativ känns som en ultimat lösning.. det funkar men borde gå att göra bättre.
PX21 Fågelfors Pellets
liten 40-talsvilla på 64kvm + 64 källare bytt från olja. Utbyggd nu 104kvm vattenburen golvvärme i nya delen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Då det var kallt på allvar här gick det åt 3½-4 säckar/dygn i mitt hus...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ublegend
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 31 okt, 2009 20:20
Ort: Ljungsbro

Inlägg av ublegend »

Jag har elburen golvvärme i halva källaren samt i entré. Har dessutom öppen spis och kamin i källare så jag kan elda på när det kryper ner.. Har fri tillgång på ved ett par år framåt. I köket tog jag bort element när vi renovera. Håller värmen där ändå med alla maskiners hjälp. Öppen planlösning numer också. Så vi klarade oss nog med 2,5-3 säck när det var som kallast.
PX21 Fågelfors Pellets
liten 40-talsvilla på 64kvm + 64 källare bytt från olja. Utbyggd nu 104kvm vattenburen golvvärme i nya delen.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Angående att du nämner åtgång. Förra året brände jag c:a 9 pall på ett år. Iår med den här kylan blir det minst 10. Ok, mitt hus har mycket övrigt att önska med tanke på hur det läcker värme. Dock kan man vända på steken och fundera på vad det skulle kostat med värma mitt hus med el. Det hade vi nog inte klarat av att betala. Säg att vi betalar pellets för c:a 25 tusen iår (2500:-/pall och tio pall). Den effekförbrukningen landar på om varje säck har c:a 80kwh i sig på 41600kwh per år. Hade vi istället värmt med el och förbrukat samma mängd kwh och räknat på dem i termen c:a 1.3:-/st blev det istället c:a 54 tusen/år. I vårt fall lönar det sig med pellets då varje kilowatt är billigare på säck än i eluttaget.

6.5 pall är inte mycket då i jämförelse men det är alltid svårt att dra parareller, det ena huset är inte det andra likt som bekant. Vårt hus ville ha c:a 3 säck om dagen när kylan var som bistrast.

Blir det -15 eller kallare så går vår panna hela tiden i princip. Vi landar på en snitttemp inomhus nu när det -10 på c:a 16-17 grader. Vi kör med byggfläkt i köket för att ha en chans att "komma igång" på mornarna då det är 13-14 grader då... [när ska vintern ta slut]
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Att manuellt stänga av pannan för att sedan slå på den när det blivit kallt i huset tror jag då inte på.
Att hålla en jämn stabil värme måste vara mera ekonomiskt.

Samma synsätt i bilen: Gasa upp till 150km/h och sedan slå av motorn, frikoppla och rulla tills du är nere i 30km/h och sedan gasa på igen... Ne... ingen som gör så :wink:

Pannan får ju jobba hårdare när du slår igång den igen..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Med funderingar om att sänka temperaturen
under natten om det kan ge någon vinst? SVARET ÄR NEJ, DET GER INGEN VINST PÅ SÅ KORT TID.

Jämför en bil på halt underlag, varför just jämföra bil o halt underlag ?
enkelt svar : Det tar längre tid att komma upp i fart o längre tid att få ner farten..= trögheten i massan = ( Vikten )

Samma regel gäller för värmen ( anvärmning och avsvalning = trögheten i massan = ( Vikten )

Det som kan spara energi är istället för nattsänkning eller kort tidssänkning. Är temperatur reglering som kan hållas nära 0,25°C
då går det att hålla 1° till 3°C lägre temperatur under hela dygnet

Att hålla så nära ideal temperaturen inne som möjligt sparar energi.
Det går att öka värmutaget ur vatten element också med liten fläkt som ökar spridningen av värmen här går att avleda den
högre temperaturen som normalt passerar fönster ytan där försvinner också många Watt/m² glas / °C , med en fläkt som hjälper till att avleda värmen ifrån fönster ytan kan ge en energi vinst med nära 25%.

Men så är vi alla olika o vill ha olika varmt inne, så det är ju inne temperaturen valfri.
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar