CTC 1100 Family strul med baksug och överhettad fallrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
taktsa
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 27 nov, 2006 03:03

CTC 1100 Family strul med baksug och överhettad fallrör

Inlägg av taktsa »

Efter tre års störningsfri drift av min CTC 1100 Family från 90 talet ihop med en KMP21 Brännare har problemen på sista tiden varit täta och konstiga, jag har bytt det mesta i brännaren, brännarröret i gjutjärn började vittra med synliga röda flaggor pga av ständiga överhettningar.

Det nya brännarröret är omgjord från tillverkaren, riktigt bra, rekommenderas.

Avgasvärdena blev tokiga varje gång man mätte, fallröret glödde nästan och värmebrytaren utlöste konstant, klokare blev man inte av diverse servicegubbar och andra pelletsgurus.

Slutligen efter flera månaders felsökning hittade jag felet av en slump.

Luckan som sitter i toppen på pannan var boven, innaför luckan sitter någon form av isoleringsmaterial med en plåtkåpa skruvad med en centrumbult M8 som går utanför luckan upp i en bakelitknopp.

Den satt inte åt ordentligt plus att plåtskydet på insidan av luckan hade blivit riktig skev, detta minskade utrymmet där rökgaserna passerar, jag borade fyra nya hål i vardera hörn på luckan rätt igenom och använde fyra bultar M6 i vardera hörn för att fixera plåtbiten, nu funkar allt som nytt igen.
Värdena är stabila utan konstiga överhettningar.

Skrev detta ifall någon sitter med samma strul.
-------------------------------------------------------
CTC 1100 Family| KMP21 Brännare| EVR-M90 LCD Reglersystem(UVEAB) inne/utegivare| 16 säckars veckoförråd|
Tegelhus 60-tal, 1½ plan, värmer 340 kvm, ackumulatortank nästa.
Skriv svar