Rotorn går inte - Fallröret fylls - Temperaturkaos

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
barfotalasse
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 12 feb, 2007 12:59

Rotorn går inte - Fallröret fylls - Temperaturkaos

Inlägg av barfotalasse »

Min Biona håller på att svalna just nu... Stopp i fallröret och fullt ända upp i kvarnen. Efter en hel del knackande och körande av kvarn matade den lydigt 3dl i minuten och jag trodde problemet berodde på taskiga pellets.

Rensning av slagg i fallröret och brännarhus och så startade jag.

När matningen låg kvar på 20% och inte ökade trots att temperaturen närmade sig 700 med full fart blev jag misstänksam. Sedan fortsatte det bara, tror den matade 67% som mest -och vid det laget var jag lite orolig- och temperaturen nådde drygt 730 innan den började sjunka. Något var fel.

Drog ner termostaterna och upptäckte att pellets börjat stocka sig i slangen till fallröret och att kedjan till rotorn inte rörde sig ett skvatt trots att displayen sa att rotorn gick.

Vilka förslag har ni på vad jag bör kolla?
Rotorns fastsättning,
Att kedjan är ok,
Att hålen på rotorns undersida är öppna,
Att motorn funkar...

Fler förslag?
Lars W
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 11:09
Ort: Skattkärr/Karlstad

Inlägg av Lars W »

Rotorn kan fastna, det händer mej nån gång varje år men då brukar det höras ett sperrande ljud från rotor motorn. Då brukar jag vrida till på kjedjan o så går det igen
CTC1100 -98, Biona 2000-06, 6m Skorsten, 100mm Insatsrör, Mbio Rökgasfläkt med varvtalsbegränsare. Provar all pellets jag kan komma över.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Vet inte riktigt hur det fungerar men är det inte så att dioden som lyser när rotorn går visar bara att den får ström eller signal att den går. Men för det är det inget som säger att den snurrar som det ska.
Om jag har fel får någon rätta mig.

Men det låter ialafall som att rotorn har fastnat eller att motorn har pajat.
Bara att lossa rotorn och kolla om det sitter mycket skit i hålet.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
barfotalasse
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 12 feb, 2007 12:59

Inlägg av barfotalasse »

Jag måste väl haft maximal otur. En ny rotor och servicekit var redan beställt men rotorn hann som sagt stanna pga för mycket skit undertill två dagar innan grejorna från m-bio kom i brevlådan.

Nu är det rengjort och motorn driver vid start. Verkar som om allt ska funka alltså, men jag har inte orkat skruva ihop grejerna ikväll och provstartat. En övning för morgondagen alltså.
Skriv svar