Tempgivare ur funktion

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Tempgivare ur funktion

Inlägg av Magnus »

Hej
Har en Biona från 2005.
Fick driftsstopp förra veckan efter att ha kört flera säsonger utan problem.
Skyddskretsen hade löst ut (på fallröret) vilken den aldrig gjort tidigare.

Efter att ha öppnat och kollat brännaren och gjort en omstart med samma resultat så fick jag till slut brännaren att gå nån timme, men på låg effekt.

Jag noterade att jag aldrig fick mer än 518 grader på displayen.

Har nu gjort en felsökning enligt instruktion på MBIOs hemsida.

Tempgivaren ger någorlunda rätt resistans (specen säger 2-5 och jag mäter 6.2 Ohm).
Temgivarkretsen ger alltid 518 grader oavsett avbrott eller kortslutning.

Nån som har ett bra förslag på hur jag går vidare? Räcker det att byta tempgivarkretsen?

mvh Magnus
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Har du skickat mejl till mbio. De brukar svara på sånt här väldigt fort.


Oftast har du dina nya delar dagen efter om du betställer på förmiddagen.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Och du har kollat luftkanalerna på rotorns undersida....allting snyggt och rent där ingen aska eller sintring nånstans? Matningen är ok?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Inlägg av Roberg »

Bortkopplad tempgivare bör ge 1023 grader och lägsta visad temperatur verkar vara 518grader, enligt egen erfarenhet.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Zwentomen skrev:Och du har kollat luftkanalerna på rotorns undersida....allting snyggt och rent där ingen aska eller sintring nånstans? Matningen är ok?
Tar tacksamt emot tipset.
Jag öppnade brännaren och gjorde rent när felet dök upp. Ska nog ner i pannrummet och kolla detta en gång till.
deasstore skrev:Har du skickat mejl till mbio. De brukar svara på sånt här väldigt fort.
Ska även maila MBIO. Tänkte att jag kollar med den samlade expertisen, dvs ER där ute i cyberspace först! :D
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Örnie
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 14 mar, 2007 14:48
Ort: Västerås

Inlägg av Örnie »

Håller också en peng på luftkanalerna på rotorns undersida. För att se detta så måste du plocka loss rotorn. När du ändå håller på o smutsa ner dig så ta fram grovdammsugaren o sug rent alla luftkanaler inkl brännarröret. Lycka till. :D
Numera bergvärme, Thermia Diplomat Optimum G2 istället för: Biona 2000 (nr046, konverterad till active, maj -08 ),Biona T15, Pellistore bulkförråd. 3x500 liter acktank varav en med vv beredare.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hur har det gått.

De fel som du beskriver kan också ske om du har en kass rosterpackning och primärsluftspackning. Mina var helt trasig och en massa sprikor.
Röken steg bakvägen upp i matarslangen och igenom skruven. Hela förrådet var rökigt. Det var tur att min kära sambo var hemma och upptäckte det hela så hon kunde stänga av innan kvarnen klibbade ihop.

Efter ett litet test med att laga dessa hål och sprickor med biltemas tätningsfläta så fungerde det hyfsat tills att jag fått hem ny packningar.
Nu så fungerar brännaren bättre än vad den någonsin har gjort.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Beklagar om jag dröjt med svaret.

Nu är det i alla fall löst och brännaren går problemfritt igen.

Jag mätte som tidigare beskrivit upp temgivare OK) och signalkretsen (NOK). Mailväxling med Mbio och de bekräftade min slutsats.
Jag beställde ny signalkrets för 420 + moms. Passade dessutom på att beställa ny rotorpackning då denna verkade lite gammal (har kört med den sedan 2005)

Efter byte av signalkrets så gjorde jag en provstart som dessvärre gav rök upp i fallröret igen, men tack vare Zwentomen & Örnies tips om rengöring av luftkanalerna på rotorns undersida så löste jag detta.
Jag fick dock bekräftat att temperatursignalen funkade igen då jag kom upp i ca 600 grader innan den slog av.

Efter att brännaren kallnat och resten av familjen lagt sig (jag brukar få tid till pannrummet när resten av familjen sover, fru och 3 barn tar mycket tid...) så tog jag loss rotorn och dammsög kanalerna.

Det var inte så mycket skräp i kanalerna men ur rotorn kom det en halv deciliter slaggprodukter.

Efter ihopmontering med ny rotorpackning funkar allt perfekt igen.

Mitt enda bekymmer just nu är att rotorn såg väldigt sliten ut. Det får nog bli en ny till nästa eldningssäsong.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

deasstore skrev:Hur har det gått.

De fel som du beskriver kan också ske om du har en kass rosterpackning och primärsluftspackning. Mina var helt trasig och en massa sprikor.
Röken steg bakvägen upp i matarslangen och igenom skruven. Hela förrådet var rökigt. Det var tur att min kära sambo var hemma och upptäckte det hela så hon kunde stänga av innan kvarnen klibbade ihop.
Min stannade alldeles själv tack vare rökdetektorn som är kopplad till styrsystemet. Den ingick i min startsats från Mbion. Rekommenderas starkt. Vet inte om jag skulle våga köra min anläggning utan den.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Japp. känner precis som du efter att det hände mig.

Så jag kontaktade han som sålde brännare till mig. Eftersom han glömde skicka med denna utrustning när jag köpte bionan.
Han hittade den i källaren oanvänd och skicka den gratis till mig. =)

Så nu är rökgasvarnaren/brandvarnaren inkopplad och det känns lite tryggare nu.
=)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Oj jag hittade oxå min branvarnare i pannrummet på en hylla...borde väl koppla ihop skiten. Brännaren har dock gått klanderfritt några veckor nu förutom att jag igen fick en säck med skitpellets. Har aldrig sett underligare blandning Skarpa långa mörka pelletsar blandat med ett damm som lägger sig i hela pannrummet överallt och fastnar i fallröret så att man får lossa det 2 ggr per dag och pusta dammet ur röret....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Släng skitpelletsen, eller blanda ut komposten med den...
Har du klagat där du köpte den?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Näe köpte bara en säck och har för avsikt att elda upp den så snabbt som möjligt....verkar bara som om förbrukningen lugnat ner sig för tillfället
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar